Prisma, o nouă aplicaţie pentru dispozitive mobile care folosesc sistemul de operare iOS, utilizează algoritmi de învăţare în profunzime şi reţele neuronale convolutive pentru a transforma fotografiile realizate cu telefoanul mobil în veritabile opere de artă stilizate, cu ajutorul unor filtre grafice, informează techcrunch.com.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Principiul de funcţionare al aplicaţiei este simplu: utilizatorul trebuie să facă o fotografie sau să aleagă una deja existentă în memoria telefonului, să selecteze ”filtrul artistic” pe care îl va aplica asupra imaginii şi să aştepte apoi ca aplicaţia să efectueze operaţia respectivă. Utilizatorul va primi înapoi după doar câteva secunde o fotografie stilizată, însoţită de opţiunea de a o distribui pe mai multe reţele de socializare. 

Cu ajutorul aplicaţiei Prisma, imaginea unui dormitor va semăna cu un film de animaţie, un selfie va fi transformat într-o imagine ce pare desprinsă dintr-un manga, iar desenele - chiar şi cele mai simple, realizate de utilizatori care nu sunt talentaţi - vor părea că au fost realizate de ilustratorii şi autorii unor reviste de benzi desenate celebre. 

Aplicaţia Prisma oferă deocamdată aproximativ 20 de filtre artistice. Cu ajutorul unora dintre ele, fotografiile utilizatorilor vor fi transformate pentru a semăna cu picturi celebre - ”Ţipătul”, de Edvard Munch, ”Go for Baroque”, de Roy Lichtenstein şi ”Transverse Line”, de Vasili Kandinski - sau cu benzi desenate din revistele editate de grupul DC Comics. 

Tot mai multe filtre opţionale sunt adăugate aplicaţiei, iar creatorii acesteia spun că în această perioadă Prisma primeşte două filtre noi în fiecare zi. 

Procesarea imaginilor este realizată în cloud-ul serverelor creatorilor Prisma, nu în dispozitele mobile ale utilizatorilor. Creatorii aplicaţiei spun că nu păstrează şi nici nu folosesc în alte scopuri fotografiile originale ale utilizatorilor.

Filtre adiţionale ar putea fi adăugate în curând, pentru ca aplicaţia să sugereze în mod automat utilizatorului cel mai bun filtru care poate fi adăugat fiecărei fotografii, în funcţie de obiectele surprinse în imagine. 

Creatorii aplicaţiei spun că au în vedere şi posibilitatea de a adapta aplicaţia Prisma şi pentru înregistrările video, deoarece capacitatea de procesare a serverelor utilizate este suficient de mare pentru a permite transformarea în ”opere de artă” şi a fişierelor video.

Aplicaţia Prisma, creată de o echipă de programatori ruşi coordonaţi de Aleksei Moiseenkov, a fost lansată pe 20 iunie şi a fost descărcată deja de 1,6 milioane de ori. Prisma ocupă deja primul loc în topul celor mai descărcate aplicaţii de pe App Store în Rusia, dar şi în alte câteva ţări din fostul spaţiu sovietic, inclusiv în Estonia, Kazahstan, Letonia, Moldova, Ucraina şi Uzbekistan, depăşind aplicaţii mult mai cunoscute, precum Whatsapp, VK, Instagram, Viber şi Aliexpress. 

Prisma a fost lansată iniţial doar în şase ţări, dar poate fi descărcată deja, la doar 10 zile după lansare, în aproximativ 30 de ţări, unde este descărcată de aproximativ 300.000 de ori în fiecare zi. 

O versiune a aplicaţiei Prisma pentru dispozitivele mobile care utilizează sistemul de operare Android va fi lansată în luna iulie.

Echipa care a creat această aplicaţie lucrează la Moscova, dar, ţinând cont de succesul pe care l-au avut, ar putea să se mute în curând la San Francisco. 

Echipa care a realizat Prisma a atras deja un grup de investitori externi, însă Aleksei Moiseenkov nu a dezvăluit prea multe detalii despre sursele sale de finanţare. 

Potrivit venturebeat.com, unul dintre investitori este Mail.ru Group, un grup rusesc lider în domeniul online, cu participarea Gagarin Capital, o companie californiană înfiinţată cu finanţare rusească. Un alt finanţator este XBT, o companie internaţională de hosting online. 

Aleksei Moiseenkov a fost product manager la Mail.ru Group, înainte de a lansa aplicaţia Prisma. 

Investiţia făcută de Mail.ru Group a fost realizată prin intermediul My.com, filiala sa din Sillicon Valley, înfiinţată în 2013. 

Gagarin Capital nu s-a implicat în dezvoltarea Prisma din întâmplare. Avându-l cofondator pe Nicolai Davidov, un proeminent investitor rus care locuieşte în Sillicon Valley, compania Gagarin Czapital a finaţat şi Masquerade, anul trecut. Acel start-up din Belarus a dezvoltat o aplicaţie ce consta în aplicarea de filtre amuzante peste selfie-uri, înainte de a fi achiziţionată, în martie 2016, de Facebook.

Aplicaţiile foto şi video pentru dispozitive mobile au devenit tot mai cunoscute odată cu achiziţionarea Looksery, un start-up cu origini ucrainene, de către Snapchat, în septembrie 2015. Snapchat a plătit, potrivit presei de specialitate, 150 de milioane de dolari pentru a permite utilizatorilor săi să se amuze cu o varietate de efecte vizuale insolite, în timp ce aceştia îşi fac selfie-uri. 

În prezent, Prisma pentru iOS poate fi descărcată gratuit. Dacă aplicaţia îşi va schimba statutul şi va deveni ”cu plată”, atunci ea ar putea să ofere utilizatorilor, la cerere, filtre grafice speciale şi personalizate.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.