Mircea Mureşan, fondatorul şi managerul general al East European Comic Con de la Bucureşti, vorbeşte într-un interviu acordat News.ro despre provocările pe care le-a reprezentat un astfel de eveniment, despre actorii invitaţi, bugetul necesar - ajuns cum la aproximativ 400.000 de euro -, despre personajul lui preferat şi spune că are în vedere extinderea convenţiei în alte oraşe din ţară.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Clujeanul a început acest proiect pe când avea 22 de ani, un „risc asumat”, spune el. În ultimii cinci ani, East European Comic Con a ajuns să adune peste 40.000 de iubitori ai genului şi invitaţi - actori şi ilustratori dintre cei mai cunoscuţi.

La ediţia de anul acesta, care va avea loc între 18 şi 20 mai, sunt invitaţi Gethin Anthony („Game of Thrones”, „Aquarius”), Andrew Scott („Sherlock”), Jim Beaver („Supernatural”, „Deadwood”), Giancarlo Esposito („Breaking Bad”, „Better Call Saul”), Chris Rankin („Harry Potter”) şi Staz Nair („Game of Thrones”). În afara celor şase actori de la Hollywood, la East European Comic Con vor mai participa ilustratorii David Lloyd (unul dintre cei doi creatori ai benzii desenate, ecranizate ulterior, „V for Vendetta”), Guillermo Ortego („Astonishing X-Men”, „Moon Knight”, „X-Factor”, „Batman Eternal” şi „Superman Unchained”) şi Maya & Yehuda Devir (cunoscuţi pentru ilustraţiile ingenioase ale vieţii lor de zi cu zi).

Mircea Mureşan
Mircea Mureşan

Prezentăm interviul acordat News.ro de Mircea Mureşan:

Cum te-ai hotărât să organizezi o convenţie de genul acesta? Ce anume ţi-a demonstrat că în România/ Bucureşti există o piaţă pentru un astfel de eveniment? Sau a fost un risc asumat?

Mircea Mureşan: A fost un risc asumat, mai mult. Pentru că nu existase un astfel de eveniment pană atunci în România, mă refer, în special, să vină actori de la Hollywood şi să stea de vorbă cu publicul, să dea autografe şi să facă poze contra unei sume, desigur. Era ceva nou pentru ţara noastră, poate doar cei care erau atenţi la ce se intamplă la Comic Con în afară sau cei care au vizitat evenimente similare, să fi cunoscut conceptul. Însă, aşa cum şi în afară a prins, speram să prindă şi la noi şi să atragă şi vizitatori. Ceea ce s-a întâmplat - la prima ediţie, din 2013, au fost aproximativ 9.000 de oameni, numărul lor crescând de la an la an. Anul trecut, spre exemplu, am atins pragul de 45.000 şi anul acesta ne aşteptăm să îl depăşim. Totul a pornit de la pasiunea mea pentru cultura japoneză şi a culminat cu organizarea unui eveniment similar cu Comic Con, dar la o scară mai mică, la Cluj-Napoca. Evenimentul acela s-a numit Japan Play Transylvania şi avea în centru cultura japoneză. De acolo, m-am gândit şi la posibilitatea de a extinde puţin lucrurile şi de a organiza ceva similar cu Comic Con în adevăratul sens al cuvântului. Aşa că am început să mă documentez şi online, am şi vizitat nişte evenimente din Europa, să văd cam ce ar presupune. Am făcut un plan şi, treptat, l-am şi pus în aplicare.   

Este un format prestabilit pentru care a fost nevoie de drepturi?

Mircea Mureşan: Formatul de „con” - „convenţie” are o anumită structură, însă fiecare este liber să o adapteze în funcţie de posibilităţile materiale, de cerinţele publicului. Noi, de exemplu, am făcut un mix, însă nu am neglijat deloc zona de gaming. Asta pentru că sunt mulţi pasionaţi la noi în ţară şi am vrut să le oferim un cadru propice pentru a testa jocuri noi sau PC-uri performante, dar şi de a-şi face prieteni noi sau de a participa la competiţii. Alte evenimente gen comic con nu fac asta, pun accent pe altceva. Când a început totul, am luat legătura cu un avocat să ne asigurăm că nu vor fi probleme de folosire ale numelui. Am trimis un e-mail celor care deţin numele, am explicat ce dorim să facem, am înregistrat numele de East European Comic Con, ales pentru că am vrut să organizăm cea mai relevantă conveţie din regiune.   

Cum funcţionează partea cu invitaţii? Faci o lista cu cei pe care ţi-i doreşti sau există una cu actorii şi personalităţile din domeniu disponibili?

Mircea Mureşan: Da, ne bazăm pe o listă de seriale sau filme care ştim că sunt gustate de publicul din România. Spre exemplu, ne asigurăm ca în fiecare an să avem cel puţin un invitat din „Game of Thrones” sau „Supernatural”, pentru că sunt două dintre cele mai populare titluri de la noi. De asemenea, depinde foarte mult şi de disponibilitatea actorilor pe care vrem să îi contractăm. De la prima ediţie şi până în prezent am contactat sute de actori. Cei cu notorietate s-ar putea să aibă alte angajamente luate precum filmări la anumite seriale, filme, campanii publicitare. De aceea, prezenţa lor se confirmă pe ultima sută de metri. Bineînţeles că ne lovim deseori şi de onorarii care depăşesc bugetele noastre sau puterea de cumpărare a românilor. Însă ce ne dorim noi este să oferim o diversitate. Anul acesta avem actori din seriale şi filme diverse, în afară de „Game of Thrones” şi „Supernatural”, mai avem actori din „Harry Potter”, „Breaking Bad” şi „Sherlock”.Cum este greu să faci un sondaj verdic, mai facem şi experimente. Am adus în anii trecuţi actori din „Doctor Who” şi „Vikings”, dorindu-ne doar să vedem care este popularitatea acestor producţii în România. Practic, facem şi o testare a pieţei.

Care este bugetul alocat unei ediţii şi de ce dificultăţi financiare te loveşti?

Mircea Mureşan: Bugetul a crescut de la an la an, aşa că evenimentul a crescut într-un mod natural. Am încercat să investim tot ce s-a încasat în următoarea ediţie. De altfel, anumite cheltuieli apar chiar în iunie după încheierea ediţiei din mai. Putem spune că în 2013 am început cu 30.000 de euro, iar acum bugetul alocat depăşeşte cu mai mult de 12 ori suma aceea. Însă piaţa actorilor din 2013, dar şi cea din 2018 s-au schimbat fundamental. Dacă în 2013 erau 3 evenimente cu numele de Comic Con în Europa, unul fiind East European Comic Con, acum fiecare ţară, mai puţin Ungaria şi Cehia, au unul sau mai multe astfel de evenimente. Iar asta a dus la o creştere a onorarilor actorilor. Actorul pentru care am cheltuit 3.000 de dolari în 2013, acum este de 10 ori mai scump, din cauza rolului de super erou într-un serial Marvel. Odată cu anul 2015, am început, nu doar să extindem evenimentul, dar să investim sume consistente în cum arată evenimentul. Astfel că pragul dintre încasări şi cheltuieli nu depăşeşte 10-20% niciodată. Dar încasările şi bugetul sunt relative, pentru că şi anul acesta am pornit de la o sumă, şi biletele de avion şi onorarile actoriilor au depăşit cu mult bugetul alocat. Iar 30% din încasări depind chiar şi de vremea de afară, pentru că vorbim de bilete vândute la locaţie. Ce aş putea însă să spun, este faptul că bugetul evenimentului este o simbioză între vizitatori, expozanţi şi sponsori, fără cei trei, nu am reuşi să organizăm evenimentul în România.   

Participi activ la EECC? Care este personajul tău preferat?

Mircea Mureşan: Da, extrem de activ. Aş putea spune că am mai multe viteze de lucru. Cu două, trei luni înainte, sunt la turaţie maximă, pentru că fiecare fir de păr poziţionat în eveniment trece pe la mine. Cunosc fiecare dimensiune de banner sau ce grafică este folosită în eveniment, concep programul scenei, actorilor, paza, voluntarii etc. După care totul este verificat de colegii mei. Dacă îmi doresc ceva este chiar la o ediţie să reuşesc să mă costumez într-unul dintre personaje. Până atunci, mă mulţumesc cu o  apariţie de Cosplay de acum exact 10 ani. Personajul meu preferat se schimbă în  funcţie de ce seriale, filme, animaţii urmăresc. Acum, el este David Haller din „Legion”, un serial extraordinar creat de Noah Hawley.

Care  fost costumaţia care te-a impresionat cel mai mult?

Mircea Mureşan: Nu aş vrea să aleg un preferat, dar pot spune că mă impresionează evoluţia segmentului de cosplay din România. În fiecare an văd costumaţii din ce în ce mai complexe şi mai atent lucrate. Mulţi dintre cei care fac cosplay, fie că participă la competiţia de cosplay, fie că nu, se îmbracă în fiecare an în nişte costumaţii care mai de care mai ingenioase. În special, cele inspirate din jocuri video sau din desene animate japoneze sunt foarte minuţios lucrate pentru ca sunt multe detalii care necesită o atenţie sporită, iar cei care le îmbracă sunt fani adevăraţi.

Care a fost cea mai stranie ori amuzantă întâmplare din timpul uneia dintre ediţiile de până acum?

Mircea Mureşan: Sincer, pentru că şi eu am trei câini, cred că aş putea să spun despre ediţia trecută când, la zona de acces, oamenii au venit însoţiţi de câini şi îi lăsau la intrare în grija voluntarilor noştri. Vă daţi seama cât de important este evenimentul pentru aceste persoane ca să îşi lase câinele în grija unor străini?

Pe termen lung, ce doreşti să realizezi cu acest eveniment? Te gândeşti la extinderea lui în alte oraşe, la un alt tip de invitaţi?

Mircea Mureşan: De un an tot încercăm să venim cu idei diferite prin care să extindem conceptul sau să dezvoltăm evenimente noi pe aceste segmente de public. De anul trecut, am început Game ON, un eveniment pentru cei pasionaţi de gaming, diferit de ce s-a făcut până acum. Un eveniment cu accentul pe joc şi participant, nu pe eSports. Ne-am dorit să oferim un cadru propice pentru oamenii dornici să se joace de plăcere, nu doar pentru cei care urmăresc diversele competiţii internaţionale. Anul acesta, vrem să dăm startul seriei „A Day with an Actor” în care organizăm sesiuni de fotografii şi autografe, dar şi panel-uri (întrebări şi răspunsuri) cu diverşi actori populari în România. Seria aceasta am vrea să o extindem şi în oraşe din ţară, nu doar în Bucureşti. Iar dacă ar fi să vorbim strict de Comic Con, de doi ani ne tot gândim dacă să îl extindem în oraşul meu natal, Cluj-Napoca. Nu s-a luat încă o decizie în acest sens, dar probabil 2019 va fi diferit pentru Comic Con. Rămâne de văzut ce decizie vom lua după ediţia de acum.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.