Lungmetrajul ”Toni Erdmann”, regizat de cineasta germană Maren Ade, o coproducţie cu participare românească, proiectat vineri în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Cannes 2016, a impresionat spectatorii şi criticii de film prezenţi pe Croazetă, care au lăudat această producţie cinematografică, pe care o consideră ”irezistibilă”, ”emoţionantă” şi ”bulversantă”, informează allocine.fr.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Lungmetrajul ”Toni Erdmann”, de Maren Ade, este unul dintre cele 21 de filme care au selectate în competiţia oficială de la Cannes 2016. ”Toni Erdmann” reprezintă o coproducţie Germania-Austria-România, al cărei coproducător român este Ada Solomon.

Prezentă cu primul ei film în competiţia oficială de la Cannes, regizoarea Maren Ade îi atrage pe spectatori într-o poveste emoţionantă, ai cărei protagonişti sunt o tânără distantă şi tatăl ei, care încearcă să îi recâştige afecţiunea prin intermediul glumelor, umorului şi perucilor. 

Atunci când Ines, o femeie de afaceri care lucrează într-o companie multinaţională din Bucureşti, îşi vede tatăl făcându-i o vizită neanunţată, ea nu poate să îşi ascundă exasperarea. Viaţa ei perfect organizată nu suportă nici cea mai mică formă de dezordine, dar, atunci când tatăl ei o întreabă dacă este fericită, incapacitatea sa de a-i da un răspuns reprezintă debutul unei bulversări profunde. Acel tată stânjenitor, de care ei îi este ruşine, face absolut totul pentru a-şi ajuta fiica să găsească un sens în viaţa ei, inventând un personaj - glumeţul Toni Erdmann.

Filmul ”Toni Erdmann” (Foto: facebook.com)
Filmul ”Toni Erdmann” (Foto: facebook.com)

Filmul ”Toni Erdmann” îi permite regizoarei germane Maren Ade să facă primii săi paşi la Cannes, întrucât ea nu a fost niciodată selecţionată, nici în competiţia oficială, nici în secţiunile paralele ale festivalului. Totuşi, cel de-al treilea lungmetraj al ei, ”Everyone Else”, i-a adus Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor şi Premiul de interpretare, la Berlinală, în 2009. 

Jurnaliştii de la allocine.fr, un prestigios site francez cu specific cinematografic, au prezentat în acest articol şi o serie de motive pentru care spectatorii ar trebui să meargă la cinematograf pentru a vedea filmul ”Toni Erdmann”: ”Pentru unul dintre cele mai emoţionante personaje din acest debut de festival, pur şi simplu - Toni Erdmann. Pentru o bulversantă relaţie tată-fiică, pe care timpul a fisurat-o şi pe care doar umorul pare să fie capabil să o repare. Pentru o seară amuzantă, în toate sensurile. Pentru o secvenţă cântată, care a declanşat ropote de aplauze în Teatrul Debussy în timpul premierei”. 

Presa internaţională a avut la rândul ei cuvinte de laudă la adresa acestei coproducţii cu participare românească.  

Una dintre cele mai entuziaste cronici a fost realizată de Mathieu Macheret, critic de film pentru Le Monde: ”Acest film a fost posibil printr-o regie de o simplitate minunată. Cum să descrii acest scenariu atât de puţin demonstrativ, care pare că nu se diferenţiază de «realismul mic» decât prin precizia tempoului, justeţea actorilor care îţi taie respiraţia, claritatea timbrului vocilor şi a luminii, de un alb expansiv, ca la fel de multe alte elemente care par că plutesc între personaje? Aici e vorba, fără îndoială, de ceea ce se numeşte inspiraţie de graţie”.

Guy Lodge, critic de cinema al prestigioasei reviste americane Variety, a avut şi el cuvinte de laudă la adresa acestei coproducţii: ”Filmul lui Maren Ade este un foarte frumos şi foarte uman studiu al personajelor, despre un tată şi o fiică, unul mai deprimat decât altul. Şi este, în acelaşi timp, un film care vorbeşte despre triumful râsului”. 

”Nu numai că acest film este irezistibil de amuzant, de un umor fără frontiere, dar este şi bulversant, evocând cu tandreţe raporturile dintre un tată şi fiica lui. Această mică capodoperă ar trebui să se regăsească pe o poziţie înaltă în palmaresul festivalului, duminica viitoare, cel puţin prin prisma celor doi actori principali, Sandra Hüller şi Peter Simonischek”, afirmă la rândul lui Yannick Vély, jurnalist al cotidianului francez Paris Match. 

Steve Pond, critic de film pentru site-ul cu specific cinematografic The Wrap, afirmă: ”Până acum, acest film este cea mai delicioasă surpriză a festivalului. Regizoarea germană Maren Ade oferă un film despre o relaţie tată-fiică generoasă, teribil de amuzant, dar profund emoţionantă, de o durată de 2 ore şi 42 de minute, fără să strice nici măcar un singur moment şi a cărui durată nu o resimţi niciodată”. 

Sorin Etienne, jurnalist al publicaţiei Le Figaro, s-a declarat profund cucerit de acest lungmetraj: ”«Toni Erdmann» surprinde în fiecare secvenţă şi declanşează hohote de râs zgomotoase. Umorul german chiar există şi el face ravagii. Acest film al regizoarei Maren Ade durează 2 ore şi 42 de minute însă nu există aproape nimic în el ce ar merita să fie eliminat”.

În 2015, trofeul Palme d'Or a revenit filmului ”Dheepan”, regizat de cineastul francez Jacques Audiard.

Anul 2016 marchează una dintre cele mai consistente prezenţe româneşti din istoria Cannes-ului.

Cristian Mungiu cu ”Bacalaureat” şi Cristi Puiu cu filmul ”Sieranevada” au fost selectaţi în competiţia oficială, alături de pelicule semnate de cineaşti celebri, precum Pedro Almodóvar, Jim Jarmusch, Xavier Dolan şi fraţii Dardenne. Filmul ”Câini”, al lui Bogdan Mirică, a fost de asemenea inclus în selecţia oficială şi va concura în secţiunea Un Certain Regard. Filmul ”4:15 p.m. sfârşitul lumii”, de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga, a fost inclus în competiţia oficială de scurtmetraje, iar ”Toate fluviile curg în mare”, de Alexandru Badea, va concura în secţiunea Cinéfondation.

Două coproducţii cu participare românească vor fi prezente la Cannes anul acesta: în competiţia oficială, lungmetrajul ”Toni Erdmann”, o coproducţie Germania-Austria-România, coproducător român Ada Solomon, iar în secţiunea Semaine de la Critique, va fi proiectat filmul ”Albüm” (Turcia/Franţa/România, coproducători români: Oana Iancu şi Călin Peter Netzer).

De asemenea, Radu Muntean, regizorul filmelor ”Hârtia va fi albastră”, ”Marţi, după Crăciun” şi ”Boogie”, face parte din juriul secţiunii Cinéfondation şi de scurtmetraje al Festivalului de Film de la Cannes.

Producătoarea filmului ”Ilegitim”, Anamaria Antoci, a fost selectată în programul Producers on the Move (14-17 Mai). Aflat la cea de-a 17-a ediţie, programul are drept scop perfecţionarea profesională a producătorilor; anul acesta fiind selectaţi 20 de specialişti din industria cinematografică europeană.

Regizoarea Anca Damian va participa la Talents Adami Cannes, un program care are drept scop descoperirea tinerilor actori cu vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani. Anca Damian a regizat ”Carre”, unul dintre cele cinci scurtmetraje care au legătură cu benzile desenate sau cu animaţiile, în care joacă tineri actori.

Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc în perioada 11 - 22 mai. Juriul competiţiei oficiale va fi prezidat de cineastul australian George Miller.

Actorul francez Laurent Lafitte a fost desemnat prezentator principal al ceremoniilor oficiale.

Lungmetrajul ”Café Society”, de Woody Allen, a fost proiectat în deschiderea celei de-a 69-a ediţii a Festivalul de Film de la Cannes, pe 11 mai.

Înfiinţat în 1946, Festivalul de Film de la Cannes este considerat unul dintre cele mai prestigioase evenimente de profil din lume, fiind organizat în fiecare an în luna mai, la Palais des Festivals et des Congres.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.