Trupa românească Balkan Taksim (Saşa-Liviu Stoianovici, Alin Zăbrăuţeanu), cunoscută pentru modalitatea în care combină muzica tradiţională balcanică, instrumentele populare, rare, muzica electronică şi trip-hop-ul, lansează cel de-al doilea album, „Acide balkanique”, în data de 7 septembrie, în cadrul Balkanik Festival de la Grădina Uranus.
Editat de reputata casă de discuri franceză Buda Musique, şi masterizat la Paris de Alex Gopher (Translab), albumul va fi lansat ulterior în Franţa în 19 septembrie.
Punând constant sub semnul întrebării obsesia lor pentru Balcani, acest loc aproape mitic, o regiune care s-a confruntat de-a lungul timpului cu multă durere, oferind în acelaşi timp şi foarte multă frumuseţe lumii, formaţia continuă o călătorie muzicală care acoperă atât zone reale, cât şi imaginare. Există opt piese pe acest album - unele dintre ele sunt pur instrumentale, iar altele sunt cântate în limba română şi în limba sârbo-croată. Cele două cântece populare tradiţionale care sunt interpretate aici provin din nord-estul României (piesa „Norocul”) şi din Turcia, aşa cum a fost ea filtrată prin spaţiul ex-Iugoslav,şi anume Bosnia (piesa „Mastika”). Fideli rădăcinilor lor muzicale şi experienţelor personale, membrii Balkan Taksim folosesc mai multe instrumente tradiţionale cu coarde: tanburul otoman întâlneşte cobza, iar între ele pot fi ascultate vocile a două tipuri de tamburiţă, prim-ul şi dangubica/samica. Ca de obicei, majoritatea acestor sunete sunt, pe alocuri, filtrate şi distorsionate. De asemenea, ca semnătură sonoră, sazul electric turcesc îşi face din nou apariţia, cu texturile sale acide şi distorsionate. Există pe album şi chitară bas, sintetizatoare analogice şi digitale, theremin, diverse eşantioane audio extrase din înregistrări cu muzică tradiţională.
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
Alte elemente sonore, precum cele asimilabile erorilor tehnice, aduc albumului o culoare postindustrială. Toate aceste mijloace sunt folosite aici pentru a crea un spaţiu brut, real, dar şi oniric. Pe acest album, ascultătorul poate găsi atât elemente imaginare, cât şi autentice - găsite în culturile populare ale Balcanilor şi Carpaţilor, împletite cu melodii de tip otoman, precum şi cu citate din muzica populară urbană occidentală a ultimelor decenii. Acide balkanique este rezultatul unei întâlniri hipnotice între mai multe spaţii geografice şi culturale: modelate de sunetele electronice contemporane, vocile muzicanţilor ţărani din Carpaţi se întâlnesc cu melodiile ritmate ale trubadurilor balcanici, într-o căutare a unităţii.
Saşa-Liviu Stoianovici (tanbur otoman, saz electric, tamburiţe, sintetizatoare, theremin, cobză, drâmbă, voce, mixaj) este un artist interdisciplinar care combină în lucrările sale elemente din etnografie, antropologie, muzică, arte vizuale şi patrimoniu cultural. Prin intermediul formaţiei Balkan Taksim, el sugerează noi modalităţi de a imagina şi explora culturile populare din Balcani şi Carpaţi. Stoianovici se raportează adesea la aceste culturi ca la simple pretexte pentru o dezvoltarea a creativităţii, fiind martor în acelaşi timp atât la bogăţia, cât şi la diversitatea lor.
În Balkan Taksim, el cântă la mai multe instrumente muzicale, precum sazul turcesc, cobza românească, tanburul otoman, diferite tipuri de cimpoi - sârbeşti, româneşti şi bulgăreşti, šargija bosniacă şi gusla sârbească. De asemenea, foloseşte uneori thereminul şi sintetizatoarele analogice şi digitale.
Cercetător de teren experimentat, cu o experienţă bogată în înregistrarea de sunet, Stoianovici a studiat ultimii cântăreţi ţărăni la cobză din România, rezultatul acestei cercetări fiind în prezent încapsulat într-un dosar UNESCO multistatal - „Cobza – cunoştinţe, tehnici şi muzici tradiţionale”, realizat în colaborare cu Republica Moldova.
Alin Zăbrăuţeanu (Chitară bas, sintetizatoare, sampling, ritmuri, mixaj), artist cu o experienţă de peste 18 ani în domeniul muncii de studio, s-a dezvoltat ca sound-designer, cât şi ca producător muzical. Creator de coloane sonore premiat, Alin este responsabil pentru sunetul multor filme de ficţiune şi documentare din ultimii ani.
Interesat de modelarea sunetului prin tehnologii inovatoare, Alin Zăbrăuţeanu aduce în Balkan Taksim o doză de rigoare, fiind responsabil de liniile de bas, de percuţiile generate electronic sau cu ajutorul colecţiilor de sunete, cât şi de mixaj. În prezent, cântă la bas electric, sintetizatoare analogice şi digitale şi foloseşte diverse dispozitive de sampling în munca de studio sau în concerte.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...