Peste 5.000 de profesori din România şi Republica Moldova s-au înscris la Festivalul digital „Predau Viitor”, considerat cel mai amplu eveniment dedicat educaţiei digitale şi cetăţeniei democratice din regiune. Ajuns la a patra ediţie, festivalul este organizat de Asociaţia Texub şi îşi propune să ofere cadrelor didactice instrumente moderne şi resurse aplicate pentru activitatea la clasă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Festivalul, desfăşurat online, reuneşte profesori din toate ciclurile educaţionale – de la preşcolar la liceu – şi le oferă acces la ateliere, conferinţe şi sesiuni de formare susţinute de experţi români şi internaţionali. Temele ediţiei din acest an acoperă domenii precum cetăţenia digitală, cultura democratică, gândirea critică, gândirea computaţională şi utilizarea responsabilă a tehnologiei.

„Profesorii au nevoie de resurse actualizate şi de sprijin pentru a adapta predarea la realităţile de azi. Ne dorim să creăm un cadru sigur, profesionist şi relevant, în care dascălii să experimenteze metode noi şi să ducă mai departe în şcoli ceea ce învaţă la festival”, a declarat Adela Beca, director de programe educaţionale la Asociaţia Texub.

O comunitate de profesori în continuă creştere

Programul „Predau Viitor” a fost lansat în 2016, iniţial pentru profesorii de informatică şi TIC. În timp, comunitatea s-a extins şi a atras cadre didactice din toate disciplinele, interesate să înţeleagă mai bine cum poate fi integrată tehnologia în procesul educaţional.

Pe platforma online a festivalului sunt disponibile cursuri gratuite pe care profesorii le pot parcurge în ritmul propriu. Accentul cade pe aplicabilitate: fiecare participant este încurajat să ducă la clasă metodele şi materialele primite, să le testeze cu elevii şi apoi să ofere feedback.

Cornelia Maer, profesor de informatică la Colegiul „Şcoala Naţională de Gaz” Mediaş, este parte din comunitatea „Predau Viitor” din 2018 şi subliniază importanţa acestui tip de formare. „Am găsit aici profesionalism, informaţii actuale şi un cadru în care nu suntem judecaţi pentru greşeli, ci sprijiniţi să creştem. Pentru mine, normalitatea în educaţie înseamnă să ai încredere, să greşeşti şi să corectezi împreună cu alţii”, spune cadrul didactic.

Un răspuns la nevoile reale din şcoli

Organizatorii insistă că festivalul nu este doar o serie de conferinţe online, ci un proces de lungă durată care urmăreşte schimbarea practicilor din şcoli. „Profesorii sunt deschişi să înveţe continuu, iar noi nu facem decât să venim cu metode şi resurse testate pedagogic. Ne dorim să îi ajutăm să aibă curajul de a experimenta la clasă, chiar şi cu riscul de a greşi, pentru că din greşeli se învaţă”, explică Adela Beca.

Texub, organizaţia care coordonează programul, activează de peste 15 ani în sectorul non-profit, sprijinind societatea civilă şi comunităţile educaţionale să dezvolte competenţe digitale şi democratice. În ultimii ani, „Predau Viitor” a devenit unul dintre reperele centrale ale formării continue pentru cadrele didactice.

De la normalitate la excelenţă

Un mesaj frecvent întâlnit în comunitatea profesorilor participanţi este ideea de „normalitate în educaţie”. Aceasta presupune existenţa unui climat de încredere în care profesorii şi elevii pot să îşi asume greşelile, să le corecteze şi să progreseze. Doar după ce acest cadru este consolidat se poate vorbi despre excelenţă, spun organizatorii.

Festivalul răspunde şi provocărilor aduse de noile tehnologii. Inteligenţa artificială, reţelele sociale şi aplicaţiile digitale fac deja parte din viaţa elevilor, iar profesorii trebuie să înţeleagă cum să le folosească responsabil. „AI nu este un pericol, ci un instrument controlat de oameni. Este esenţial să îi învăţăm pe copii discernământul şi autonomia în utilizarea tehnologiei”, transmit reprezentanţii Texub.

Impact şi perspectivă

Succesul festivalului digital se reflectă nu doar în numărul mare de participanţi, ci şi în comunitatea de profesori creată în jurul său. Cadrele didactice rămân conectate şi după eveniment, împărtăşesc resurse, discută bune practici şi dezvoltă proiecte comune.

„Ceea ce ducem la clasă contează cel mai mult. Nu dosarele, nu teoriile abstracte, ci activităţile concrete cu elevii. Festivalul ne dă curajul să încercăm şi să împărtăşim experienţele între noi”, spune profesoara Cornelia Maer.

Pentru mulţi dascăli, „Predau Viitor” a devenit o alternativă la formările tradiţionale, adesea rigide şi lipsite de aplicabilitate. Prin abordarea practică şi prin accentul pus pe comunitate, evenimentul oferă nu doar cunoştinţe noi, ci şi sentimentul de apartenenţă la o reţea de profesionişti dedicaţi.

„Educaţia are nevoie de profesori care învaţă pe tot parcursul vieţii. Dacă vrem să pregătim elevii pentru viitor, trebuie să avem curajul să ne reinventăm ca dascăli”, conchid organizatorii.

 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.