Alexandru Cârstoiu, elev în clasa a VIII-a, şi-a descoperit pasiunea pentru matematică încă din şcoala primară. Nu s-a mulţumit niciodată să fie printre cei mai buni din clasa lui, ci şi-a dorit să concureze la nivel naţional. Aşa a ajuns la Olimpiada Naţională de Matematică, dar şi la alte concursuri, inclusiv Brio Challenge, unde a participat la fiecare ediţie şi a ieşit mereu învingător.
Un altfel de concurs, care îţi testează încrederea şi viteza
Devotamentul şi spiritul competitiv sunt pentru Alexandru nişte atribute dezvoltate şi cultivate încă de mic. Toate concursurile la care a participat, dar şi munca pe care a depus-o pentru ele, şi-au lăsat amprenta, inclusiv BRIO Challenge, la care participă încă de la prima ediţie: „Pot spune că am crescut împreună.”
Ce l-a atras încă de la început a fost formatul inedit. „BRIO Challenge e diferit pentru că, pe lângă punctaj, contează foarte mult şi timpul în care ai rezolvat problemele. Asta transformă concursul într-o adevărată provocare. Nu este suficient să gândeşti bine, ci trebuie să ai şi viteză de reacţie şi să fii foarte sigur pe tine. Uneori, încrederea în tine şi în rezolvările tale face diferenţa.”
Încrederea despre care vorbeşte Alexandru nu este ceva cu care s-a născut, ci rezultatul nenumăratelor ore de pregătire şi antrenament. „Mă pregătesc pe tot parcursul anului pentru olimpiada de matematică. Lucrez aproape în fiecare zi. Când am un concurs, nu mai e nevoie să fac nimic în plus, deoarece folosesc cunoştinţele acumulate de-a lungul timpului prin exerciţiu constant.”
Un mediu care încurajează performanţa şi competiţia constructivă
Momentele în care întâmpină dificultăţi în rezolvarea unor probleme nu îl sperie pe Alexandru. „Când dau de greu la o problemă, încerc să o abordez dintr-o altă perspectivă, iar dacă chiar simt că mă blochez, întreb un profesor. Am norocul să lucrez cu profesori foarte deschişi, care sunt mereu dispuşi să mă ajute şi nu lasă nicio întrebare fără răspuns.”
De fapt, ce îl atrage pe Alexandru la matematică sunt tocmai aceste momente care te provoacă şi te obligă să gândeşti în moduri noi. „La matematică nu este loc de tocit. Trebuie să gândeşti logic, concret. În plus, dacă rezolvarea ta este corectă, nu mai depinzi de subiectivitatea unui evaluator.”
Mama lui a remarcat înclinaţia lui Alexandru pentru matematică încă din clasele primare. Aşadar, pentru a-şi cultiva această pasiune, l-a sprijinit să meargă la o şcoală gimnazială care încurajează performanţa, unde, în urma examenului de admitere, acesta a reuşit să intre la prima clasă de matematică intensiv. „Mulţi dintre colegii mei de aici sunt olimpici naţionali la mai multe materii şi, pe lângă prietenii, între noi s-a legat şi o concurenţă constructivă care ne îndeamnă să dăm tot ce e mai bun de fiecare dată. În plus, avem şansa să lucrăm cu unii dintre cei mai buni profesori din ţară sau cu colegi mai mari, de la liceu, care au deja experienţă internaţională.”
Libertatea de a alege şi profesori care ştiu să asculte
Ce îi place cel mai mult la şcoală sunt tocmai aceste prietenii legate cu ceilalţi colegi de clasă, care au aceeaşi determinare ca şi el. I-ar plăcea totuşi să aibă o libertate mai mare în a-şi alege materiile pe care le studiază. „Mie, de exemplu, nu îmi plac orele de muzică şi arte, dar mi-ar plăcea să fac o ora de sport în plus. Cred că elevii ar trebui să primească mai multă libertatea de alegere, pentru că mulţi dintre noi ştim deja ce domenii ne atrag.”
Întrebat despre portretul profesorului ideal, acesta a răspuns zicând: „Eu nu consider că există profesorul ideal, la fel cum nu cred că există nici elevul ideal, dar îmi plac profesorii care comunică mult cu elevii, cei cu care poţi discuta liber şi în faţa cărora nu ţi-e teamă să greşeşti.”
Alte pasiuni şi planuri de viitor
Atunci când nu se află în băncile şcolii, lui Alexandru îi place să joace fotbal. Echipa lui preferată este Barcelona şi nu ratează niciodată ocazia de a se juca împreună cu colegii lui în pauze. „După două-trei ore intense de matematică este modul ideal de relaxare.” Îi mai place şi şahul, a participat chiar şi la câteva competiţii. „Seamănă foarte mult cu o problemă de matematică, de fapt. Trebuie să îţi faci un plan de la început şi, dacă intervine ceva pe parcurs, e important să rămâi calm şi să cauţi o soluţie câştigătoare.”
Momentan, Alexandru se pregăteşte pentru Evaluarea Naţională. „Nu m-am hotărât încă la ce liceu aş vrea să merg, dar mi-am propus să obţin un rezultat bun, care să îmi ofere cât mai multe opţiuni. Mai departe, mi-ar plăcea să studiez inginerie şi, poate mai târziu în viaţă, filosofie.”
Celorlalţi elevi pasionaţi de matematică, Alexandru le recomandă să se înscrie la Challenge. „Recomand tuturor să încerce Brio Challenge, deoarece îţi testezi cunoştinţele, afli la ce nivel eşti şi rapoartele generate după testare te ajută să îţi descoperi şi să îţi îmbunătăţeşti punctele slabe. În plus, oamenii din echipa Brio sunt foarte prietenoşi şi mereu deschişi la sugestii. Chiar nu ai decât de câştigat din acest concurs!”
BRIO Challenge este o competiţie de matematică desfăşurată în format digital şi adresată elevilor din ciclul primar, gimnazial şi liceal, care urmăreşte identificarea şi recunoaşterea celor mai buni performeri la matematică din România.
Înscrierile pentru cea de-a unsprezecea ediţie deschise până pe 6 noiembrie 2025 şi se realizează online şi gratuit, prin accesarea brio.ro/challenge sau https://brio.ro/challenge-junior.
Organizat de BRIO, platforma edtech de evaluare standardizată în educaţie, BRIO Challenge este un proiect educaţional susţinut de Asociaţia Dedeman şi UniCredit Bank, recomandat de Societatea de Ştiinţe Matematice din România.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.






