Anul şcolar 2025 a debutat într-un climat tensionat, cu măsuri de austeritate implementate rapid şi fără explicaţii suficiente, ceea ce a creat dificultăţi în multe şcoli. Invitată în platoul emisiunii „Viitor pentru România”, profesoara Roxana Goga, matematician cu peste 30 de ani de experienţă şi director adjunct la Colegiul Naţional „Spiru Haret”, a atras atenţia asupra presiunii resimţite de cadrele didactice.
„A început obositor anul şcolar, pentru că a fost o perioadă de panică şi de responsabilitate maximă pentru directori”, a spus Roxana Goga, subliniind că nu este corect ca profesorii să fie criticaţi constant în spaţiul public.
”Impactul criticilor nedrepte este uriaş”
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
„Nu cred că aş fi făcut altă meserie. Dacă m-aş naşte a doua oară, tot profesor de matematică aş alege să fiu. Cred că e nevoie să ne respectăm reciproc – profesori, părinţi şi societate – pentru că impactul criticilor nedrepte este uriaş.”
Profesoara a amintit şi despre protestele profesorilor: „Să spui că, dacă nu le convine, să plece, este nedrept. Vorbim despre oameni care şi-au dedicat viaţa copiilor şi meseriei.”
Atmosfera dificilă din şcoli este resimţită şi în mediul rural, unde, potrivit Marianei Stan, director al Şcolii Gimnaziale nr. 1 Dor Mărunt (Călăraşi), „profesorii nu s-au plâns de două ore în plus sau de câţiva elevi în plus, problema este mai degrabă de atitudine şi de lipsa de claritate în comunicare. Tonul face muzica.”
Dincolo de tensiunile apărute la nivel naţional, diferenţele dintre mediul urban şi cel rural rămân evidente. Dacă liceele de top din Bucureşti reuşesc să îşi asigure personalul necesar, multe şcoli din comunităţi mici se confruntă cu lipsa profesorilor de matematică, fizică sau limbi străine. „În anumite localităţi este un deficit serios de profesori calificaţi. Chiar dacă noi am reuşit să acoperim orele la Dor Mărunt, ştim că alte comunităţi nu au acelaşi noroc”, a avertizat Mariana Stan.
Pe de altă parte, invitaţii au subliniat şi dimensiunea emoţională a profesiei. „Noi, profesorii, suntem şi părinţi. Înainte să intrăm la clasă, avem acasă copii de crescut. Dacă ne uităm la profesori doar ca la funcţionari, pierdem esenţa meseriei. Relaţia cu elevii nu se poate construi fără empatie, fără răbdare şi fără înţelegere”, a adăugat Roxana Goga.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.