Traficul de mărfuri în porturile maritime a fost de peste 92,5 milioane de tone, anul trecut, în creştere cu 22,5% faţă de 2022, au transmis reprezentanţii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC). Cerealele s-au menţinut în topul creşterilor de trafic, cu peste 50%.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
”Traficul total de mărfuri în porturile maritime româneşti a înregistrat, în anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o creştere de 22,5% faţă de 75,5 milioane tone în 2022, reprezentând o performanţă istorică a portului Constanţa. Traficul maritim a crescut cu 18% faţă de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% faţă de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone. Cerealele s-au menţinut în topul creşterilor de trafic, cu peste 50%, depăşind 36 milioane tone în 2023, faţă de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone”, au transmis, miercuri, reprezentanţii CN APMC, printr-un comunicat de presă.
 
S-au înregistrat creşteri semnificative de trafic în cazul următoarelor grupe de mărfuri: seminţe uleioase, minereuri de fier, deşeuri de fier şi oţel, produse petroliere, articole diverse, îngrăşăminte.
 
De asemenea, pe relaţia Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane de tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat Portul Constanţa au reprezentat peste 14 milioane de tone.
 
”În ultimii ani, cantităţile de mărfuri care au trecut prin Portul Constanţa au bătut record după record, trendul fiind susţinut prin investiţii în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenţilor economici din port şi pentru a le oferi condiţii de atragere a traficului de mărfuri”, a precizat sursa citată. 
 
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a anunţat că a investit continuu în Portul Constanţa, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze priorităţile şi să fie adaptat planul de investiţii.
 
”Dacă în 6 ani, între 2016 şi august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanţa a reuşit să atragă investiţii din fonduri europene de numai 42 milioane euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene şi direcţionarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri şi pentru noul rol pe care portul Constanţa îl are pentru Uniunea Europeană. Eforturile CN APM SA de a atrage fonduri europene au fost sprijinite continuu de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în special de domnul ministru Sorin Mihai Grindeanu, fiind înţeleasă pe deplin importanţa Portului Constanţa în regiune”, au transmis reprezentanţii CN AMPC.
 
Ei au reamintit că în 2023 s-au finalizat din fonduri europene proiecte în valoare de 27,72 milioane euro.
 
Este vorba de extinderea la patru benzi de circulaţie a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 milioane euro (cu TVA), şi de modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, proiect ce a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri şi crearea unei platforme cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. 
 
CN APMC a precizat că, în 2024, se vor finaliza trei proiecte importante, finanţate cu fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, a căror valoare depăşeşte 43 milioane euro: Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa (23 milioane euro), Extinderea cheurilor danelor 10 şi 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane euro), Drum şi parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanţa (3,26 milioane euro).
 
De asemenea, prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condiţiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanţa (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro.
 
CN APMC a mai anunţat că, în 2024, vor începe lucrările la următoarele proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane euro:
 
1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 şi joncţiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 şi Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanţa (valoare estimată – 50 mil. euro);
 
2. Master Plan de infrastructură rutieră - Reabilitarea, modernizarea şi extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legătură) şi de acces în Portul Constanţa şi zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane euro);
 
3. Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioane euro);
 
4. Extinderea şi modernizarea infrastructurii de apă şi a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimată 28 milioane euro);
 
5. Dragaje de investiţii în Portul Constanţa (zonele Constanţa, Midia şi Mangalia) - inclusiv lărgirea gurii de acces Midia (cu o valoare de 180,5 milioane euro).
 
Totodată, sunt în stadiu avansat de pregătire, proiecte în valoare totală de 218 milioane euro (fără TVA):
 
1. Dezvoltarea capacităţii feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanţa – Etapa II (valoare estimată 20,0 milioane euro)
 
2. Realizare cheuri în Portul Constanţa – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcţiilor de acostare şi sistematizarea teritoriului (valoare estimată lucrări: 162 milioane euro  – etapa I)
 
3. Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimată 11,3 milioane euro)
 
4. Parcare securizată cu facilităţi de staţionare, în vecinătatea accesului din A4 (valoare estimată 18 milioane euro)
 
5. Realizare cheu între Dana 8 şi postul de acostare şi sistematizare teritoriu aferent (valoare estimată 6,7 milioane euro).
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.