Un studiu derulat de Kaspersky în mai multe ţări din Europa inclusiv România subliniază o îngrijorare tot mai mare în rândul directorilor C-level cu privire la infiltrarea tăcută a inteligenţei artificiale generative (GenAI) în organizaţiile lor. Aproape toţi (95%) managerii seniori intervievaţi cred că GenAI este utilizat în mod regulat de către angajaţi, peste jumătate (53%) declarând că acum anumite departamente de business sunt gestionate de noua tehnologie. Studiul arată că aproape un sfert dintre directori iau în considerare în prezent delegarea unora dintre cele mai importante funcţii ale acestora către AI.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Un studiu derulat de Kaspersky în mai multe ţări din Europa inclusiv România subliniază o îngrijorare tot mai mare în rândul directorilor C-level cu privire la infiltrarea tăcută a inteligenţei artificiale generative (GenAI) în organizaţiile lor. Aproape toţi (95%) managerii seniori intervievaţi cred că GenAI este utilizat în mod regulat de către angajaţi, peste jumătate (53%) declarând că acum anumite departamente de business sunt gestionate de noua tehnologie. Amploarea utilizării este de aşa natură încât majoritatea directorilor (59%) exprimă acum îngrijorări profunde cu privire la potenţialele riscuri de securitate care ar putea pune în pericol informaţiile sensibile ale companiei şi ar putea duce la pierderea totală a controlului funcţiilor de bază ale businessului”, arată compania.

Considerată până nu demult o noutate tehnologică, GenAI a evoluat rapid ca o forţă formidabilă pentru companiile mari, capabilă să automatizeze şi să realizeze o gamă largă de sarcini. Cu toate acestea, cercetarea sugerează că directorii C-suite au pierdut deja controlul asupra implementării, supravegherii şi scopului GenAI în cadrul organizaţiilor lor. Dintre cei chestionaţi, studiul arată că doar 22% au discutat despre stabilirea unor reguli şi reglementări pentru a monitoriza utilizarea GenAI, în ciuda faptului că 91% au afirmat că au nevoie de o mai bună înţelegere a modului în care datele interne sunt utilizate de către angajaţi pentru a se proteja împotriva riscurilor critice de securitate sau a scurgerilor de date.

În România, 29% dintre respondenţii C-level chestionaţi spun că folosesc personal GenAI, aşa că nu îi împiedică nici pe angajaţi să facă acest lucru, iar 11% spun că, deşi nu le-au interzis angajaţilor asta, ar prefera totuşi ca aceştia să nu folosească GenAI la locul de muncă.

”La fel ca BYOD, GenAI oferă avantaje masive companiilor în materie de productivitate, dar în timp ce descoperirile noastre dezvăluie că directorii recunosc în mod clar prezenţa GenAI în organizaţiile lor, amploarea utilizării şi scopurile sale sunt încă un mister. Având în vedere că evoluţia GenAI nu dă semne de încetinire, cu cât aceste aplicaţii funcţionează mai mult timp necontrolat, cu atât vor deveni mai greu de controlat şi de securizat în funcţiile majore de business-ului, cum ar fi HR, Finanţe, Marketing sau chiar IT”, spune Dan Demeter, cercetător în domeniul securităţii, în cadrul GREAT Kaspersky.

În România, departamentele de business în care directorii C-level cred că se foloseşte cel mai mult GenAI sunt:

  • IT (29%)
  • Marketing (19%)
  • Vânzări (12%)

Pentru a funcţiona eficient, GenAI se bazează pe învăţarea continuă prin procesarea de date – dar orice date introduse într-o aplicaţie de către un angajat sunt transmise imediat în afara organizaţiei sale, fapt similar cu o dezvăluire neintenţionată a datelor. Preocupările managerilor cu privire la modul în care acest lucru ar putea duce la pierderi de date sunt reale, trei din cinci (59%) directori seniori exprimându-şi o îngrijorare serioasă faţă de potenţialele breşe de securitate atunci când angajaţii introduc informaţii în platformele GenAI.

În ciuda acestor îngrijorări, descoperirile arată că exact jumătate dintre directori (50%) au încă planuri de viitor pentru a valorifica GenAI şi a automatiza sarcinile repetitive de care angajaţii lor se ocupă zilnic în prezent. Alţi 44% şi-au semnalat intenţia de a integra GenAI în propriile lor rutine pentru a-şi îmbunătăţi productivitatea. Având în vedere riscurile inerente de securitate, surprinzător, un sfert (24%) dintre directori au declarat că sunt cei mai înclinaţi să automatizeze departamentele IT şi de securitate cibernetică folosind GenAI. În România, un sfert (25%) dintre respondenţii C-level au spus că dacă ar putea automatiza unele departamente ale businessului lor cu GenAI, ar alege departamentul IT/securitatea cibernetică, urmat de marketing (19%) şi vânzări (12%).

În ceea ce priveşte oportunităţile de utilizare GenAI în cadrul companiilor în viitor, respondenţii din România spun că îşi doresc în aceeaşi măsură să implementeze noua tehnologie în automatizarea sarcinilor obositoare pentru angajaţi (45%), dar şi pentru ei înşişi (45%).

„S-ar putea crede că perspectiva pierderii de date sensibile şi a controlului asupra unităţilor critice ale businessului ar putea da de gândit directorilor, dar constatările noastre arată că aproape un sfert dintre aceştia iau în considerare în prezent delegarea unora dintre cele mai importante funcţii ale acestora către AI. Înainte să se întâmple acest lucru, este imperativ ca o înţelegere cuprinzătoare a managementului datelor şi implementarea unor politici solide să preceadă orice integrare a GenAI în mediul corporativ”, adaugă el.

Cercetarea a fost realizată de Censuswide în perioada 25 septembrie - 2 octombrie 2023, intervievând 1.863 de directori C-level din Marea Britanie, Franţa, Germania, Spania, Italia, România, Ţările de Jos şi Grecia.

 Kaspersky este o companie globală de securitate cibernetică şi confidenţialitate digitală fondată în 1997. Peste 400 de milioane de utilizatori sunt protejaţi de tehnologiile Kaspersky şi 220.000 de clienţi corporativi.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.