Valoarea medicamentelor eliberate către pacienţi în România a crescut în trimestrul al doilea al acestui an cu 16,3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 3,29 miliarde lei, la preţ de distribuţie, însă piaţa a coborât cu 4,4% în ultimul an faţă de perioada iulie 2014 - iunie 2015 şi chiar cu 14,8%, dacă nu se ia în considerare introducerea tratamentului fără interferon pentru hepatită, arată un studiu realizat de Cegedim pentru piaţa farmaceutică.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 “La nivelul analizei la 12 luni, scăderea pieţei de medicamente de 4,4% se datorează scăderii medicamentelor pe bază de prescripţie în farmacii, care a fost de 7,5%. Dacă facem abstracţie de introducerea tratamentului pentru hepatită, scăderea acestui segment ar fi fost de 14,8%”, a declarat directorul general al Cegedim, Petru Crăciun.

În trimestrul al doilea din 2016, piaţa farma a fost susţinută mai ales de efectul de bază, în condiţiile în care valoarea pieţei în perioada similară din 2015 a fost neobişnuit de mică, după ce s-a anunţat reducerea preţurilor pentru medicamentele pe bază de prescripţie de la 1 iulie 2015.

De asemenea, piaţa a fost ajutată de lărgirea utilizării tratamentului pentru hepatită, care marchează o premieră prin impactul semnificativ asupra pieţei.

“Regretăm să constatăm că încă există diferenţe mari între declaraţii şi realitate; de exemplu, deşi reducerea mortalităţii din cauze cardiovasculare a fost sesizată corect ca fiind o prioritate pentru sănătate în România, ne va fi greu să progresăm în condiţiile în care piaţa acestor tratamente a scăzut cu 18,6%”, a menţionat directorul Cegedim. 

Compania consideră că întreaga metodologie de fixare a preţurilor şi de co-plată a medicamentelor trebuie revizuită, însă se aşteaptă ca decizia să fie luată, în cel mai bun caz, de guvernul de după alegeri.

Medicamentele pe bază de reţetă din farmacii au avut cea mai mare pondere în piaţa farma, cu o valoare de 2,33 miliarde lei în trimesturl al doilea din acest an, în creştere cu 20,8%.

În aceeaşi perioadă, românii au cumpărat medicamentele fără prescripţie (OTC) de 610 milioane lei, în creştere cu 14,7%.

În prima jumătate a acestui an, valoarea totală a pieţei farma a fost de 6,33 miliarde lei, în creştere cu 3,8% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent. 

În ultimul an - perioada iulie 2015-iunie 2016 -,  piaţa farmaceutică românească a scăzut cu 4,4% faţă de intervalul de 12 luni precedent, la 11,94 miliarde lei.

Potrivit Cegedim, topul primilor trei jucători pe piaţa farma pentru ultimele 12 luni s-a modificat spectaculos, pe primul loc ajungând Abbvie, cu afaceri de 932 milioane lei, urmată de Sanofi (815 milioane lei) şi Novartis (586,3 milioane lei).

Topul primilor zece jucători este completat de Servier (inclusiv Egis) cu 550 milioane lei, Pfizer (538,7 milioane lei), Sun Pharma - inclusiv Terapia - (517,5 milioane lei), Hoffmann La Roche (492,9 milioane lei), GlaxoSmithKline (489,6 milioane lei), AstraZeneca (379,9 milioane lei), şi Merck & Co (322,5 milioane lei).

Ascensiunea companiei Abbvie se datorează în cea mai mare parte creşterii produselor utilizate în tratamentul hepatitei C, arată studiul.

Fondată în 1969, Cegedim este o companie de tehnologie şi servicii în domeniul managementului fluxului de date digitale pentru sistemele de îngrijire a sănătăţii şi pentru companiile din domeniu, dar şi un dezvoltator de software pentru sistemul de sănătate.

Cegedim are peste 3.600 angajaţi în 11 de ţări şi a realizat venituri de 426 milioane euro în 2015.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.