Marea majoritate a directorilor executivi (98%) se pregătesc pentru o recesiune economică caracterizată de tensiuni geopolitice, de întreruperea lanţului de aprovizionare şi de incertitudini legate de COVID-19, dar par să fie împărţiţi în ceea ce priveşte durata, profunzimea şi gravitatea acesteia, arată un studiu EY.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Marea majoritate a directorilor executivi (98%) se pregătesc pentru o recesiune economică caracterizată de tensiuni geopolitice, de întreruperea lanţului de aprovizionare şi de incertitudini legate de COVID-19, dar par să fie împărţiţi în ceea ce priveşte durata, profunzimea şi gravitatea acesteia”, arată studiul EY CEO Outlook Pulse – ianuarie 2023, care subliniază incertitudinea care pare să definească mediul de afaceri în 2023.

Sondajul, care a înregistrat opiniile a 1.200 de directori generali din întreaga lume cu privire la perspective, provocări şi oportunităţi, a constatat că 48% dintre aceştia prevăd o încetinire moderată a economiei globale, în timp ce mai mult de jumătate (55%) dintre cei care se pregătesc pentru o încetinire persistentă se tem de o recesiune mai gravă decât criza financiară globală din 2009 în ceea ce priveşte durata şi gravitatea acesteia.

Pentru prima dată din 2020 (sondajul inaugural CEO Outlook), politicile restrictive în materie de reglementare, comerţ şi investiţii (28%) au depăşit problemele legate de COVID-19 (19%) ca principal motiv pentru care respondenţii CEO şi-au modificat planurile de investiţii. Ca urmare a acestor provocări geopolitice exacerbate, 97% dintre respondenţi îşi revizuiesc planurile, 44% dintre ei amânând o investiţie planificată şi aproape o treime (32%) oprind cu totul investiţiile planificate.

Aproape o treime (32%) dintre respondenţi consideră că incertitudinea legată de direcţia politicii monetare şi creşterea costului capitalului reprezintă cele mai mari riscuri pentru creşterea viitoare a afacerii lor. Deşi îngrijorările legate de incertitudinea legată de COVID-19 s-au diminuat, aproape o treime dintre directorii executivi (32%) încă o menţionează ca fiind un risc cheie pentru compania lor (în scădere de la 43%, în octombrie 2022).

"În pofida perturbărilor economice tot mai puternice, alimentate de consecinţele geopolitice ale războiului în curs, România, deşi situată la graniţa cu Ucraina, continuă să contracareze tendinţele şi este de aşteptat să înregistreze un avans al PIB de o singură cifră în 2023. Asta nu înseamnă, totuşi, că directorii generali din România vor fi izolaţi de recesiunea economică globală. Faptul că 89% dintre respondenţi iau în considerare încheierea de tranzacţii, sub o formă sau alta, în următoarele 12 luni, rezonează puternic cu activitatea observată pe piaţa românească, care a înregistrat o creştere a numărului de tranzacţii în 2022 şi nu există încă niciun semn de încetinire a acesteia. Directorii generali ar trebui să îşi reevalueze acum fundamentele afacerii, să se concentreze pe principalele puncte forte şi să ia deciziile necesare pentru a accesa oportunităţi care să contribuie la creşterea organizaţiei", spune Peter Latos, partener, lider al departamentelor de Consultanţă, Strategie şi Tranzacţii, EY România.

În ciuda perspectivelor negative, liderii de companii sunt în căutare de oportunităţi pentru a obţine un avantaj competitiv. Încheierea de tranzacţii de un fel sau altul rămâne o prioritate pentru respondenţi (89%) în următoarele 12 luni, aproape jumătate dintre ei (46%) plănuind să avanseze pe partea de fuziuni şi achiziţii, 58% cu asocieri în participaţie sau alianţe strategice şi 34% cu cesionări.

Pentru a schimba şi mai mult direcţia şi a ieşi mai puternici şi mai competitivi din recesiune, 39% dintre respondenţi plănuiesc să crească investiţiile în sustenabilitate, ca un aspect esenţial al strategiei şi ofertei lor, inclusiv în ceea ce priveşte priorităţile de tip net-zero şi alte priorităţi sociale şi de mediu.

În plus, mai mult de o treime (36%) intenţionează să îşi sporească investiţiile în resursa umană, inclusiv în bunăstarea forţei de muncă şi în dezvoltarea competenţelor. Majoritatea directorilor generali respondenţi (70%) sunt de acord că munca flexibilă va fi esenţială pentru reducerea fluctuaţiei angajaţilor şi pentru atragerea de noi talente.

Sondajul EY 2023 CEO Outlook Pulse îşi propune să ofere informaţii cu privire la principalele tendinţe şi evoluţii cu impact asupra principalelor companii de top din lume, precum şi cu privire la aşteptările liderilor de afaceri în ceea ce priveşte creşterea viitoare şi crearea de valoare pe termen lung.

Este un sondaj "puls" periodic, realizat de Longitude Research Limited, o companie a Financial Times, în rândul directorilor executivi din marile companii din întreaga lume.

În noiembrie 2022, Longitude a intervievat, în numele organizaţiei globale EY, un panel de 1.200 de directori executivi din 22 de ţări şi din şase sectoare de activitate. Respondenţii au reprezentat următoarele industrii: producţie avansată şi mobilitate, produse de consum şi retail, energie şi resurse, servicii financiare, ştiinţe ale sănătăţii şi wellness, tehnologie, media şi telecomunicaţii.

Veniturile anuale globale ale companiilor chestionate au fost următoarele: mai puţin de 500 milioane dolari (20%), 500 milioane dolari - 999,9 milioane dolari (20%), 1 miliard dolari - 4,9 miliarde dolari (30%) şi peste 5 miliarde dolari (30%).

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 45,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2022.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.