40% dintre părinţi cumpără articolele şcolare după începerea anului şcolar, iar 85% dintre părinţi obişnuiesc să consulte copiii când vine vorba de achiziţia articolelor şcolare, arată un sondaj al librăriei online Libris. Bugetul mediu alocat cumpărăturilor la început de an şcolar este de maximum 500 lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Calitatea produselor, preţurile competitive şi oferta variată sunt principalele criterii pe care părinţii le au în vedere atunci când aleg magazinul de unde îşi fac cumpărăturile pentru şcoală. Când vine vorba despre ce conţine coşul de cumpărături la început de an şcolar, o treime dintre respondenţi cumpără doar manuale, culegeri şi cărţile din bibliografie obligatorie, în timp ce 60% aleg şi cărţi educative, iar caietele de lucru şi auxiliarele se găsesc în 71% dintre coşuri”, arată Librăria online Libris, care a derulat în perioada 1-10 septembrie un sondaj în rândul mamelor, cu privire la obiceiurile de achiziţie pentru articole şcolare în contextul începerii şcolii.

Uniforma şcolară face parte din achiziţiile a 40% dintre respondenţi, în timp ce articolele sportive şi alte articole vestimentare sunt în coşul a 67%, respectiv 56% dintre participanţii la sondaj. Rechizitele şi accesoriile sunt înnoite de 89% dintre respondenţi, în timp ce doar 14% achiziţionează echipamente electronice (ceas inteligent, tablete, telefoane) cu ocazia începutului anului şcolar.

Întrebaţi ce tip de cărţi obişnuiesc să achiziţioneze pentru copii, majoritatea părinţilor au indicat ca răspuns „cărţi de referinţă, ţinând cont de preferinţele copilului (88% dintre răspunsuri), cărţi din bibliografia obligatorie (48%) şi manuale şcolare (31%).

Potrivit sondajului, principalele criterii pe care părinţii le au în vedere atunci când aleg magazinul de unde cumpără pentru şcoală sunt, în ordine: calitatea produselor, preţurile competitive, oferta variată, promoţiile şi ofertele speciale, preferinţele copiilor, recomandările cadrului didactic, proximitatea magazinului şi recomandările prietenilor sau familiei.

Rugaţi să acorde o notă de la 1 la 5 importanţei pe care o acordă utilităţii, preţului şi esteticii în decizia de cumpărare a articolelor şcolare, 73% dintre mame au indicat ca fiind „foarte importantă” utilitatea, 23% au dat notă maximă esteticii, în timp ce preţul este considerat un criteriu foarte important de către o treime dintre părinţi.

Când vine vorba de criteriile de care ţin cont copiii în decizia de achiziţia a articolelor şcolare, conform părinţilor, pentru 67% dintre copii, utilitatea este cel mai important criteriu, urmată de estetică (25%), preţ (5%) şi marca produselor (3%)

Întrebaţi de unde fac cumpărăturile necesare pentru şcoală, mai mult de 65% dintre mamele participante la sondaj au răspuns că preferă să cumpere atât online, cât şi din magazine fizice, în funcţie de unde găsesc ce au nevoie, în timp ce 20% preferă să cumpere articole online, 7% achiziţionează fizic din lanţurile mari de hipermarketuri, iar 8% se orientează către papetării sau librării.

În ceea ce priveşte necesarul de rechizite, un părinte din 3 declară că face achiziţiile pentru noul an şcolar cu 1-2 săptămâni înainte de începerea şcolii, în timp ce peste 40% merg la cumpărături după ce începe şcoala, pe baza listei cu necesarul întocmit de cadrul didactic. 16% dintre părinţi cumpără articolele şcolare din timpul vacanţei de vară, iar 11% declară că nu au un obicei pentru aceste achiziţii.

Dacă 17% dintre mame nu merg cu copiii la cumpărături, peste 70% dintre ajung la cumpărături cu copiii pentru articole şcolare de cel puţin 2 ori pe an.

Când vine vorba despre cărţile pentru lectura obligatorie sau facultativă, în timp ce un sfert dintre părinţi le achiziţionează în timpul vacanţei de vară, iar 5% se bazează exclusiv pe împrumutul de la bibliotecă, peste 65% dintre respondenţi aşteaptă recomandările cadrului didactic şi le achiziţionează după debutul anului şcolar.

Potrivit sondajului Libris, 85% dintre părinţi obişnuiesc să consulte copiii când vine vorba de achiziţia articolelor şcolare şi să ţină cont, pe cât posibil, de preferinţele lui, în timp ce 15% nu fac acest lucru, argumentând că fie este prea mic copilul, fie are criterii diferite de ale părintelui.

În contextul începerii şcolii, majoritatea părinţilor (70%) cheltuie în medie sub 500 lei pentru manuale, caiete, cărţi, rechizite şi accesorii necesare procesului educaţional, în timp ce un părinte din 5 alocă pentru aceste cheltuieli între 500 şi 800 lei.

Pentru cumpărăturile facultative cu ocazia începerii şcolii, cum ar fi cărţi educative şi volume de lectură din afara bibliografiei obligatorii, o treime dintre părinţi alocă sub 200 lei, în timp ce mai mult de jumătate (55%) alocă între 200 şi 500 lei.

Întrebaţi cât de importante consideră că sunt articolele şcolare non-obligatorii în procesul educaţional al copiilor, incluzând aici cărţi educative, articole de papetărie precum suporturi de creioane, evidenţiatoare, markere, mape, dosare etc, aproape 60% dintre respondenţi au indicat că acestea sunt foarte importante, deoarece creează contextul pentru un proces de învăţare mai plăcut. Dacă un sfert dintre părinţi consideră că sunt importante, fiind un ajutor în procesul educativ, 12% spun că sunt binevenite, dar că au importanţă moderată, adică se poate şi fără.

Libris derulează în perioada 11-24 septembrie, o campanie dedicată începutului şcolii şi oferă reduceri de până la 30% la manuale şi carte şcolară, transport gratuit la toate comenzile de pe 100 lei şi cadou kit de supererou la orice comandă de minimum 100 lei.

Sondajul a fost derulat online, la nivel naţional, în perioada 1-10 septembrie 2023, pe un eşantion de 375 mame de toate vârstele, categoria de vârstă predominante fiind 36-45 ani (60%), 26-35 ani (28%) şi 46-56 ani (10%). 2 treimi dintre mamele respondente au doi sau mai mulţi copii.

Afacere 100% românească, Libris a intrat pe piaţa de carte în 1991, cu librăria Şt. O. Iosif din Braşov. În 2009, apare Libris.ro care, în 14 ani de existenţă în online, a devenit nume de referinţă pe segmentul de librării în România.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.