În plină pandemie, tinerilor le este tot mai greu să îşi găsească un loc de muncă, astfel că opt din zece tineri spun că absolvirea şcolii nu e de ajuns pentru aceasta, potrivit unui barometru realizat de Frames, la comanda Best Smart Consulting, care arată că înainte de criza COVID, mulţi dintre ei, după ce terminau şcoala, îşi găseau rapid un prim loc de muncă în special în HoReCa, servicii, construcţii, retail.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"În plină pandemie, tinerilor le este tot mai greu să îşi găsească un loc de muncă. Transformările semnificative prin care trece economia, scăderea cererii în piaţa HR şi lipsa unei perspective afectează puternic generaţia abia ieşită de pe băncile şcolii. Potrivit unui barometru realizat de Frames, la comanda Best Smart Consulting, 8 din 10 tineri spun că absolvirea şcolii nu este de ajuns ca să îşi găsească un loc de muncă. Şcoala românească scoate şomeri cu diploma, pe bandă rulantă. O realitate crudă, care afectează sute de mii de tineri", relevă studiul.

Dacă înainte de criza COVID, mulţi dintre ei, după ce terminau şcoala, îşi găseau rapid un prim loc de muncă în special în HORECA, servicii, construcţii, retail, participau la stagii de pregătire în companii sau porneau pe calea antreprenoriatului, în prezent oportunităţile în marea lor majoritate au dispărut, iar opţiunile de angajare le poţi număra pe degete.

78,9% dintre respondenţi sunt în căutarea unui loc de muncă sigur, cu contract de muncă pe durată nedeterminată şi numai 16% mai sunt dispuşi să lucreze pe forme de colaborare, care să le permită opţiuni multiple, potrivit rezultatelor barometrului "Tinerii si locurile de muncă. Ce îşi doresc, unde vor să lucreze".

Mai mult chiar, 52,6% dintre ei îşi doresc un job de birou, la care să meargă în fiecare zi, în timp ce numai 14,5% şi-ar dori un loc în care să aibă muncă de teren.

"Surprinzător este faptul că doar 32,9% dintre cei chestionaţi îşi doresc un job la distanţă, altfel spus să lucreze de acasă. Acest lucru arată că, după restricţiile din 2020, tinerii îşi doresc tot mai mult un loc de muncă în care să interacţioneze cu colegii. Sunt dornici să iasă din casă", afirmă Ligia Neacşu, managerul Best Smart Consulting.

Ca să îşi găsească un loc de muncă, şcoala nu mai e de ajuns, este concluzia a 80,3% dintre cei chestionaţi. 77,6% consideră că, pentru a reuşi să îşi găsească un job mai bun, au nevoie de un training, de un curs de specializare.

46,1% consideră că cea mai bună formă de pregătire este una mixtă (online/offline), 39,5% ar participa la un training în mediul virtual şi numai 14,5% ar urma un curs de pregătire clasic, într-o sală de curs.

Întrebaţi în ce domeniu şi-ar dori să lucreze, mulţi dintre tineri au menţionat, printre altele, domeniile marketing (8,9%), evenimente (8,3%), vânzări (6,5%), turism (6,5%), IT (6%), administraţie (6%), cultural (6%).

"Interesant este că, spre deosebire de anii trecuţi, a scăzut interesul pentru jurnalism (1,2%) şi imobiliare (2,4%), două dintre domeniile preferate de tineri în perioada anterioară crizei. În schimb, a crescut semnificativ dorinţa de a lucra în antreprenoriat (13,7%), un semn că, la nivel declarativ, mulţi tineri au idei şi vor să dezvolte afaceri, şi în zona de social media – influencer/ blogger/vlogger (7,7%), un fenomen care atrage tot mai mulţi tineri din România", afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Barometrul mai arată şi că tinerii sunt conştienţi de ce au nevoie pentru a lucra în domeniile respective. Cei mai mulţi dintre ei (42,3%) afirmă că, pentru a-şi schimba jobul, trebuie să aibă în primul rând cunoştinţele necesare şi să urmeze cursuri de specialitate.

Întrebaţi ce le lipseşte să lucreze acolo unde îşi doresc, dincolo de cunoştinţele necesare, 16,5% au menţionat problemele financiare, 6,2% voinţa, 1% situaţia familială în timp ce 34% au bifat răspunsul "alt motiv".

Interesant este şi faptul că tinerii se dovedesc a fi realişti în privinţa salariului pe care pot să îl primească, având în vedere nivelul de pregătire.

Cei mai mulţi dintre respondenţi (39,5%) se aşteaptă la un salariu între 2.500 şi 3.500 lei. 27,6% şi-ar dori un salariu între 3500-4500 lei şi numai 15,8% se aşteaptă la un salariu peste acest nivel.

17,1% dintre respondenţi s-au declarat dispuşi să lucreze pe un nivel salarial minim, între 1.500 şi 2.500 lei.

"Aşteptările salariale, opiniile privind educaţia şi pregătirea pentru job, opţiunile privind domeniul în care şi-ar dori să lucreze, toate aceste elemente arată că tinerii din 2021 sunt mult mai pregătiţi pentru realitate decât în trecut. Sunt mai maturi, mai conştienţi de ceea ce reprezintă, şi îşi doresc siguranţă şi perspectivă. O generaţie dispusă să se specializeze, să urmeze cursuri de pregătire, să se perfecţioneze. O rază de speranţă, în condiţiile în care România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privinţa participării angajaţilor la cursurile de educaţie şi training", a declarat Ligia Neacşu, managerul Best Smart Consulting.

Potrivit datelor de la Eurostat, numai 1,6% dintre angajaţii din România au urmat astfel de forme de formare profesională, în 2019. Spre comparaţie, în Suedia, procentul este de 37%, în Elveţia de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%.

 În Bulgaria, procentul angajaţilor care au urmat cursuri de pregătire a fost de 2,3%, în Polonia de 7,7%, iar în Ungaria de 7,3%.

O altă statistică interesantă arată că nici măcar atunci când au nevoie de un loc de muncă, românii nu se grăbesc să urmeze cursuri de formare profesională.

Numai 3,4% dintre şomeri au urmat forme de pregătire profesională, un nivel similar cu cel din Ungaria (3,4%), dar cu mult sub cel din Polonia (8,2%). Spre comparaţie, 57,5% dintre suedezi s-au pregătit, în 2019, pentru a-şi găsi un loc de muncă. Media UE este de 14,8%.

Barometrul "Tinerii si locurile de muncă. Ce îşi doresc, unde vor să lucreze" a fost realizat de compania de consultanţă Frames, la comanda Best Smart Consulting, în perioada 25 ianuarie – 1 februarie.

Eşantionul a numărat peste 250 de tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 26 de ani.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.