Rusia a început anul acesta exporturi de combustibili către Iran pe calea ferată, pentru prima dată, după ce cumpărătorii tradiţionali au evitat comerţul cu Moscova, potrivit unor trei surse din industrie şi datelor despre exporturi, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Rusia şi Iranul, ambele sub sancţiuni occidentale, creează legături mai strânse pentru a-şi susţine economiile şi pentru a submina sancţiunile occidentale pe care atât Moscova, cât şi Teheranul le consideră nejustificate.

Sancţiunile occidentale asupra produselor petroliere ruseşti din cauza a ceea ce Moscova numeşte ”operaţiune militară specială” în Ucraina au remodelat pieţele globale de combustibil, cisternele urmând rute mai lungi şi furnizorii alegând destinaţii şi modalităţi de transport exotice.

Iranul este supus sancţiunilor occidentale de ani de zile, cu acces limitat la pieţele globale.

Ministerele Petrolului din Rusia şi Iran nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

În toamna trecută, viceprim-ministrul rus Alexander Novak a anunţat începerea schimbului de livrări de produse petroliere cu Iranul, dar livrările efective au început abia în acest an, au declarat surse pentru Reuters.

În februarie şi martie, Rusia a furnizat Iranului până la 30.000 de tone de benzină şi motorină, au declarat pentru Reuters două surse familiare cu datele despre export.

O a treia sursă a confirmat tranzacţia, dar nu a putut confirma volumele.

Toate volumele au fost furnizate pe calea ferată din Rusia prin Kazahstan şi Turkmenistan.

Una dintre surse a spus că unele transporturi de benzină au fost trimise din Iran către statele vecine, inclusiv Irak, cu camioane.

Iranul este producător de petrol şi are propriile rafinării, dar, recent, consumul său a depăşit producţia internă de combustibil, în special în provinciile sale din nord, a declarat un trader de pe piaţa de produse petroliere din Asia Centrală.

Rusia a furnizat cantităţi mici de combustibil Iranului cu tancuri petroliere, prin Marea Caspică, aşa cum a fost cazul în 2018, au declarat doi traderi familiarizaţi cu chestiunea.

Companiile petroliere ruse sunt în prezent interesate să exporte motorină şi benzină către Iran pe calea ferată, deoarece exporturile pe mare se confruntă cu tarife de transport ridicate şi un plafon de preţ impus de ţările G7.

Cu toate acestea, exporturile feroviare se confruntă cu blocaje de-a lungul rutei, au spus sursele.

"Ne aşteptăm ca livrările de combustibili către Iran să crească în acest an, dar vedem deja câteva probleme legate de logistică, din cauza congestionării feroviare. Acest lucru ar putea împiedica exporturile să crească", a spus una dintre sursele familiarizate cu livrările către Iran.


 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.