România are un avantaj uriaş de care nu a ştiut să profite, anume că aici turismul intern are o pondere mult mai mare decât în majoritatea ţărilor din jur, spune Dumitru Luca, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), care consideră că sezonul de iarnă este pe care să fie distrus şi va fi foarte greu de repornit industria hotelieră după ce este pusă pe butuci.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Va fi foarte greu de repornit industria hotelieră după ce o vom pune pe butuci. Şi vom crea premisele unei concurenţe neloiale şi înechitabile faţă de operatorii din ţările din jurul nostru. Să nu uităm că turismul nu mai are de mult frontiere. Şi tot ceea ce omorâm noi aici ajutăm indirect vecinii noştri şi ţările care sunt într-o competiţie directă cu noi. Să nu uităm că noi avem un avantaj uriaş de care nu am ştiut să profităm: faptul că la noi turismul intern are o pondere mult mai mare decât majoritatea ţărilor din jurul nostru. Dar prin faptul că am menţinut oarecum nejustificată o serie întreagă de restricţii, l-am cam pus pe butuci. Când în perioada aceea în care noi aveam şi o situaţie epidemiologică mult mai bună decât alte ţări, acela putea să fie un avantaj imens, dar nu am ştiut să îl valorificăm. Acum suntem pe cale să distrugem şi sezonul de iarnă şi chiar nu ne dorim asta”, a spus preşedintele ANAT, într-o conferinţă de presă.

Despre pandemie şi efectele acesteia, spune că "va trece şi povestea asta, vom reveni încet, încet la normalitate".

”Pierderile cele mai mici le-au avut cei din zona de litoral. Să nu creadă cineva că dacă aţi văzut aglomerările acelea din vârf de sezon a însemnat că au lucrat la capacitate. Nicidecum, s-a redus foarte mult durata medie a sejurului. La polul opus, dacă discutăm tot de hoteluri, vedem că hotelurile de oraş, în aproape toate cazurile, sunt goale. Ele, paradoxal, nu au fost închise direct printr-un act normativ. Au rămas să funcţioneze cu 10-15% din capacitate, prin efectul celorlalte reglementări de restrângere a circulaţiei, de anulare a evenimentelor. Hotelurile şi complexurile din staţiunile balneare, teoretic sunt deschise, funcţionează, dar cum să funcţioneze fără obiectul muncii, atât timp cât centrele Spa şi wellness sunt închise, omul pentru ce se duce acolo, doar ca să doarmă într-un alt pat decât al lui personal? La fel agenţiile de turism, nu au fost închise decât cele care aveau sediile prin mall-uri, atunci în primăvară. Nu s-a referit nimeni la ele, dar au rămas fără obiectul muncii şi mai mult au lucrat în perioada aceea la anulări şi modificări de rezervări anterioare. Nu vorbeşte nimeni despre activităţile conexe, despre ghizii de turism, despre transportatorii turistici, chiar despre amărâţii aceia care fac obiecte de artizanat şi le vând prin staţiuni. Aceia nu au fost închişi de nimeni dar au rămas fără obiectul muncii ca nişte victime colaterale”, a spus Dumitru Luca.

El afirmă că sunt necesare rapid nişte măsuri acum, nu peste o lună.

În ceea ce priveşte voucherele de vacanţă, spune că există promisiuni că acest program va continua şi în 2021.

”Programul a prins atât de bine în ultimii ani, încât deja în aceştia ani şi alte ţări au început să se gândească foarte serios să preia acest model. Modelul era pe cale să se abandoneze la noi. Avem promisiuni, acum în acest moment, că cel puţin în 2021 se va continua acest program. Am dori să se înţeleagă că acum mai mult ca oricând este nevoie de astfel de măsuri şi e cazul să gândim în perspectivă, nu doar pentru 2021, ci pentru măcar doi-trei ani de aici încolo”, a adăugat Luca.

Alianţa pentru Turism are acum 23 de membri din toate domeniile, organizaţii profesionale, patronale şi asociaţii de promovare din toată ţara. Înfiinţarea acesteia este un plan mai vechi al industriei de turism şi a ospitalităţii, de mai bine de zece ani, şi grăbită acum de evenimentele din primăvară. Alianţa îşi doreşte să fie o voce comună a industriei ospitalităţii.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.