Franţa şi Germania cresc presiunea asupra producătorilor lor de apărare pentru a debloca programul Future Combat Air System (FCAS), un proiect de 100 de miliarde de euro aflat în pericol real de a se prăbuşi, au declarat surse apropiate situaţiei pentru Reuters.
Programul, lansat în urmă cu mai bine de opt ani, este blocat de dispute persistente între Dassault Aviation şi Airbus privind împărţirea responsabilităţilor şi accesul la tehnologiile-cheie.
După discuţii între preşedintele francez Emmanuel Macron şi cancelarul german Friedrich Merz, Berlinul a redactat ”o foaie de parcurs decizională” cu termen-limită la mijlocul lui decembrie pentru a ajunge la un acord.
”Obiectivul este ca directorii generali ai companiilor participante să găsească şi să semneze un acord scris privind principiile de cooperare pentru următoarea fază a programului până la jumătatea lunii decembrie”, se arată în document, potrivit unor fragmente obţinute de Reuters.
O sursă guvernamentală a precizat că această foaie de parcurs urmăreşte să reafirme controlul politic asupra proiectului, în paralel cu o reevaluare a cerinţelor tehnice de către forţele aeriene din cele două ţări. Airbus şi Dassault au refuzat să comenteze.
OBIECTIVUL: DEPĂŞIREA BLOCJULUI INDUSTRIAL
FCAS vizează dezvoltarea unui avion de luptă de ultimă generaţie însoţit de drone, cu intrare în serviciu în 2040, pentru Franţa, Germania şi Spania, echivalentul european al proiectului GCAP derulat de Marea Britanie, Italia şi Japonia.
Negocierile au eşuat în repetate rânduri, pe fondul lipsei de încredere dintre Dassault, producătorul Rafale, şi Airbus, care reprezintă Germania şi Spania în program, cunoscut în Franţa drept SCAF.
Dassault insistă să conducă proiectarea şi dezvoltarea avionului principal, invocând responsabilităţi neclare şi experienţa sa în realizarea completă a avioanelor de luptă.
Airbus spune însă că acest lucru contravine acordului de principiu conform căruia fiecare naţiune trebuie să aibă un cuvânt egal.
Surse germane acuză Dassault că ar vrea control de 80% asupra proiectului, acuzaţie respinsă de compania franceză. Parisul, la rândul său, suspectează Berlinul că încearcă să submineze avantajul tehnologic al Dassault.
”Se pare că relaţia politică foarte strânsă dintre Paris şi Berlin a slăbit, iar industria a fost lăsată prea liberă, ajungând în conflict deschis”, a spus Douglas Barrie, analist la IISS.
RISCUL: EŞECUL UNITĂŢII EUROPENE ÎN APĂRARE
Un eşec al FCAS ar expune incapacitatea Europei de a-şi construi apărarea într-un moment în care războiul s-a întors pe continent. După săptămâni de tensiuni politice în Franţa, cele două capitale intensifică eforturile pentru a evita o ruptură strategică majoră.
Totuşi, persistă îndoieli privind capacitatea lui Macron, aflat spre final de mandat şi slăbit politic, de a forţa Dassault să cedeze. Compania se află într-o poziţie confortabilă datorită exporturilor puternice ale Rafale şi ar putea alege să tragă de timp până la alegerile din 2027.
PLANUL B: DIVORŢ CONTROLAT
Pe măsură ce FCAS se apropie de un punct de cotitură, apar scenarii alternative. Printre acestea:
• un avion stealth german finanţat direct de Berlin,
• o alianţă între Germania şi Saab,
• aderarea Germaniei la proiectul GCAP condus de britanici şi italieni.
Airbus menţine contacte la nivel înalt cu ambele tabere, spun sursele.
Un compromis minimalist, tot mai discutat, ar limita FCAS la dezvoltarea unei ”reţele de luptă” comune, un cloud militar ultrasecurizat, lăsând Airbus şi Dassault să construiască separat propriile avioane. O astfel de soluţie ar evita un divorţ public, permiţând ambelor capitale să salveze aparenţele.
Rămâne de văzut dacă presiunea politică poate rupe blocajul. Un oficial german estima recent şansele unui avion comun la ”sub 50%”. Acum, atât Parisul, cât şi Berlinul se grăbesc să salveze proiectul.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







