Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) arată că sectorul de petrol şi gaze este deja supraimpozitat, iar sectorul de producţie şi trading de electricitate în România este suprataxat, astfel că noul proiect de suprataxare a sectorului de petrol şi gaze pune în pericol viitoarele investiţii pentru securitatea energetică a Romaniei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sectorul de petrol şi gaze este deja supraimpozitat: rata medie de taxare a veniturilor din gaze naturale este de peste 60% (impozit de 80% pe veniturile suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore). Sectorul de producţie şi trading de electricitate în România este suprataxat: Contribuţie la fondul de tranziţie energetică datorat de producătorii de electricitate: 100% din veniturile înregistrate peste 450 de lei/MWh; Contribuţia la fondul de tranziţie energetică datorat pentru activităţi de trading de gaze şi electricitate: 100% din veniturile care depăşesc costul de achiziţie la care se adaugă 2% (marja de profit). Rata efectivă de impozitare a producţiei de gaze naturale în România este de peste 3 ori mai mare decât media europeană încă din 2018”, arată Federaţia Patronală Petrol şi Gaze.

FPPG atrage atenţia opiniei publice că proiectul de Ordonanţa de Urgenţă privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 (referitoare la o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie) nu este de natură să rezolve criza energiei ci, dimpotrivă, va genera numeroase dezavantaje în rândul operatorilor din domeniul petrol şi gaze prin diminuarea considerabilă a bugetelor de investiţii.

”Prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă, România are cea mai ostilă abordare din UE pentru industria de petrol şi gaze în contextul în care are deja cel mai mare nivel de taxe suplimentare. Neluarea în considerare a taxelor suplimentare deja intruduse este în contradicţie cu principiile Regulamentului European. În calitate de reprezentant legitim al industriei de ţiţei şi gaze naturale, FPPG reiterează necesitatea unui dialog transparent şi constructiv între Guvernul României şi reprezentanţii sectorului energetic. Menţionăm ca acest sector aduce contribuţii semnificative la economia naţională şi la bugetul de stat. În prima jumătate a anului 2022, impactul total al sectorului de petrol şi gaze în economie (i.e., incluzând efectele directe, indirecte şi induse) a reprezentat circa 8% din PIB”, arată FPPG.

FPPG precizează ca primordială este protejarea cetăţenilor pentru traversarea unei perioade economice dificile, iar în acest sens, trebuie identificate instrumente pentru protejarea consumatorilor vulnerabili, pe o perioadă determinată, fără a impacta capacitatea investiţională a sectorului energetic.

FPPG solicită guvernului consultări reale în vederea identificării instrumentelor adecvate pentru traversarea crizei energiei şi pentru redresarea economică.

Cu privire la proiectul de ordonanţă care invocă instituirea unei “contribuţii de solidaritate”, FPPG solicită Guvernului României să ia în considerare următoarele aspecte importante pentru stabilitatea sectorului energetic românesc:

„Conform poziţiilor anterioare ale FPPG cu privire la măsurile de punere în aplicare a contribuţiei de solidaritate, impozitele suplimentare care există deja, atât pentru piaţa de gaze naturale şi electricitate, cât şi pentru extracţia de ţiţei (prin alte acte normative, e.g., OG 6/2013, OG 7/2013, Legea 256/2018, OUG 27/2022) să fie luate în considerare de acest proiect de ordonanţă, prin deducerea acestora din contribuţia de solidaritate. Pentru a limita impactul în descurajarea producţiei locale şi a viitoarelor investiţii în sector, cota aleasă, de 60%, este mai cu mult mare decât în orice altă ţară a Uniunii Europene. Astfel, un procent de 33% (prevăzut de regulament) ar fi mai adecvat. Nivelul cotei nu trebuie să pună în pericol capacitatea producătorilor de a menţine şi stimula investiţiile viitoare în capacităţi de producţie necesare”, spun reprezentanţii FPPG.

Contribuţia convenită ar trebui să fie recunoscută ca şi cheltuială deductibilă la calculul impozitul pe profit, adaugă ei.

”În contextul acestui instrument de impozitare este necesară introducerea unui mecanism de încurajare a investiţiilor prin constituirea unor rezerve din suma datorată ca şi contribuţie de solidaritate la nivelul contribuabililor, prin care să se asigure investiţii noi în următorii 3-5 ani. În consecinţă, atragem atenţia asupra impactului negativ pe care actuala formă a proiectului de act normativ o va avea asupra viitorului industriei autohtone de petrol şi gaze din Romania”, mai spun ei.

Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, neguvernamentală, autonomă, independentă faţă de autorităţile publice, fără caracter politic; este reprezentativă la nivelului sectorului de activitate ”Energie, Petrol şi Gaze şi Minerit Energetic”, reprezentând peste 98% din companiile producatoare de ţiţei şi gaze naturale. FPPG este membru fondator al Confederaţiei Patronale Concordia, singura confederaţie patronală românească afiliată la Business Europe şi IOE (International Organization of Employers).

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.