Progresele în combaterea crizei ecologice globale sunt subminate de nedeclararea impactului companiilor asupra ecosistemelor, potrivit unui studiu EY. Deşi 93% dintre companii menţionează protecţia naturii în raportări, doar 26% declară ce impact au asupra acesteia în acord cu prevederile cadrului general acceptat la nivel global al Grupului operativ pentru publicarea informaţiilor financiare referitoare la natură (Taskforce on Nature Related Financial Disclosure - TNFD). Companiile au rapoartări consistente despre guvernanţa privind natura, dar mai puţin eficiente în privinţa progreselor în strategia pentru natură, mai arată studiul potrivit căruia doar 13% dintre companii publică rapoarte dedicate naturii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Progresele în combaterea crizei ecologice globale sunt subminate de nedeclararea impactului companiilor asupra ecosistemelor”, potrivit unui studiu EY 2025 Nature Action Barometer. 

Studiul a analizat rapoartele publicate de 435 de companii, cu un capital total de piaţă de peste 50 de trilioane de USD, din diverse sectoare, printre care bunuri de larg consum, energie, horeca şi tehnologie. S-a obţinut o vedere de ansamblu a modului în care companiile îşi fac publice impactul şi dependenţele faţă de natură, comparativ cu recomandările recunoscute la nivel global ale Grupului operativ pentru publicarea informaţiilor financiare referitoare la natură (TNFD).

Studiul a concluzionat că majoritatea companiilor (93%) menţionează natura în rapoartele lor, dar nu furnizează toate detaliile care ar fi necesare ca părţile cointeresate să poată lua decizii informate în materie de riscuri, guvernanţă sau investiţii.

Doar puţin peste un sfert (26%) dintre companii includ în raportările lor informaţii aliniate cu TNFD, ceea ce indică o potenţială lipsă de transparenţă în privinţa impactului, a dependenţelor, a riscurilor şi oportunităţilor asociate cu natura. 

În plus, doar 13% dintre companiile participante la sondaj elaborează un raport separat privind progresele realizate prin prisma recomandărilor TNFD sau includ în rapoartele existente detalii clare despre aceste progrese.

”Planeta noastră este ameninţată pe mai multe fronturi, iar jumătate dintre cele mai grave zece riscuri sunt legate de natură. Observăm cu toţii creşterea accentuată a numărului de fenomene meteorologice extreme şi amploarea devastatoare a pierderii biodiversităţii. Numai anul acesta am avut cea mai caldă vară înregistrată în Europa, incendii de pădure devastatoare în SUA şi Canada şi defrişări accelerate în Brazilia, Indonezia şi în alte zone. Având în vedere dependenţa lor de resursele naturale, companiile nu îşi pot permite să rămână pasive şi să spere că situaţia se va rezolva de la sine. Multe companii înţeleg acum mai bine riscurile legate de natură, iar, din discuţiile cu liderii, se desprinde clar concluzia că mulţi dintre ei iau deja măsuri. Dar, pentru a gestiona riscurile şi oportunităţile şi a-i ajuta pe stakeholderi să ia decizii în cunoştinţă de cauză, companiile trebuie să prezinte date credibile, să colaboreze eficient la nivelul întregului lanţ valoric şi să dispună de un sistem de guvernanţă clar în ceea ce priveşte natura”, a declarat Velislava Ivanova, lider EY Global Strategy and Markets, Climate Change and Sustainability Services.

Studiul EY 2025 Nature Action Barometer a examinat măsura în care companiile raportează în concordanţă cu cele 14 recomandări formulate de TNFD în patru domenii sau „piloni de raportare”: guvernanţă, strategie, managementul riscurilor şi al impactului şi indicatori şi obiective. Companiilor le sunt atribuite punctaje pentru numărul de recomandări în raport cu care publică informaţii („acoperire”) şi pentru gradul de detaliere şi măsura în care respectă recomandările TNFD („conformitate”).

Companiile oferă cele mai multe informaţii la capitolul guvernanţă, cu o medie de 87% pentru acoperire şi 31% pentru conformitate. În schimb, progresele în ceea ce priveşte elaborarea strategiilor şi obiectivele sunt mai puţin clare: companiile au înregistrat un punctaj mediu de 72% pentru acoperire, 23% pentru conformitatea cu recomandările TNFS în ceea ce priveşte strategia şi 22% pentru conformitatea în ceea ce priveşte indicatorii.

O altă concluzie a studiului este că doar 3% dintre companii au publicat obiective „pozitive pentru natură”, adică cele menite să aibă un impact net pozitiv asupra mediului natural.

Barometrul oferă şi o imagine a raportărilor efectuate de companii la nivel regional. Nouă din zece companii (91%) din regiunea America au declarat că raportează în conformitate cu recomandările TNFD într-o anumită măsură, comparativ cu 94% în regiunile Europa, Orientul Mijlociu, India, Africa (EMEIA) şi Asia-Pacific (APAC).

”Recomandările TNFD oferă companiilor un cadru solid pentru raportarea impactului asupra naturii şi, pe bună dreptate, pun accent nu doar pe numărul de recomandări acoperite, ci şi pe detaliile furnizate. Companiile care realizează cu regularitate raportări detaliate reuşesc să interacţioneze eficient cu stakeholderii şi să facă progrese mult mai rapid în ceea ce priveşte construirea rezilienţei, gestionarea riscurilor şi valorificarea oportunităţilor de creştere. În ultimă instanţă, aceste companii sunt cele care se află în prima linie a luptei pentru protejarea planetei noastre”, a mai spus Velislava Ivanova.

Studiul EY Global Nature Action Barometer analizează raportările privind natura efectuate de 435 de companii din cele mai importante regiuni: America, EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India şi Africa) şi Asia-Pacific. Companiile analizate reprezintă zece sectoare în concordanţă cu Sistemul de clasificare a industriei sustenabile (Sustainable Industry Classification System®, SICS): bunuri de larg consum, industria extractivă şi de prelucrare a resurselor minerale, sectorul financiar, industria alimentară şi a băuturilor, sănătate, infrastructură, prelucrarea resurselor (companii din industria grea, cum ar fi industria auto, industria chimică, industria petrolului şi gazelor, industria celulozei şi hârtiei, industria siderurgică), servicii (în principal companiile din domeniul horeca), tehnologie şi comunicaţii şi transporturi.

Companiile au fost selectate pe baza diversităţii regionale şi sectoriale, precum şi a gradului de maturitate în raportarea privind sustenabilitatea. Majoritatea companiilor incluse au obţinut un scor de cel puţin B- pentru rapoartele CDP pe anul 2024, ceea ce indică faptul că acestea cel puţin încep să ia măsuri pentru a rezolva problemele de mediu şi chiar să dea dovadă că au implementat practici de cel mai înalt nivel în gestionarea acestora.

Analiza a luat în considerare rapoartele anuale, declaraţiile în domeniul sustenabilităţii, inclusiv cele făcute publice pe paginile de internet, şi rapoartele CDP. Echipele EY au evaluat companiile utilizând criterii de punctare elaborate intern, în concordanţă cu cei patru piloni de raportare ai TNFD: guvernanţă, strategie, managementul riscurilor şi al impactului şi indicatori şi obiective.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 406.209 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 53,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2025.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.

Are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.