Numărul racordărilor clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei a crescut în perioada 2018 - 2022, operatorii alocând fonduri mai importante atât pentru branşarea noilor consumatori, cât şi pentru extinderea reţelelor electrice de interes public, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurenţei. Acesta arată că numărul clienţilor casnici racordaţi la reţelele de distribuţie a energiei a crescut de la 8.798.964, în iunie 2018, la 9.280.920, în iunie 2022.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Numărul racordărilor clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei a crescut în perioada 2018 - 2022, operatorii alocând fonduri mai importante atât pentru branşarea noilor consumatori, cât şi pentru extinderea reţelelor electrice de interes public”, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurenţei.

Această intensificare a activităţii a avut loc în urma implementării prevederilor prin care clienţii finali erau racordaţi gratuit, costurile fiind suportate de operatorii sistemelor de distribuţie.

„Această măsura a fost utilă în special pentru comunităţile cu o densitate mai mică a populaţiei, unde operatorii sunt mai reticenţi să se extindă, întrucât costurile sunt mari”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Astfel, în perioada 2018 – 2022, numărul clienţilor casnici racordaţi la reţelele de distribuţie a energiei a crescut de la 8.798.964, în iunie 2018, la 9.280.920, în iunie 2022. În perioada în care clienţii casnici au avut, potrivit legii, acces gratuit la reţea, adică din primul semestru din 2020 până în semestrul al doilea din 2021, numărul cererilor de racordare s-a majorat semnificativ. De exemplu, numărul cererilor depuse online a crescut de peste 10 ori, reprezentând 40% din totalul solicitărilor.

Cu toate acestea, au existat şi disfuncţionalităţi în procesul de racordare generate, în principal, de modificările frecvente ale legislaţiei, operatorii de distribuţie fiind nevoiţi să îşi reorganizeze activitatea şi să îşi readapteze procedurile interne aferente. În plus incertitudinea legislativă pe termen scurt şi mediu a condus la creşterea duratei de racordare. Astfel, durata medie anuală a procesului de racordare a crescut cu circa 30%, de la 92 de zile în 2018, la 120 de zile în 2021.

În cadrul studiului, autoritatea de concurenţă a identificat şi unele bariere în procesul de racordare. Una dintre acestea se referă la dificultăţile întâmpinate de utilizatorii finali în a înţelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.

Dacă în perioada dintre primul semestru din 2020 şi până în semestrul al doilea din 2021, legislaţia prevedea accesul gratuit al consumatorilor casnici la reţeaua electrică, costurile fiind suportate de operatorii de distribuţie, reglementările actuale prevăd că solicitantul (consumator casnic) este obligat să suporte contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare şi execuţie a branşamentului, fiind despăgubit de operator doar în limita valorii medii a unui branşament, valoare stabilită de ANRE.

Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă asigurarea unui cadru legal cât mai clar, predictibil şi transparent, în care să fie consultaţi actorii vizaţi de potenţialele schimbări. De asemenea, Consiliul Concurenţei apreciază că elaborarea unui cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare.

Studiul privind activitatea de racordare a clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei electrice poate fi consultat pe site-ul instituţiei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.