Comisia Europeană a transmis Consiliului UE, propunerile care includ actualizări ale acordului cu Ucraina pentru a îmbunătăţi punerea în practică şi asigurarea respectării acestuia şi menţine, în acelaşi timp, obiectivele şi domeniul său de aplicare. De asemenea, CE propune prelungirea acordului privind transportul rutier şi pentru Moldova. Acordurile oferă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni şi din Uniunea Europeană pentru teritoriile celeilalte părţi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Acordurile iniţiale au fost semnate în iunie 2022 şi ulterior prelungite până la sfârşitul lunii iunie 2024, mai arată comunicatul de presă al Executivului european. Acestea acordă drepturi de transport bilaterale transportatorilor ucraineni, moldoveni şi din UE pentru teritoriile celeilalte părţi. Având în vedere perturbarea sau închiderea rutelor de transport tradiţionale din regiune din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi a indisponibilităţii Mării Negre ca rută comercială tradiţională pentru cele două ţări, prelungirea până cel puţin la sfârşitul anului 2025 va contribui la securizarea lanţurilor de aprovizionare.

Îmbunătăţirea punerii în aplicare a acordului UE-Ucraina

Pe baza schimburilor cu statele membre, cu Ucraina şi cu părţile interesate, Comisia a ţinut seama de lecţiile învăţate din punerea în aplicare a actualului acord privind transporturile dintre UE şi Ucraina. Deşi domeniul de aplicare al acordului va rămâne acelaşi, Comisia propune actualizări pentru a facilita punerea sa în aplicare şi asigurarea respectării acestuia de către statele membre. În special, propunerea:

- să facă obligatorie deţinerea de documente care să ateste că un operator de transport este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaţionale şi că transportul este efectuat în temeiul acordului;

- să impună obligativitatea deţinerii unor documente specifice care să ateste că o operaţiune fără încărcătură este direct legată de o operaţiune de tranzit sau de o operaţiune bilaterală, astfel cum se prevede în acord;

- consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligaţiilor referitoare la operaţiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau a falsificării documentelor conducătorului auto şi a încălcărilor normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră: astfel de infracţiuni pot conduce la retragerea permisului;

- se adaugă o nouă clauză de salvgardare: în cazul în care piaţa naţională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică constată o perturbare majoră care poate fi atribuită acordului, acordul ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.

Aceste măsuri vor consolida punerea în aplicare a acordului, fără a compromite beneficiile reciproce. Acordul a fost pozitiv atât pentru UE, cât şi pentru Ucraina, permiţând o creştere puternică a exporturilor lor către pieţele celeilalte părţi. Acordul cu Ucraina, precum şi cel cu Moldova, au fost, de asemenea, esenţiale pentru sprijinirea culoarelor de solidaritate. 

Propunerile sunt acum la Consiliul UE, care trebuie să acorde Comisiei Europeneun mandat de negociere cu Ucraina şi Moldova. După ce Consiliul UE va acorda Comisiei Europene aceste mandate, CE va colabora în mod oficial cu ţările partenere în vederea obţinerii acordului acestora.

Istoricul dosarului

Acordurile privind transportul rutier sprijină culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite ca alternative la rutele maritime de la Marea Neagră atunci când porturile Ucrainei au fost blocate de Rusia. Acestea au permis camioanelor suplimentare să transporte bunuri vitale în Ucraina, cum ar fi combustibilul şi ajutorul umanitar, ajutând în acelaşi timp mărfurile ucrainene, cum ar fi cerealele, minereurile, oţelul şi produsele conexe, să ajungă în UE şi în restul lumii, mai indică sursa citată.

Exporturile rutiere ale Ucrainei către UE au crescut semnificativ de la intrarea în vigoare a acordului, cu aproximativ două treimi în ceea ce priveşte volumul transportat şi cu aproximativ o treime în ceea ce priveşte valoarea. În termeni absoluţi, peste 300,000 de tone suplimentare de mărfuri au fost exportate către UE în fiecare lună după încheierea acordului.

Volumul importurilor ucrainene din UE a crescut cu o cantitate similară, şi anume cu aproximativ 300.000 de tone pe lună. Cu toate acestea, valoarea importurilor ucrainene a crescut de aproape trei ori mai rapid decât exporturile ucrainene, cu o creştere de peste 700 de milioane euro pe lună pentru importurile ucrainene, comparativ cu 250 de milioane euro pentru exporturi.

În cadrul ultimei reuniuni a Platformei comune de coordonare a culoarelor de solidaritate, toate părţile au salutat restabilirea comerţului prin porturile Ucrainei de la Marea Neagră, reamintind, în acelaşi timp, că culoarele de solidaritate rămân esenţiale ca alternativă viabilă, inclusiv pe termen lung. Aceste coridoare pentru import şi export contribuie la consolidarea relaţiei economice dintre UE şi Ucraina, conform sursei menţionate.

Acordul cu Moldova a crescut substanţial exporturile rutiere din Moldova către UE, în beneficiul ambelor economii. Exporturile rutiere din Moldova către UE au crescut cu 27 % în al treilea trimestru al anului 2022 şi cu 35 % faţă de 2022 în al treilea trimestru al anului 2023. Exporturile UE pe cale rutieră către Moldova au crescut cu 30 % ca valoare între al treilea trimestru al anului 2021 şi aceeaşi perioadă din 2022, înainte de a se stabiliza în 2022.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.