Cererea pentru produsele giganţilor chinezi de e-commerce Temu şi Shein a scăzut semnificativ pe piaţa din SUA, pe fondul tarifelor impuse de preşedintele Donald Trump pentru importurile din China şi eliminarea facilităţii ”de minimis”, arată datele recente, citate de CNBC.
Conform firmei de analiză de piaţă Sensor Tower, utilizatorii activi zilnic (DAUs) ai Temu în SUA au scăzut cu 52% în mai faţă de martie, înainte de anunţul tarifelor, iar la Shein cu 25%.
Indicatorul DAUs arată câţi utilizatori interacţionează cu o platformă în decurs de 24 de ore. Numărul utilizatorilor activi lunar (MAUs) a scăzut de asemenea: cu 30% la Temu şi 12% la Shein, comparativ cu martie.
Ambele platforme au pierdut teren şi în clasamentele din App Store-ul Apple. Temu avea în medie locul 132 în mai 2025, faţă de top 3 anul trecut, iar Shein a coborât la locul 60, de la top 10.
Niciuna dintre companii nu a răspuns solicitării CNBC pentru comentarii.
Scăderea numărului de utilizatori a coincis cu reducerea drastică a bugetelor de publicitate în SUA: în mai, cheltuielile publicitare ale Temu au scăzut cu 95% faţă de anul trecut, iar ale Shein cu 70%.
Seema Shah, vicepreşedinte la Sensor Tower, a precizat că reducerea a fost vizibilă încă din aprilie, când bugetele scăzuseră deja cu 40% (Temu) şi 65% (Shein) faţă de anul anterior.
Schimbări logistice
Ambele platforme au fost nevoite să îşi modifice modelele logistice odată cu impunerea tarifelor, renunţând la modelul de ”drop shipping”, care permitea livrarea directă de la furnizori chinezi către consumatori americani. În special Temu a început să dezvolte o reţea de depozite în SUA.
Rui Ma, fondator Tech Buzz China, a subliniat că aceste costuri şi obstacole suplimentare au afectat clar strategia de publicitate şi achiziţie de clienţi.
”Toate aceste costuri suplimentare şi bariere de reglementare afectează clar perspectivele de creştere în SUA pentru aceste platforme,” a transmis ea prin e-mail.
Potrivit cercetărilor Tech Buzz China, un tarif de 50% ar fi limita peste care Temu şi-ar pierde avantajele de preţ şi i-ar fi dificil să continue. În prezent, tariful pe importurile afectate de fostul regim ”de minimis” este de 54%, după ce a fost redus de la 120% în urma unui armistiţiu de 90 de zile între SUA şi China.
Orientarea către alte pieţe
Deşi a ratat estimările pentru primul trimestru din 2025 şi a citat tarifele ca presiune majoră asupra vânzătorilor, compania-mamă a Temu, PDD Holdings, a remarcat o creştere a popularităţii Temu în afara SUA.
HSBC a raportat săptămâna trecută că 90% din cei 405 milioane de utilizatori activi globali ai Temu provin din afara SUA, cu expansiuni rapide în Europa, America Latină şi de Sud.
”Multe platforme chineze îşi redirecţionează eforturile spre alte pieţe, cum ar fi Europa,” a confirmat şi Rui Ma.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.