Consumatorul autohton a devenit mai preocupat de eficienţă, de soluţiile care îi permit să facă economie, iar această tendinţă va continua pe fondul climatului economic provocator, spune Cătălin Drăguleanu, senior director Ariston România într-un interviu pentru News.ro. Tehnologia avansată oferă cel mai bune soluţii, deoarece asigură un grad înalt de confort cu un consum redus de resurse şi cu mai multă grijă pentru mediu.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pompele de căldură căştigă teren, mai spune Drăguleanu citând un sondaj recent realizat de Ariston România potrivit căruia oamenii au început să privească tot mai mult pompele ca pe o alternativă la sistemele tradiţionale, pe când în trecut acestea erau percepute într-o măsură mai mare ca soluţii potrivite acolo unde nu existau alte variante. 

Rămâne problema costurilor, pentru că pompele de căldură sunt o tehnologie inovatoare, cu avantaje incontestabile, dar costisitoare. “De aceea, este necesară intervenţia statului pe zona de pompe de caldură pentru că, deocamdată, acestea sunt singura tehnologie de pe piaţă care poate să ajute la atingerea obiectivelor de mediu setate de UE”, mai spune Drăguleanu. 

În România, piaţa pompelor de căldură este una foarte mică, sub 20.000 de unităţi fiind vândute în 2022, în condiţiile în care, în Europa, în acelaşi interval, vânzările au depăşit 3 milioane de unităţi. 

Î - Care a fost evoluţia pietei produselor destinate confortului termic în anul 2023 în România în general şi la nivel european? Care sunt perspectivele pentru 2024?

Cătălin Drăguleanu - Grupul Ariston a continuat să livreze rezultate solide în acest an, în pofida climatului economic provocator, obţinând la jumătatea anului o creştere semnificativă a veniturilor, completată de o creştere şi mai puternică a profitabilităţii. 

Rezultatele pozitive au fost susţinute de performanele obţinute pe piata germană, care a devenit începând din acest an cea mai mare piaţă a grupului Ariston. De altfel, la începutul acestui an, Ariston a finalizat formal achiziţia grupului german CENTROTEC Climate Systems, ceea ce i-a permis să îşi consolideze poziţia ca lider pe segmentul sustenabilităţii în industria confortului termic. Practic, odată cu înglobarea mărcilor renumite ale CENTROTEC Climate Systems - Wolf, Brink, Pro-Klima şi Ned Air – Ariston îşi îmbogăţeşte oferta de sisteme de încălzire durabile, făcând un progres semnificativ pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale Grupului.  

Pentru 2024, aşteptările sunt optimiste, dar realiste, în conditiile în care majoritatea analiştilor prevăd un an mai dificil decât 2023, marcat de inflaţie şi de volatilitate determinate de factorul geopolitic.  Avem o strategie de afaceri solidă, care a trecut cu succes testul timpului,  mizând pe cercetare & dezvoltare, pe inovaţie şi sustenabilitate. Credem că apetitul consumatorilor pentru soluţii eficiente energetic, pentru sustenabilitate şi eficienţă economică, va creşte, aducând în continuare rezultate semnificative.

Specific, pe plan local, observăm un interes din ce în ce mai mare pentru soluţiile care folosesc resurse regenerabile, precum pompele de căldură. În 2023 ne-am menţinut poziţia de lider de piaţă şi am continuat procesul de diversificare a soluţiilor puse la dispoziţia clienţilor. Pe piaţa locală cererea a fost influenţată de ideea de economisire a resurselor.

Î - Ce s-a schimbat în comportamentul consumatorilor români în contextul crizei economice, comparativ cu alti ani, şi cum a raspuns Ariston acestor schimbări? 

Cătălin Drăguleanu - Putem spune că în mod clar remarcăm o preocupare a consumatorilor români pentru un consum mai eficient. Dacă în pandemie vedeam consumatorii orientându-se mai profund către propriul cămin şi confortul locuinţei, în ultimul an, un an şi jumătate, observăm o atenţie sporită spre sustenabilitate, eficientizare, spre soluţii de reducere a consumului, a costurilor, lucru de înţeles de altfel în actualul context economic atât de provocator. Ne asteptăm ca această tendinţă să continue. Este interesant de subliniat  că tocmai tehnologia avansată oferă cel mai bune soluţii în acest sens, iar Ariston are în portofoliul său o gamă extinsă de echipamente care asigură un grad înalt de confort cu un consum redus de resurse şi cu mai multă grijă pentru mediu.  

Î -Aţi publicat un sondaj despre pompele de caldură. Care sunt cele mai importante concluzii?

Cătălin Drăguleanu - Recent am publicat rezultatele celui de-al doilea sondaj pe tema pompelor de căldură realizat de Ariston România. Spre deosebire de prima ediţie – în care am încercat mai mult să vedem ce ştiu consumatorii autohtoni despre pompele de căldură – acum am analizat mai mult modul în care ei se raportează la această tehnologie. Rezultatele ne-au arătat că a crescut gradul de informare dar şi că, pe măsură ce află mai mult, consumatorii devin din ce în ce mai dornici să treacă la pompele de caldură. De altfel, o concluzie importantă a studiului este aceea că oamenii au început să privească pompele de căldură ca pe o alternativă la sistemele tradiţionale, pe când în trecut acestea erau percepute într-o măsură mai mare ca soluţii potrivite acolo unde nu existau alte variante. 

Rămâne problema costurilor, pentru că pompele de căldură sunt o tehnologie inovatoare, cu avantaje incontestabile, dar costisitoare. Referitor la acest aspect, peste 75% dintre respondenţi au spus că statul ar trebui să ofere subvenţii pentru achiziţia de pompe de căldură, iar 6 din 10 au spus că ar cumpăra acum o pompă de căldură, dacă ar avea susţinere financiară. 

Există şi o soluţie intermediară, pe care Ariston o are în portofoliu: sistemele hibride, formate din pompă de căldură şi centrală termică, cea din urmă putând fi nouă sau deja existentă în locuinţă. Această soluţie ajută la tranziţia către noua tehnologie, pentru că vine în completarea unui produs pe care consumatorul deja îl are, cu care este familiarizat. Avantajul lui este funcţionarea complementară a produselor, ceea ce se traduce în mai multă eficienţă energetică, deci facturi mai mici. 

Î - Acordă statul roman fonduri care să încurajeze achiziţia de pompe de caldură? 

Cătălin Drăguleanu - Deocamdată, nu. Până acum sprijinul statului, concretizat în programe de tip “Casa verde”, a fost direcţionat mai mult pe zona panourilor fotovoltaice. S-au făcut anul acesta câţiva paşi, în sensul în care s-a redus TVA la pompe de caldură (de la 19 la 5%, şi va creşte la 9% după intrarea în vigoare a noului pachet legislativ al Guvernului). Este un sprijin, însă este insuficient. 

Desigur, putem înţelege că şi autorităţile sunt condiţionate de resursele limitate pe care le au la dispoziţie, însă este important să acţioneze şi pe zona de pompe de caldură, pentru că acestea sunt, deocamdată, singura tehnologie de pe piaţă care poate să ajute la atingerea obiectivelor de mediu setate de UE. Recent, acordul statelor europene referitor la Directiva revizuită privind energia din surse regenerabile a stabilit obiectivul obligatoriu al UE privind energia din surse regenerabile pentru 2030 la cel puţin 42,5 %, în creştere faţă de obiectivul actual de 32 %. Multe ţări au introdus deja politici şi stimulente pentru a încuraja utilizarea tehnologiilor cu energie curată şi în mod special a pompelor de caldură. 

Dacă ar fi să privim exemple de bune practici înspre ţări din Vest, acolo unde rata de adoptare a pompelor de căldură este semnificativ mai mare, observăm că în aproape toate ţările UE se acordă subvenţii care sprijină cetăţenii să facă această investiţie.

Î - În condiţii de presiune economică, vi se pare plauzibilă prioritizarea obiectivelor de mediu? 

Cătălin Drăguleanu - Obiectivele de mediu adoptate de către Uniunea Europeană nu sunt opţionale. Este evident că asistăm la o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte consumul de resurse, iar sondajul recent ne-a arătat că românii percep corect acest moment în care ne aflăm, în care deciziile noastre au impact atât asupra bugetului personal, cât şi asupra mediului. Astfel, este în creştere numărul celor pentru care sunt relevante beneficiile de mediu ale pompelor de căldură (48,12%).  De altfel, mai mult de 9 din 10 respondenţi au spus că sustenabilitatea este, pentru ei, importantă sau foarte importantă atunci când iau în calcul achiziţionarea unei pompe de căldură, iar 44% consideră că beneficiile de mediu merită costul suplimentar al pompelor faţă de metodele tradiţionale. 

Î - În conditiile acestea, mai există viitor pentru centralele termice? 

Cătălin Drăguleanu - Categoric, da. De altfel, centralele nu vor dispărea peste noapte, tehnologia evoluează şi, dacă ne referim la centrale, apar zilnic soluţii tot mai eficiente şi prietenoase cu mediul. De exemplu, Ariston comercializează exclusiv centrale în condensare, care au performanţă energetică crescută şi sunt mult mai prietenoase cu mediul. Suntem permanent preocupaţi să găsim noi modalităţi prin care să le facem mai prietenoase cu mediul. În Italia, colegii noştri de la Ariston cercetează utilizarea hidrogenului în funcţionarea centralelor şi se lucrează la prima centrală care să funcţioneze pe 100% hidrogen. În momentul de faţă, cele mai noi modele pe care le comercializăm sunt pregătite să funcţioneze cu un amestec de gaz cu 20% hidrogen. Mai mult decât atât, există şi soluţii de tranziţie, respectiv sistemele hibride pe care le menţionam anterior.

Să nu uităm că, la nivel naţional, centralele reprezintă o piaţă semnificativă – aproximativ 2,7 milioane de unităţi. 

Î - Care este piaţa de pompe de căldură în România la ora actuală şi cum a evoluat aceasta? 

Cătălin Drăguleanu - Piaţa pompelor de căldură este una foarte mică. Nu am atins încă pragul de 20.000 de unităţi vândute în 2022 la nivelul României şi vorbim despre o piaţă de 10-15 ori mai mică decât cea a centralelor. Este foarte puţin, în condiţiile în care, în Europa, în anul 2022 vânzările au depăşit 3 milioane de unităţi 

Categoric, discuţiile contează şi este remarcabilă creşterea de popularitate a acestei tehnologii. 

Există clar o nevoie de intervenţie profundă a statului, prin subvenţii şi programe speciale de susţinere, pentru că într-adevăr costurile sunt foarte mari şi depăşesc capacitatea de cumpărare a multora dintre români. 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.