Membrii Uniunii Europene au anunţat că au convenit să impună un embargo asupra petrolului rusesc, însă acesta va fi doar un embargo parţial, deoarece nu va afecta petrolul rusesc importat prin conducte, arată o analiză a casei de brokeraj XTB Polonia. Aceasta arată că petrolul rusesc va continua să curgă în Europa prin conducte. În plus, măsurile convenite par a fi un „embargo pe hârtie”, care nu afectează disponibilitatea materiei prime, dar sporeşte incertitudinea şi alimentează creşterea preţurilor pe piaţa petrolului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Rusia trimite cantităţi record de ţiţei în India şi China, iar cei mai mari producători OPEC deţin capacitate neutilizată din cauza cererii mai scăzute din Asia, unde ajunge tot mai mult petrol rusesc.

”Uniunea Europeană a anunţat că a ajuns la un acord privind embargoul asupra petrolului rusesc. Încă o dată, măsurile convenite par a fi un „embargo pe hârtie”, care nu afectează disponibilitatea materiei prime, dar sporeşte incertitudinea şi alimentează creşterea preţurilor pe piaţa petrolului”, arată analiza casei de brokeraj, care spune că va fi doar un embargo parţial, deoarece nu va afecta petrolul rusesc importat prin conducte.

Fluxurile de petrol rusesc către UE prin conducte s-au ridicat la aproximativ 750 de mii de barili pe zi în 2021, în timp ce puţin peste 1,5 milioane de barili pe zi au fost transportaţi pe mare.

Al şaselea pachet de sancţiuni din partea UE va interzice, teoretic, aproximativ două treimi din importurile de petrol ruseşti.

Pachetul de sancţiuni anterior presupunea că UE va renunţa la petrol şi derivatele petroliere ruseşti la sfârşitul acestui an sau la începutul următorului. Acum este de aşteptat ca acest proces să se accelereze.

”Totuşi, trebuie menţionat că petrolul rusesc va continua să curgă în Europa prin conducte”, se menţionează în analiză.

Ursula von der Leyen, şefa Comisiei Europene, a declarat că până la 90% din toate importurile de petrol rusesc vor înceta până la sfârşitul acestui an.

Restul de 10% vor curge prin conducte către Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, precum şi către Ungaria şi România pe cale maritimă, datorită „scutirilor” convenite.

Cu toate acestea, ţări precum Polonia sau Germania vor putea în continuare să importe petrol rusesc prin conducta Druzhba, care ar putea transporta până la 1 milion de barili pe zi.

Pe lângă embargoul pe petrol, cel de-al şaselea pachet de sancţiuni UE va include şi alte sancţiuni asupra băncilor şi persoanelor fizice.

Totuşi, exporturile de mărfuri energetice reprezintă un aspect cheie pentru Rusia, în special exporturile de petrol.

Chiar dacă unele ţări şi companii au decis să se autosancţioneze şi să se îndepărteze de mărfurile energetice ruseşti, excedentul de cont curent al Rusiei a explodat la niveluri record, în principal din cauza preţului ridicat al petrolului şi a ratei de schimb dolar/rublă artificial scăzut, spun analiştii.

Rusia trimite cantităţi record de ţiţei în India şi China. Veniturile sunt, de asemenea, record, chiar dacă ţiţeiul vândut în Asia este adesea vândut la 30 de dolari pe baril. Aceste date includ şi exporturile către UE, deoarece acestea nu au fost încă oprite. Excedentul de cont curent al Rusiei în trimestrul 1 2022 a ajuns la 58,2 miliarde de dolari.

”De asemenea, trebuie menţionat că embargoul poate fi doar parţial eficient. Aruncând o privire la datele de urmărire a tancurilor, putem observa că exporturile ruseşti către „destinaţii necunoscute” au crescut vertiginos în aprilie, comparativ cu martie. Acest lucru poate creşte şi mai mult sub noul embargo, deoarece unele ţări ar putea încerca să-l ocolească”, adaugă ei.

Petrolul rusesc este expediat către „destinaţii necunoscute” din Europa, indicând „exporturi ascunse”. Este posibil ca numărul transporturilor de acest fel să crească după intrarea în vigoare a embargoului.

”UE s-a grăbit să anunţe că s-a ajuns la un acord, dar multe detalii tehnice rămân necunoscute şi nehotărâte. În primul rând, încă nu se ştie cât vor dura scutirile. În plus, deşi Polonia şi Germania au spus că intenţionează să reducă la zero importurile de petrol rusesc, rămâne nesigur dacă o vor face, deoarece li se va permite în continuare să-l importe prin conducte”, relevă analiza.

Mai mult, este încă incert dacă vor fi implementate măsuri pentru a interzice transporturile de petrol rusesc către ţări din afara UE.

Aproximativ un sfert din toate tancurile sunt înmatriculate în Grecia. UE doreşte să interzică asigurarea petrolierelor cu ţiţei ruseşti, dar Grecia şi alte ţări vor „exceptări” în acest caz.

În ciuda unei situaţii tensionate, piaţa petrolului este mai mult sau mai puţin echilibrată.

Un volum ridicat de petrol rusesc este încă transportat în Europa, iar importurile din Orientul Mijlociu, în special Emiratele Arabe Unite sau Arabia Saudită, sunt, de asemenea, în creştere.

Cei mai mari producători OPEC deţin capacitate neutilizată din cauza cererii mai scăzute din Asia, unde este expediată o cantitate tot mai mare de petrol rusesc.

Mai mult decât atât, embargoul UE pentru petrol a fost deja stabilit de ceva timp, prin urmare există riscul unor profituri pe măsură ce riscul se materializează.

Backwardation (preţuri spot mai mari decât preţul forward) pe piaţa Brent a depăşit 4 dolari pe baril pentru contractul curent şi cel de luna următoare. Astfel de situaţii extreme au fost de scurtă durată în trecut, ceea ce sugerează că petrolul ar putea fi supracumpărat acum.

”Un astfel de fenomen puternic de backwardation indică o cerere foarte mare pe termen scurt pe piaţa petrolului. De aceea, continuarea câştigurilor pe termen scurt nu poate fi exclusă. Cea mai apropiată zonă de rezistenţă de pe piaţa Brent poate fi găsită în zona 123-125 dolari şi acesta este un loc în care poate apărea o reacţie pe partea ofertei. Este posibil ca preţurile să scadă pe o perioadă lungă de luni, dar pot rămâne în intervalul 100-110 dolari”, spun specialiştii.

Cu aproape 20 de ani de experienţă în pieţele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume şi o companie completă de investiţii listată pe Bursa de la Varşovia. XTB Group include companii reglementate de cele mai mari autorităţi de supraveghere din lume, inclusiv FCA, CySEC şi KNF. Din 2004, XTB Group s-a extins pe 12 pieţe importante din Europa, America Latină şi Asia, atrăgând aproape 500.000 de investitori individuali. În 2021, XTB Group a primit licenţe pentru a opera în Emiratele Arabe Unite şi Africa de Sud. Cu platforme dezvoltate in-house şi premiate la nivel global (xStation şi xStation Mobile), XTB Group oferă peste 5.400 de instrumente, inclusiv acţiuni cu deţinere, ETF-uri cu deţinere şi CFD-uri pe valută, indici, mărfuri, acţiuni, ETF-uri şi criptomonede.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.