Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunţă că, în 2023, a primit şi soluţionat 3.835 de reclamaţii din partea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale în România, din care 70% au vizat sectorul comunicaţiilor electronice, iar 24% sectorul serviciilor poştale.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”În cursul anului 2023, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a primit şi soluţionat 3.835 de reclamaţii din partea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale în România, din care 70% au vizat sectorul comunicaţiilor electronice, iar 24% sectorul serviciilor poştale”, anunţă ANCOM.

Cele mai multe reclamaţii, 70% din total, au vizat serviciile de comunicaţii electronice furnizate de operatori. Principalele nemulţumiri s-au referit la probleme legate de relaţia contractuală cu furnizorii, inclusiv rezilierea contractelor (18% din reclamaţiile referitoare la serviciile de comunicaţii electronice), modificarea unilaterală a contractelor (12%), facturarea serviciilor de comunicatii electronice (11%), derularea contractelor la distanţă (11%) sau gradul de acoperire cu servicii de voce şi internet (9%).

Un procent de 17% din reclamaţiile din domeniul serviciilor de comunicaţii electronice au vizat procesul de portare a numerelor de telefon, în timp ce 8% au fost legate de serviciul de roaming, cu accent pe condiţiile de utilizare în Spaţiul Economic European (Roam like at home).

”Datele arată că Vodafone România a fost furnizorul cel mai frecvent reclamat, cu 32%, urmat de Orange România - 20%, RCS&RDS - 11%, Telekom Romania Mobile Communications - 11% şi Orange Communications S.A.- 7%. Din totalul reclamaţiilor, 24% au privit serviciile poştale, principalele probleme reclamate fiind nelivrarea trimiterilor poştale (24% din totalul reclamaţiilor privind serviciile poştale), deteriorarea trimiterilor poştale (18%), termenul de livrare (16%) şi pierderea sau furtul acestora (13%)”, arată autoritatea.

În funcţie de numărul de reclamaţii pe domeniul serviciilor poştale transmise ANCOM, cei mai reclamaţi furnizori au fost Fan Courier (30%), Cargus (23%), Dynamic Parcel Distribution (18%) şi Poşta Română (6%).

6% din reclamaţiile primite de ANCOM au vizat alte subiecte, printre care echipamentele radio, regimul reţelelor de infrastructură şi procedurile de alocare a frecvenţelor pentru emisiile radio.

ANCOM are atribuţii în cazurile în care furnizorii de comunicaţii electronice încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor. Consumatorii pot adresa reclamaţii când furnizorii de comunicaţii electronice nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respectă legislaţia din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informaţii în contracte sau nu respectă condiţiile de încheiere a contractelor la distanţă.

Nerespectarea/neexecutarea contractelor de către un furnizor de servicii de comunicaţii electronice poate fi sancţionată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în cazul utilizatorilor care au calitatea de persoane fizice (consumatori). Totodată, utilizatorii (persoane fizice sau juridice) se pot adresa instanţelor de judecată competente.

În ceea ce priveşte serviciile poştale, în cazul nerespectării termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenţa legală de a sancţiona furnizorii pentru nerespectarea contractului/Condiţiilor generale privind furnizarea serviciilor poştale. În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parţială) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu au primit un răspuns de la furnizor în maxim 3 luni sau sunt nemulţumiţi de răspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamaţiei prealabile. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor şi nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competenţe revenind instanţelor de judecată.

ANCOM a lansat un sondaj de evaluare a satisfacţiei utilizatorilor finali ai serviciilor de comunicaţii (servicii de comunicaţii electronice şi servicii poştale) faţă de activitatea sa, cu scopul de a înţelege mai bine nevoile şi aşteptările utilizatorilor şi de a asigura o informare corespunzătoare cu privire la piaţa de comunicaţii. Sondajul de opinie poate fi completat până cel târziu 29 februarie 2024, pe site-ul autorităţii.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.