Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi Asociaţia Incoming Romania (AIR) trag un semnal de alarmă în privinţa dezinteresului statului faţă de turismul de incoming şi spun că este nevoie urgentă de o strategie de promovare a ţării ca destinaţie turistică, subliniind că România nu s-a înscris la niciunul dintre principalele târguri internaţionale de turism.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"România nu s-a înscris, la ora actuală, la niciunul dintre principalele târguri internaţionale de turism, precum World Travel Market Londra, FITUR Madrid sau ITB Berlin. România bifează prima absenţă la târgul de la Londra după mai bine de 40 de ani. Avem nevoie urgentă de o strategie de promovare a ţării ca destinaţie turistică. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi Asociaţia Incoming Romania (AIR) atrag atenţia Guvernului asupra neglijării totale a turismului de incoming (turism receptor), printr-o scrisoare deschisă adresată ministrului interimar al Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Virgil Daniel Popescu", arată ANAT.

Conform datelor furnizate de Eurostat, România a înregistrat, în luna iulie 2021, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, cea mai mare scădere a turismului de incoming (turişti străini) din Uniunea Europeană, confruntându-se cu o diminuare de 90% a nopţilor petrecute de străini în unităţile de cazare.

"Turismul contribuie la creşterea şi dezvoltarea economiei naţionale, pe de o parte, prin numeroasele conexiuni economice pe care le generează în relaţie cu alte sectoare economice, prin crearea de locuri de muncă şi prin contribuţia la PIB, iar pe de altă parte, prin construirea şi consolidarea unei identităţi de imagine, a unei notorietăţi în mentalul colectiv şi prin construcţia unei mărci de ţară care atestă ineditul şi calitatea destinaţiei", spun reprezentanţii ANAT.

Turismul de incoming, în special, reprezintă activitate de export pentru ţară prin aportul de valută adus în România de către turiştii străini.

”În vederea creşterii vizibilităţii destinaţiilor turistice din România, în principalele zone emitente de turişti, avem nevoie urgentă de o strategie de promovare a ţării ca destinaţie turistică şi de eficientizarea activităţilor de organizare a participării României la târgurile şi expoziţiile internaţionale pentru turism. Agenţiile de turism doresc să atragă cât mai mulţi turişti străini în ţara noastră. Însă dacă nu beneficiem de o implicare puternică din partea statului, primul care poate să consolideze imaginea României, printr-o strategie de promovare, participări la târguri şi la alte evenimente internaţionale precum şi comunicare permanentă cu mediul privat, vom munci în zadar iar ţara noastră va ieşi de pe harta destinaţiilor turistice europene. Nu ne aşteptăm prea mult la o implicare de ordin financiar a statului, însă este nevoie acută de urgentarea creării cadrului legal, şi ne referim aici la Legea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei (OMD)”, spune Dumitru Luca, preşedintele ANAT.

Având în vedere faptul că cele mai mari evenimente de gen din străinătate sunt deja lansate şi în proces de înscriere pentru participarea expozanţilor în format fizic (World Travel Market Londra, FITUR Madrid, ITB Berlin etc.), ANAT şi AIR solicită ministerului de resort să comunice cât mai repede strategia de promovare a României pe termen scurt şi lung şi lista manifestărilor expoziţionale internaţionale la care ministerul va participa cu stand în perioada următoare (restul anului 2021 şi anul 2022).

De asemenea, ANAT şi AIR roagă reprezentanţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) să urgenteze transmiterea normelor de reglementare a participării expozanţilor (agenţii de turism licenţiate, structuri de primire turistică cu funcţiuni de cazare/alimentaţie publică, organizaţii de promovare etc.) în standul naţional al României. La târgul de la Londra – World Travel Market, care îşi va deschide porţile în mai puţin de două săptămâni, România bifează prima absenţă după mai bine de 40 de ani.

Conform ultimei reglementări în acest domeniu, Ordinul de Ministru nr. 911/21.11.2019, „Art.1.  Începând  cu  data  de  1  ianuarie  2020,  modalitatea  de  finanţare  a  participării societăţilor comerciale cu activitate de turism, asociaţiilor profesionale, patronale şi organizaţiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului şi altor entităţi a căror activitate are impact în domeniul turismului, precum şi criteriile în baza cărora se va acorda   finanţarea   participării   acestori   entităţi   la   manifestările   expoziţionale,  în pavilioanele expoziţionale, standurile specializate ori miniexpoziţiile la care participă Ministerul Turismului, se stabilesc, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat, prin instituirea unei scheme de minimis aprobate prin ordin al ministrului turismului.”

La doi ani după acest Ordin de Ministru, nu avem încă adoptată nicio astfel de schemă de minimis, arată ANAT.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.