Acţiunile producătorilor şi distribuitorilor de arme de foc din SUA au înregistrat un salt după asasinarea de săptămâna trecută a activistului politic Charles Kirk, arată casa de brokeraj XTB România. Potrivit acesteia, dacă de obicei creşterile acţiunilor după incidente sunt de foarte scurtă durată, de data aceasta lucrurile stau diferit, apărând o departajare vizibilă în funcţie de domeniu.
”Acţiunile producătorilor şi distribuitorilor de arme de foc din SUA au înregistrat un salt după asasinarea de săptămâna trecută a activistului politic Charles Kirk. Reacţia este una tipică: în perioada imediat următoare unor asasinate sau tentative asupra unor persoane de profil înalt, cumpărătorii acumulează acţiunile din domeniu, deseori în ritm rapid, producând aprecieri procentuale mult peste fluctuaţiile zilnice obişnuite”, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România.
Un alt exemplu care confirmă această tendinţă este cel de după tentativa de ucidere a preşedintelui SUA, de vara trecută.
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
”Concret, în ziua de luni, sesiunea imediat următoare evenimentului, titlurile Smith & Wesson au avansat cu 11%, iar cele ale Sturm Ruger cu 5%. Săptămâna trecută însă, Smith & Wesson Brands a avansat miercuri cu 6,7%, Sturm Ruger cu peste 3%, American Outdoor Brands cu 5,3%. Grab A Gun a înregistrat cel mai mare avans, de 9,4%, dar a şi pierdut aproape jumătate din câştig în prima parte a sesiunii de joi”, spun consultantul.
Potrivit unui cercetător de la Universitatea din California, atacurile cu arme de foc produc o reacţie psihologică importantă, care acţionează prin două mecanisme: pe de o parte, după un salt al nesiguranţei, nevoia de protecţie, ce duce la o creştere a achiziţiilor individuale de pistoale şi puşti, pe de altă parte, teama de o reacţie a autorităţilor în sensul restricţionării accesului la acestea.
Astfel, apare dorinţa de a face ”provizii” în anticiparea reducerii disponibilităţii armelor. Tema accesibilităţii largi a deţinerii de arme de foc generează controverse în SUA, şi incidentele violente accentuează implicarea taberelor în poziţii emoţionale, explică Claudiu Cazacu.
Pe de altă parte, privind în perspectiva mai largă a ultimilor ani, producătorii de arme de foc de tip pistoale şi puşti se află într-un trend descendent susţinut.
Smith & Wesson Brands, cu o capitalizare de 417 milioane de dolari, a pierdut 29% în ultimele 12 luni şi 69% de la vârful din vara anului 2021. Sturm Ruger, cu o capitalizare de 633 de milioane de dolari, a avansat cu 12,5% anul acesta, însă tot este pe minus de 5,4% în ultimele 12 luni, şi cu 54% faţă de vârful atins, de asemenea, în vara lui 2021.
Comerciantul online de arme GrabAGun, cu Donald Trump Jr, fiul preşedintelui, membru în consiliul de administraţie, fusese descris drept un ”Amazon” al armelor, însă a pierdut 45% în ultimele 12 luni.
Vânzările Sturm Ruger au coborât în fiecare din anii dintre 2022 şi 2024, coborând de la 736 milioane de dolari în 2021 la doar 536 milioane de dolari în ultimele 4 trimestre. Un mic semn de stabilizare este creşterea modestă de 1,3% în trimestrul al doilea al acestui an. Pentru Smith & Wesson, veniturile de 471 milioane de dolari din ultimele 12 luni sunt sub jumătate din cele de 1,06 miliarde de dolari din 2021. Trimestrial, pe cele mai recente date, ambii producători au ajuns pe pierdere netă. Sectorul se află într-o perioadă dificilă, cu ameninţări la adresa afacerilor pe care voci din asociaţiile de profil le-au numit ”existenţiale”, adaugă consultantul de strategie al XTB România.
”Dacă de obicei creşterile acţiunilor după incidente sunt de foarte scurtă durată, de data aceasta lucrurile stau diferit, apărând o departajare vizibilă în funcţie de domeniu. Avansul de miercuri a fost menţinut sau accentuat de două din titlurile din domeniul producătorilor de mici arme de foc menţionate, în timp ce distribuitorii au cedat teren”, spune el.
Tot de pe data de 10 septembrie, până la închiderea de pe 17 septembrie, Sturm Ruger a avansat cu 8,1%, iar Smith & Wesson cu 0,3% în timp ce American Outdoor Brands a scăzut cu 1% iar GrabAGun, mult mai volatilă, a pierdut 16%.
”Astfel, episodul sângeros al uciderii lui Kirk, săptămâna trecută, nu a oferit decât un imbold de scurtă durată pentru distribuitori, în logica deja cunoscută din alte episoade din trecut. Investitorii în acţiunile unora dintre producătorii de arme mici de foc au adoptat o atitudine mai constructivă, însă, părând a aştepta unele schimbări mai de durată în comportamentul cumpărătorilor. După ani de scădere a afacerilor în domeniu, evenimentul recent şi reacţia publică amplă ar putea fi un catalizator favorabil, însă nu e sigur că va fi si unul suficient pe termen mai lung. Va fi nevoie de mai mult timp pentru a vedea dacă trendul de contracţie a vânzărilor producătorilor americani de puşti şi pistoale listaţi pe bursă se apropie într-adevăr de final”, mai adaugă Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.