Particulele emise de exploziile solare au distrus atmosfera planetei Marte, odinioară la fel de densă ca atmosfera Terrei, lăsând în urma lor un corp ceresc uscat, rece şi potrivnic vieţii, au anunţat oamenii de ştiinţă americani într-un studiu care a fost publicat joi, informează Reuters.

În urmă cu aproximativ 4 miliarde de ani, atunci când viaţa a apărut pe Terra, Marte avea şi ea o atmosferă densă, care menţinea planeta caldă şi umedă, potrivit unui studiu publicat în revista Science.

De-a lungul timpului, particulele încărcate electric din vânturile solare au distrus atmosfera lui Marte, lăsând un strat subţire de gaze - şi în continuă degradare - în jurul planetei, măsurat recent de una dintre sondele plasate de NASA pe orbita ”Planetei Roşii”.

”Dovezile par să indice o perioadă cuprinsă între 3,7 miliarde de ani şi 4 miliarde de ani în care ceva rău s-a întâmplat pe Marte”, a declarat Bruce Jakosky, profesor la Universitatea Colorado din Boulder, coordonatorul studiului.

Condiţiile din perioada timpurie a lui Marte ar fi putut să întreţină viaţa microbiană, a spus profesorul Jakosky, însă, pe măsură ce atmosfera densă din jurul planetei începea să dispară, ”Marte a trecut de la o planetă care putea să întreţină viaţa la supraţa ei la planeta rece şi uscată pe care o vedem în zilele noastre”.

Noua cercetare oferă o explicaţie a fenomenului prin care o planetă care era la începuturile sale asemănătoare cu Terra a ajuns să fie atât de diferită şi, de asemenea, pentru condiţiile pe care planetele aflate în afara Sistemului Solar ar trebui să le îndeplinească pentru a putea să întreţină viaţa.

Datele din acest studiu au fost colectate de Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN), o sondă spaţială americană - unul dintre cei opt sateliţi artificiali şi rovere care operează în prezent în jurul sau pe Marte.

Oamenii de ştiinţă nu sunt siguri în legătură cu motivul pentru care atmosfera lui Marte a devenit atât de vulnerabilă în faţa vânturilor solare, dar bănuiesc că acest lucru a fost cauzat de dispariţia câmpului magnetic al acestei planete.

Terra, prin contrast, are un nucleu alcătuit din metal lichid, care generează un câmp magnetic protector în jurul ei, ce respinge vânturile solare.

Noul studiu, sponsorizat de U.S. National Aeronautics and Space Administration (NASA), se bazează pe măsurători ale elementului chimic argon la diferite altitudini în cadrul atmosferei rarefiate ale planetei Marte, pe care sonda MAVEN o survolează începând din octombrie 2015.

Măsurătorile au arătat că Marte a pierdut 66% din totalul argonului pe care îl avea în momentul în care această planetă s-a format, în urmă cu aproximativ 4,6 miliarde de ani. Profesorul Janosky şi colegii lui au extrapolat datele bazându-se pe acea cifră, pentru a estima rata de dispariţie a altor gaze din atmosfera marţiană, inclusiv a vaporilor de apă.

Atmosfera planetei Marte era şi este încă dominată de un alt gaz - dioxidul de carbon.

”Acesta este răspunsul la care ne aşteptam. Se potriveşte foarte bine cu toate celelalte fenomene care se petrec pe Marte”, a adăugat coordonatorul studiului.