Promovarea la nivel internaţional a creativităţii româneşti, printr-o prezentare accentuată a patrimoniului cultural şi a creaţiei contemporane, precum şi susţinerea proiectelor şi programelor creatorilor şi operatorilor culturali români şi a acţiunilor de diplomaţie culturală sunt temele principale în strategia Institutului Cultural Român de promovare în perioada 2022-2026.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pentru această perioadă, se au în vedere trei obiective din cele 13 prevăzute în Legea nr. 356 din 11 iulie 2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român: conceperea de proiecte şi dezvoltarea de programe şi schimburi cu caracter cultural, artistic, ştiinţific, educativ, documentar; facilitarea dialogului şi a colaborării; favorizarea deschiderii spre celelalte culturi ale lumii şi a receptării acestora în spaţiul românesc, potrivit unui comunicat transmis News.ro. 

Conform strategiei aprobate, axele pentru dezvoltare şi direcţiile de acţiune ale strategiei Institutului Cultural Român în perioada 2022-2026 sunt: 

Dezvoltarea instituţională printr-un sistem de management performant, resurse umane competente şi promovarea brandului ICR;
Programare şi iniţiativă culturală prin cultura contemporană, cultura ca abordare multidisciplinară şi ca integrator;


Susţinere culturală prin programe de finanţare a proiectelor operatorilor culturali, programe editoriale, susţinere pentru artişti, creatori, cercetători români şi parteneriat pentru proiecte în ţară;
Limba română, multilingvism şi pluriculturalitate prin promovarea ICR ca liant cultural şi catalizator al dezvoltării comunitare în comunităţile istorice şi diaspora;
Diplomaţie culturală prin intermediul ICR care îşi desfăsoară activitatea ca un liant şi dezvoltă relaţii bilaterale şi de cooperare în domeniul cultural prin intermediul filialelor sale.

„Va fi pus accent pe conţinut artistic ca liant intercultural, la nivel social şi spaţial. Acest tip de eveniment va repoziţiona imaginea ICR ca entitate vie, unitară, interconectată organic, cuplată la ţesuturile culturale locale ale fiecărei reprezentanţe, o structură unică răspândită spaţial, atât geografic, cât şi digital”, este promisiunea Institutului Cultural Român. 

Strategia a fost adoptată de Consiliul de conducere al ICR şi va fi aplicată la nivelul Centralei ICR şi în reprezentanţele din străinătate: Beijing, Berlin, Bruxelles, Budapesta (cu filială la Szeged), Chişinău, Istanbul, Lisabona, Londra, Madrid, New York, Paris, Praga, Roma, Stockholm,Tel Aviv, Varşovia, Veneţia şi Viena.

Reprezentanţe fără angajaţi şi o treime din posturi neocupate

Potrivit unei analize a situaţiei ICR, din cauza pandemiei şi a lipsei conducerii pe o perioadă a anului 2021, la momentul desemnării actualului Consiliului de conducere, 15.11.2021, execuţia bugetară era una redusă, de 62%, iar la Centrul Naţional al Cărţii, departament fanion al ICR, execuţia era chiar mai redusă.

La preluarea mandatului, nu exista un proiect de buget pregătit pentru anul 2022, acest lucru fiind realizat în totalitate până la finalul anului 2021. Bugetul de austeritate face ca alocarea pentru proiecte să fie una redusă, în contextul cheltuielilor administrative şi salariale obligatorii.

Auditorii externi ai Curţii de conturi au dispus măsura recalculării salariilor angajaţilor, deocamdată neimplementată. ICR a acţionat în instanţă angajaţii, generând conflict major în cadrul instituţiei.

O treime din posturi sunt neocupate. În ultimii 5 ani nu a existat niciun concurs finalizat de angajare în cadrul ICR.

Există reprezentanţe fără angajaţi (ICR Beijing) sau cu un singur angajat (ICR Praga şi Varşovia). 

În ultimul exerciţiu bugetar, Reprezentanţele ICR din străinătate nu au primit aprobare formală pe planurile anuale, fapt ce a generat o lipsă de predictibilitate.

Multe dintre proiectele derulate de structurile din Centrala ICR în 2021 nu au fost iniţial incluse în programarea anuală.

Strategia ICR 2022 - 2026 poate fi consultată la https://www.icr.ro/uploads/files/stategie2022-2026.pdf 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.