Opera „Oraşul mort” (Die tote Stadt) de Erich Wolfgang Korngold, compozitor austriac considerat un copil-minune, este prezentată, vineri, de la ora 19.30, la Sala Palatului, pentru prima oară în România, pe scena Festivalul Enescu, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii George Enescu, alături de Corul Filarmonicii George Enescu şi sub bagheta dirijorului Frédéric Chaslin şi a dirijorului de cor Iosif Ion Prunner.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Spectacolul va fi în format multimedia, cu participarea regizorilor Nona Ciobanu şi Peter Kosir, şi va avea o distribuţie internaţională pentru rolurile de solişti, anunţă organizatorii. 

Opera în 3 acte a fost compusă în anul 1919, pe un libret de Paul Schott, pseudonimul tatălui compozitorului, un eminent critic muzical, Julius Korngold, în colaborare cu compozitorul. Acţiunea este bazată pe nuvela scrisă de Georges Rodenbach, iar premiera a avut loc în anul 1920, pe vremea când compozitorul avea vârsta de 23 de ani. Korngold a excelat în compoziţie de la o vârstă fragedă, fiind comparat adesea cu talentul copilului geniu Mozart.

„La vârsta de doar zece ani, Korngold, un senzaţional copil-minune, a compus o cantată intitulată Der Tod (Moartea), care avea să constituie mai târziu introducerea la un set de miniaturi complexe pentru pian, bazate pe istoria lui Don Quijote de Cervantes, pe care le-a finalizat la vârsta de 11 ani. Proiectul operei Die tote Stadt a lui Korngold poate fi găsit în această lucrare foarte timpurie - fraze iniţiale îndrăzneţe, declamatorii, o utilizare liberă a armoniei dens cromatice şi o predilecţie pentru rezolvarea întârziată a disonanţei, totul este deja acolo, în muzica băiatului de zece ani. Dragostea sa pentru suspensia între vocile interioare ale progresiilor de acorduri complexe şi darul de a scrie melodii memorabile şi neobişnuite sunt, de asemenea, prezente – un, dar care va face din Die tote Stadt una dintre cele mai fascinante lucrări ale timpului său”, scrie, într-un articol pentru www.festivalenescu.ro, muzicologul Brendan G. Carroll, autor al biografiei definitive a lui Korngold.

Opera s-a bucurat de un real succes încă de la premiera sa în decembrie 1920. Die tote Stadt a fost una dintre cele mai interpretate lucrări ale anilor ’20, dar odată cu instalarea regimului nazist a fost interzisă, din cauza originilor evreieşti ale compozitorului, odată cu întreaga sa creaţie. Lucrarea îşi regăseşte succesul după 1975, fiind montată pe scene faimoase din întreaga lume.

„Orchestra este imensă: de trei ori fiecare instrument de suflat din lemn, patru corni, trei trompete, rar folosita trompetă bass, trei tromboni, tubă, timpani şi alte cinci feluri de percuţie (plus alte cinci pe scenă la sfârşitul actului întâi), două harpe, patru claviaturi – pian, celestă, orgă şi, pentru a da o culoare specială şi stranie fantomei soţiei moarte, Marie, un armoniu! În plus, există clopote de biserică, o mandolină, o maşină de vânt, o orchestră de scenă formată din două trompete şi două clarinete mi bemol, un cor mare, un cor de copii, un cor de cameră de 16 voci şi încă 8 soprane în afara scenei în timpul actului al doilea. (...) Rolurile principale sunt la fel de solicitante, iar pentru tenorul care cântă rolul lui Paul acest lucru este cu deosebire adevărat. Cu excepţia scenei de deschidere şi a unei scurte pauze în actul al doilea, el se află pe scenă pe tot parcursul operei, cu note înalte pe aproape fiecare pagină”, mai spune muzicologul Brendan G Carroll, în articolul său.

La Ateneul Român, la ora 16.30, ansamblul de muzică veche L’Arpeggiata va susţine un program compus din lucrări sacre, arii ale unor oratorii celebre. Programul începe cu arii din oratorii compuse de Antonio Caldara, compozitor italian al perioadei baroce. Este completat de Aria lui Piacere, „Lascia la spina”, din oratoriul Il Trionfo del Tempo e del Disinganno de Handel. Acesta a fost primul oratoriu din creaţia lui Handel, scris în 1707, structurat în 2 părţi, pe libretul Cardinalului Benedetto Pamphili. În încheiere vom audia Oratoriul Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi. Ampla lucrare compusă în 1736 este structurată în 12 părţi în tonalitatea fa minor şi  avem descriere lui Jean Jaque Rousseau despre frumuseţea primului duet  - ,,cel mai mişcător şi desăvârşit duet’’. Soliştii vocali care vor urca pe scenă de sunt Céline Scheen şi Philippe Jaroussky.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.