”New Year’s Dissections”, prima expoziţie de amploare pe care artistul Pavel Brăila a deschis-o în Bucureşti, a fost vernisată de Anul Nou pe rit vechi, informează organizatorii evenimentului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Eastwards Prospectus prezintă, până pe 12 martie, prima expoziţie de amploare dintr-o galerie de artă din Bucureşti a artistului Pavel Brăila. Intitulată ”New Year’s Dissections”, expoziţia a fost vernisată chiar de Anul Nou pe rit vechi (13 ianuarie, n.r.), printr-o petrecere de Revelion cu meniu moldovenesc şi un covor de confetti în galerie.

Expoziţia, ce se desfăşoară pe ambele etaje ale galeriei, aduce laolaltă lucrări video, serigrafii şi fotografii, majoritatea inspirate de Moldova şi Chişinău, oraşul natal al artistului. Printre lucrările expuse în premieră la Eastwards Prospectus se numără seria ”Stolen Billion”, inspirată de ceea ce a fost numit ”jaful secolului” - furtul a unui miliard de dolari din sistemul bancar al Moldovei în 2014. Pavel Brăila oferă o reprezentare vizuală pentru această sumă de bani într-o serie de şase serigrafii, fiecare dintre ele redând miliardul convertit în lei moldoveneşti şi descris în câte una dintre bancnotele ce formează sistemul monetar al ţării (1, 5, 10, 20, 50 şi 100 lei). El subliniază astfel caracterul abstract al imaginii unui miliard de dolari în mintea majorităţii locuitorilor din Moldova.

Pavel Braila, ”Stolen Billion/One billion dollars in straps of 1 leu bills”, 2016, serigrafie pe pânză, prin amabilitatea Eastwards Prospectus
Pavel Braila, ”Stolen Billion/One billion dollars in straps of 1 leu bills”, 2016, serigrafie pe pânză, prin amabilitatea Eastwards Prospectus

Tot în premieră sunt expuse câteva lucrări video noi ale artistului: ”Foaia de control”, care aminteşte de alfabetele diferite folosite în funcţie de împrejurările politice, prin intermediul unei maşini de scris ale cărei litere chirilice sunt înlocuite de cele latine, şi ”Narrated History”, o serie de interviuri de rememorare realizate de Pavel Brăila cu părinţii şi alţi membri ai familiei sale.

Tema amintirilor este prezentă şi în lucrările video ”Recalling Events” şi ”Kick Off”, în timp ce ”New Year’s Dissections”, care dă titlul expoziţiei, este un jurnal vizual al unei seri de Anul Nou în Moldova, când oamenii ciocnesc paharele de şampanie la miezul nopţii atât după ora Chişinăului, cât şi după ora Moscovei.

Pavel Braila, ”TV Series”, 2005, fotografie, prin amabilitatea Eastwards Prospectus
Pavel Braila, ”TV Series”, 2005, fotografie, prin amabilitatea Eastwards Prospectus

”Multe dintre lucrările lui Pavel Brăila sunt inspirate de Moldova şi Chişinău şi sunt dedicate lor. El este unul dintre puţinii artişti care reuşesc să vorbească despre o naţiune fără să eşueze în naţionalism, să evoce un stil de viaţă fără lamentaţii nostalgice, să creeze ode fără să se transforme într-un bard al statului”, spune criticul de artă Raluca Voinea.

”În «New Year’s Dissections», artistul foloseşte ocazia oferită de începutul de an pentru a reflecta asupra unui trecut guvernat de vechile obiceiuri şi asupra unui viitor ce pare tot mai nesigur. Reflecţiile sale sunt însă pline de ironie: în spaţiul expoziţional suntem întâmpinaţi de portretul unui gangster transformat în erou revoluţionar şi numărăm banii jefuiţi de politicieni transformaţi în hoţi de bănci, în timp ce păşim pe straturi groase de confetti şi sărbătorim o Moldovă care se întoarce când spre Est, când spre Vest, când spre Est,
când spre Vest”, adaugă acelaşi critic de artă.

Pavel Brăila, născut în 1971, a participat, începând cu mijlocul anilor ’90, la numeroase expoziţii şi festivaluri de film, cu filme, lucrări video, fotografii şi instalaţii artistice. Şi-a câştigat faima internaţională odată cu selectarea la Documenta11 (Kassel, 2002), cu filmul ”Shoes for Europe”. Recent, a fost prezent în programul bienalei Manifesta 10 (2014), cu o serie de instalaţii şi reprezentări artistice expuse în spaţii publice din Sankt Petersburg, şi a realizat conceptul artistic al primului Pavilion al Moldovei la Expoziţia Universală (Milano, 2015). Printre expoziţiile sale personale se numără cele desfăşurate la Neue Nationalgalerie (Berlin, 2007), Yvon Lambert (Paris, 2008) şi Galerie Jan Dhaese (Gent, 2009).

Partener al expoziţiei ”New Year’s Dissections” de la Eastwards Prospectus este BRD - Groupe Société Générale.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.