National Gallery din Londra a ridicat interdicţia privind colecţionarea picturilor moderne realizate după 1900, ca parte a unui proces de renovare care va include o nouă aripă, posibilă după ce a obţinut o investiţie istorică de 375 de milioane de lire sterline, scrie The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

O nouă parte a galeriei londoneze va fi construită în spatele clădirii Sainsbury, ca parte a Proiectului Domani – „mâine” în italiană – după două donaţii de câte 150 de milioane de lire sterline fiecare din partea fundaţiei Crankstart a lui Michael Moritz şi a Hans and Julia Rausing Trust.

Restul de 75 de milioane de lire sterline vor proveni de la National Gallery Trust şi de la un grup anonim de donatori.

Miercuri va fi lansat un concurs de arhitectură pentru a decide cine va proiecta spaţiul, noul sit urmând să fie deschis la „începutul anilor 2030”.

Acesta va fi cel mai mare proiect de acest gen realizat de o instituţie artistică britanică importantă de la deschiderea Tate Modern, în urmă cu 25 de ani. Este o realizare importantă pentru National Gallery, care a reuşit să obţină o investiţie uriaşă într-o perioadă în care multe instituţii artistice se luptă să strângă fonduri pentru proiecte de anvergură.

Gabriele Finaldi, directorul Galeriei Naţionale, a declarat pentru BBC că noul proiect, care va fi amplasat în locul actualei St Vincent House, nu va schimba radical atmosfera galeriei. El a spus că o parte din farmecul Galeriei Naţionale este faptul că are „dimensiuni umane şi poate fi vizitată într-o singură zi” - spre deosebire de impunătorul Luvru din Paris sau Prado din Madrid.

Keir Starmer a calificat investiţia drept „o veste fantastică pentru Galeria Naţională şi pentru artă în general”. Prim-ministrul a declarat că aceasta „stimulează economia, deschide porţile pentru experienţe educaţionale pentru tineri şi va face arta de calitate accesibilă pentru generaţiile viitoare”.

O parte mai controversată a anunţului este decizia de a începe colecţionarea de opere realizate în secolul al XX-lea. Galeria nu a colecţionat în mod tradiţional multe picturi realizate după 1900, din cauza unui acord cu Tate, care, la rândul său, colecţionează doar artă modernă.

Când Finaldi a devenit director al Galeriei Naţionale în 2016, el a vorbit despre frustrarea sa faţă de limita secolului XX, pe care o considera arbitrară, adăugând că era „puţin frustrant să ajungi la 1900 şi apoi să nu continui”.

El a adăugat că schimbarea politicii de colecţionare este necesară deoarece „pe măsură ce anul 1900 se îndepărtează tot mai mult, va fi firesc pentru noi să spunem povestea mai amplă”.

Acordul respectiv nu a fost întotdeauna respectat întocmai. Galeria Naţională deţine deja peste 40 de opere realizate după 1900, printre care picturi de Picasso şi Cézanne.

Dar acum bariera din 1900 a fost complet eliminată. Galeria speră că acest lucru va contribui într-o oarecare măsură la remedierea enormului dezechilibru de gen din colecţia sa: din cele 2.300 de tablouri din colecţie, doar 27 sunt realizate de femei.

Maria Balshaw, directoarea Tate, a salutat oficial anunţul, afirmând că intenţionează să colaboreze îndeaproape cu National Gallery pentru a „promova colecţia naţională în ansamblu”.

Însă această schimbare va crea o concurenţă mai mare pentru Tate, într-un moment în care instituţia se confruntă cu o scădere a numărului de vizitatori şi cu probleme financiare care au dus la disponibilizări de personal.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.