Orchestra de Cameră Dogma, condusă de dirijorul Mikhail Gurewitsch, cu Ksenija Sidorova la acordeon, va interpreta, pe 25 septembrie, la Sala Radio, compoziţii ale lui Cornel Ţăranu, Efrem Podgaits, Gavin Bryars, Mikhail Gurewitsch şi Michael Nyman în secţiunea Muzica Secolului XXI a Festivalului Internaţional „George Enescu”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

News.ro prezintă portretele artiştilor şi formaţiilor incluse în seria Muzica Secolului XXI în programul Festivalului (28 august - 26 septembrie). 

Pe 25 septembrie, la Sala Radio, Orchestra de Cameră Dogma, condusă de dirijorul Mikhail Gurewitsch, cu Ksenija Sidorova la acordeon, va interpreta compoziţii ale lui Cornel Ţăranu, Efrem Podgaits, Gavin Bryars, Mikhail Gurewitsch şi Michael Nyman.

„Suntem neîmblânziţi, îndrăzneţi şi oneşti”, spun despre ei membrii Orchestrei Dogma. În 2004, concertmaistrul şi directorul artistic Mikhail Gurewitsch, a adunat în jurul său muzicieni tineri, însă cu experienţă profesională, formând un grup de oameni din medii diferite, care trăiau şi împărtăşeau aceleaşi viziuni artistice. Aşa a apărut Dogma.

“Cântăm în picioare şi fără dirijor. Acest lucru ne permite să fuzionăm impulsurile solistice cu spiritul de echipă. Muzicienii trebuie să se asculte cu atenţie unii pe alţii şi să fie atât proactivi, cât şi reactivi. Acest lucru duce la un dinamism şi o energie de neclintit. Este important pentru noi să fim versatili. De aceea, nu vrem şi nici nu putem fi limitaţi la o anumită epocă sau stil muzical. Repertoriul nostru include lucrări din baroc până în zilele noastre, de la compozitori de renume mondial, la compozitori nou-descoperiţi, de asemenea jazz şi compoziţii proprii.”, mai precizează membrii Dogma.

Numele Orchestrei Dogma provine de la Manifestul DOGMA 95, publicat de grupul din jurul regizorului Lars von Trier. Acesta se opune înstrăinării cinematografiei de realitate, previzibilităţii dramatice şi utilizării obsesive a tehnologiei şi a efectelor.

Născut în 1975, Mikhail Gurewitsch a primit primele lecţii de vioară la Şcoala de Muzică a Conservatorului Rimsky-Korsakov din Sankt Petersburg şi a continuat să studieze acolo după absolvirea liceului. După finalizarea examenelor de absolvire, a urmat Universitatea de Muzică Detmold, unde şi-a completat studiile.
De la o vârstă fragedă, Mikhail Gurewitsch a oferit spectacole ca invitat la diverse festivaluri europene, inclusiv la Festivalul Telemann din Eisenach, festivalul „Praga Tânără” şi „Întâlnirile muzicale” din Köln. Au urmat numeroase spectacole solo şi de cameră pentru artist, care l-au dus în cele mai prestigioase săli de concert europene (inclusiv Filarmonica din Sankt Petersburg, Gewandhaus din Leipzig, Filarmonica din Köln, Opera din Frankfurt, Tonhalle din Zurich şi Schloss Elmau).
În 2004, Mikhail Gurewitsch a fondat Orchestra de Cameră Dogma. În următorii ani, metoda modernă a orchestrei de a face muzică şi designul inovator al concertelor au ajutat-o să devină una dintre cele mai renumite tinere ansambluri de cameră europene. Dogma a primit prestigiosul premiu Echo Klassik în 2014, deja pentru a doua oară.

Despre Ksenija Sidorova NYT spune că este ”o revelaţie”, iar The Observer o cataloghează ca având o ”virtuozitate uluitoare”.

Ksenija Sidorova este o ambasadoare a acordeonului - o interpretă unică şi carismatică. Repertoriul ei se întinde de la Bach la Piazzolla, de la Efrem Podgaits şi Václav Trojan, la Erkki-Sven Tüür şi George Bizet, dar interpretează deopotrivă şi noi concerte pentru acordeon compuse special pentru ea.

Ksenija colaborează cu orchestre importante, inclusiv NDR Elbphilharmonie Orchester, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, MDR Sinfonieorchester [Leipzig], Stuttgarter Philharmoniker, Kammerorchester des Bayerischen Rudfunks, Atlanta Symphony, Tonhalle Orchester-Zurich, Tokyo şi Hong Kong Philharmonic Orchestra, precum şi cu dirijori de prestigiu, printre care Paavo Järvi, Thomas Hengelbrock, Vasily Petrenko, Kristjan Järvi, Michał Nesterowicz şi Jan Willem de Vriend.

Colaborează în mod regulat cu Avi Avital, Nemanja Radulovic, Andreas Ottensamer, Miloš Karadaglić, Camille Thomas, Leticia Moreno, Goldmund Quartet, Tine Thing Helseth, DJ-ul brazilian Gui Borratto, Juan Diego Flórez, Nicola Benedetti şi Joseph Calleja. Ksenija apare adesea la festivalurile de muzică Ravinia, Cheltenham, Mostly Mozart, Schleswig-Holstein, Gstaad Menuhin, Verbier şi Rheingau.

Muzica secolului XXI - concept din 2017

Muzica secolului XXI este un concept nou, introdus în programul Festivalului „Enescu” în 2017, la iniţiativa directorului artistic Vladimir Jurowski. Ceea ce este specific pentru această secţiune este că mari interpreţi internaţionali cântă împreună cu muzicieni români lucrări ale unor compozitori cunoscuţi care vin la Bucureşti pentru Festival.

A luat naştere din dorinţa de a crea o punte de legătură între publicul român şi actualitatea compoziţiei internaţionale. Seria aduce pe scena Sălii Radio unele dintre cele mai importante creaţii ale prezentului, semnate de compozitori reputaţi, unii dintre ei fiind prezenţi şi ca solişti ai propriilor lucrări: între alţii, Pascal Dusapin, Dan Dediu, Tim Benjamin, Salvatore Sciarrino, Avishai Cohen şi Fazil Say.

Contactul muzicienilor români cu creaţia contemporană internaţională este întărit graţie iniţiativei Festivalului „George Enescu” de a dedica şase din cele şapte concerte ale seriei orchestrelor româneşti.

Alături de dirijori invitaţi precum John Axelrod, Jessica Cottis sau Alexander Liebreich, ediţia din 2021 aduce pe scenă orchestrele Filarmonicilor din Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Iaşi, Sibiu şi Orchestra Simfonică Bucureşti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.