Actriţa franceză Marion Cotillard, premiată cu Oscar pentru rolul Edith Piaf din „La môme” (2007), Orchestra Naţională din Lille şi Corul Filarmonicii „George Enescu” vor prezenta joi, la Ateneul Român, spectacolul „Ioana d’Arc pe rug”, după Arthur Honegger.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Spectacolul este parte din programul celei de-a 24-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu”. Din distribuţie fac parte Georges Gay, sopranele Helene Guilmette şi Gabrille Philiponet, contralto Marie Karall, tenorul Cornel Frey. Corul de copii al Radiodifuziunii Române îşi dă concursul în acest spectacol.

Alexandre Bloch, care este din 2016 dirijorul ansamblului din Lille, şi Marion Cotillard au susţinut miercuri o conferinţă de presă la Bucureşti.

Cotillard joacă acest rol vorbit, cu diferite orchestre, din 2005.

„Mama a jucat rolul în anii 1990 şi eu, pentru prima dată, în 2005, în Orleans. Cred că era o aniversare a Ioanei d’Arc, iar mama mea nu era disponibilă atunci. I-a fost propus să mă întrebe dacă vreau să particip în spectacol. Eu văzusem compoziţia cu ea pe scenă şi mi s-a părut magnifică”, a povestit ea.

Actriţa a explicat că muzica o acompaniază inclusiv în film. „Eu folosesc muzica pentru a declanşa emoţii, pentru a intra în stările socilitate de scene în cinematografie”.

După reprezentaţia de la Orleans, a făcut parte din mai multe producţii ale aceleiaşi opere. „După câţiva ani, am reluat spectacolul la Barcelona. Ca actriţă, este una dintre experienţele inedite trăite şi am încercat să contribui. Am jucat apoi rolul la Paris, la New York şi la festivalul Spoleto”.

„Este o operă pe care am şansa să o joc cu dirijori diferiţi, cu orchestre diferite, în locuri unele mai minunate decât altele. Am făcut repetiţii în acest loc superb şi sunt fericită să mă aflu aici”, a adăugat Cotillard.

Ea a completat: „Opera e aceeaşi, dar dirijorii se schimbă, orchestra se schimbă. Lucrurile sunt diferite şi, de fiecare dată, am experienţe diferite. De fiecare dată, e o experienţă nouă. Nu mă plictisesc”.

Cel mai dificil pentru ea este coordonarea cu corul. „Dacă nu aud corul bine, este greu. Vreau să respect piesa. Pentru că este scrisă perfect. În general, dacă nu mă sincronizez, orchestra începe şi nu mă poate aştepta. Nu mi-a fost teamă niciodată că nu mă voi auzi, însă trebuie să fii acolo”.

Despre „Ioana d’Arc pe rug” a spus că este o operă foarte cinematografică. „Presupune o dimensiune emoţională. Diferenţa faţă de cinematografie e că am trăit experienţa cu mai mulţi dirijori, iar în film asta ar fi fost ca şi cum aş fi lucrat cu mai mulţi regizori. Înţeleg tot mai bine opera şi muzica. Cu Alexandre am făcut un lucru pe care nu-l mai făcusem până acum. La Lille, la prima repetiţie, am stat cu faţa la orchestră – iar de obicei, stau cu spatele la ea – şi nu mai experimentasem niciodată asta, să privesc orchestra. Mi-a plăcut mult”.

Nu a avut un antrenor vocal şi a fost greu pentru ea într-o primă fază. A vrut să de o interpretare unică rolului, iar pentru versiunea următoare a avut unul care i-a explicat tot ce trebuia să ştie.

„Emoţia nu e cea mai greu de obţinut. Trebuie să urmăreşti ce e scris. Când ai toate ingredientele, dificil e să fii prezent, să fii acolo”.

Întrebată cu ce film ar putea fi asemănat Bucureştiul, ea a spus că ar fi acum un film lung, „o poveste a unui copil care creşte şi se eliberează”.

(Foto: Alex Damian)
(Foto: Alex Damian)

Bloch a declarat despre spectacolul caracterizat ca „un mister liric”: „Este prima dată când suntem integraţi în acest festival. Este o oportunitate importantă pentru orchestră să prezinte acest spectacol al lui Honegger. Am descoperit piesa cu câteva luni în urmă. Libretul semnat de Paul Claudel este extraordinar, se bazează foarte mult pe lirism. Totul e legat de mister”.

Oamenii sunt atât de proşti, a spus el, iar Claudel îi prezintă ca animale. „A fost amuzant să lucrez cu orchestra, cu soliştii, să realizăm toate constrastele”, a mai afirmat el.

Spectacolul va fi prezentat joi, de la ora 16.30, la Ateneul Român, în secţiunea Recitaluri şi concerte camerale.

Festivalul Internaţional „George Enescu” are loc în 11 oraşe din ţară până pe 22 septembrie.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.