Paula Popoiu, directorul Muzeului Naţional al Satului ”Dimitrie Gusti”, a declarat, într-un interviu acordat agenţiei de presă News.ro, că sculptura ”Cuminţenia Pământului” a lui Constantin Brâncuşi va fi găzduită de cea mai modernă sală a instituţiei, dar şi că va amenaja un atelier al lui Brâncuşi, după modelul celui de la Paris, pe pajişte, lângă han.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministerul Culturii a anunţat miercuri că statul va plăti suma de 11 milioane de euro pentru sculptura ”Cuminţenia Pământului”, până la finalul lunii noiembrie, şi că aceasta va fi expusă în curând la Muzeul Naţional al Satului ”Dimitrie Gusti”.

Opera ”Cuminţenia Pământului” a fost realizată de Constantin Brâncuşi în 1907. Lucrarea a fost expusă pentru prima dată în 1910, la Bucureşti. Sculptura este clasată în categoria ”Tezaur” a Patrimoniului cultural naţional. Procesul dintre moştenitori şi statul român a durat din anul 2001 până în 2010. Procesul de predare a operei a durat alţi doi ani. În noiembrie 2012, lucrarea a fost mutată de la Muzeul Naţional de Artă a României, unde se afla din anii 1950, la Muzeul Cotroceni.

”Cuminţenia Pământului” a fost mutată pe 10 iunie de la Muzeul Cotroceni, unde se afla din noiembrie 2012, la Muzeul Băncii Naţionale a României.

 

Cine a luat hotărârea ca sculptura ”Cuminţenia Pământului” să fie expusă la Muzeul Satului?

Paula Popoiu: Eu ştiam de acum două săptămâni de această propunere şi mi s-a părut că a fost chiar excelentă. Hotărârea a fost luată într-o comisie, care a discutat care ar fi cel mai vizibil şi cel mai vizitat muzeu, în aşa fel încât ”Cuminţenia” să poată fi văzută de cât mai multă lume. Şi bineînţeles, s-a ales Muzeul Satului, fără să fie niciun fel de contradicţie cu Brâncuşi, care se trage din tradiţie. Iar ”Cuminţenia Pământului” va fi exact unde trebuie, la Muzeul Satului, unde o să facem multe în jurul ei.

Unde va fi amplasată?

Paula Popoiu: Acum se lucrează la amenajarea sălii ”H.H. Stahl”, când intri în clădirea nouă, pe dreapta, lângă pază. Va fi o sală, specială, pentru ea. Cu o scenografie în care să oferim şi informaţii despre Brâncuşi, despre atmosfera epocii în care a fost creată ”Cuminţenia”. Nu o expunem într-o casă din muzeu. În primul rând nu aş vrea să îl trag pe Brâncuşi prea mult în rural. Expunerea lui într-o casă oarecare n-ar face bine. Aici e vorba de o sculptură importantă, şi nu este din punct de vedere muzeologic fezabil, şi nici de imagine. Prin muzeu, unii spuneau că o expunem în biserică. Brâncuşi nu e pe post de idol. Va fi în cea mai modernă sală de expoziţie a muzeului. Are sistem de iluminat foarte modern, îi asigurăm microclimat, nu ne jucăm. De aici, vor porni şi alte programe şi proiecte, pentru că eu vreau să facem totul sub numele ”Recuperarea lui Brâncuşi în România”. Aşa cum i-am spus prim-ministrului la întâlnire, s-a plecat greşit de la ideea că în România Brâncuşi este ultracunoscut. Nu este adevărat. Şi nu mai spunem că şi la Târgu-Jiu au avut ”grijă” de ce a lăsat Brâncuşi. Nişte prieteni francezi m-au întrebat: Dar ce ai tu cu Brâncuşi, că este francez? Pardon! Nu-i deloc francez. Le-am spus: Cultura voastră e cam un sfert românească! Au fost uluiţi. De aici, vreau să mergem la Hobiţa, să recuperăm adevărata casă a lui Brâncuşi. Adică, ea nu mai există. Mai erau câteva bârne acum câţiva ani. Noi vom face o cercetară, inclusiv în arhive, să vedem ce putem găsi, în aşa fel încât să recuperăm şi memoria locului în care s-a născut Brâncuşi. Vreau să facem conservare in situ, şi programe şi proiecte locale, în aşa fel încât cei de acolo să afle că Brâncuşi e al lor, apropo de sintagma ”Brâncuşi e al meu”, care nu îmi place deloc. Eu aş vrea să o schimb. Domnul Alexandrescu nu s-a consultat cu nimeni, doar cu un consilier, nu spun care. În final, un lucru uşor de făcut, un fel de reconstituire a atelierului lui Brâncuşi, aşa cum este la Beaubourg, dar la Muzeul Satului, să-l facem pe pajişte, lângă han, unde vom face multe proiecte cu elevi, studenţi, copii despre Brâncuşi, să aducem meşteri să facă cioplitură în lemn, să vorbim despre simbolurile lui, cam aşa văd. Nu văd un fel de cavou, în care punem ”Cuminţenia” şi ea să rămână acolo să o vadă lumea.

Vă gândiţi să aduceţi în atelier şi obiecte care i-au aparţinut sau care au fost utilizate de Brâncuşi?

Paula Popoiu: Sunt greu de găsit obiecte care i-au aparţinut lui Brâncuşi. Dar vom face acest efort. Această întrebare mi-a pus-o şi doamna ministru: Ştiţi că la Beaubourg sunt obiecte originale? Ştiu, i-am răspuns, dar o să vorbim cu cei de acolo, că poate ceva prisoseşte.

La noi, au loc în această perioadă şi licitaţii cu obiecte ale lui Brâncuşi. V-aţi dorit să participaţi?

Paula Popoiu: Din păcate, legea finanţelor este una atât de proastă pentru noi, că nu avem bani de achiziţii, să mergem să participăm la acestea, aşa cum se făcea pe vremea lui Petru cel Mare. Trebuie aprobări de la minister, şi nimeni nu are încredere să ne lase bani pe mână. Asta facem cu ţăranii noştri, care ne înţeleg.

Sculptura ”Cuminţenia Pământului” va rămâne permanent la Muzeul Satului?

Paula Popoiu: Eu nădăjduiesc că va sta permanent. Nu am citit încă Hotărârea de Guvern, dar o citesc. Am înţeles că ar fi expusă în colecţii publice, ceea ce înseamnă lipsă de curaj. N-o să zică nimeni nimic, pentru că va fi expusă în cel mai vizitat muzeu, nu văd nicio problemă. Şi nu are niciun fel de contradicţie. Brâncuşi e un modern, a dat tonul în sculptura modernă, l-a dat pornind din Hobiţa, de la tradiţia românească.

Va fi în siguranţă la Muzeul Naţional al Satului ”Dimitrie Gusti”?

Paula Popoiu: În foarte mare siguranţă. Avem, la fel ca la BNR, sala cu sistem antifurt, antifoc, camere de luat vederi, vom mai pune altele, şi dublăm paza. Dacă vor fi de acord să ne dea şi un jandarm, pentru că paza noastră nu are voie să poarte armă, va fi şi mai bine, dacă nu, ne descurcăm. Nu e chiar aşa un pericol. Nu e uşor să intri într-un muzeu.

Când o veţi aduce în muzeu?

Paula Popoiu: Dacă lucrurile merg bine, şi merg, o vom aduce la muzeu de la sfârşitul acestei luni. La Banca Naţională deadline-ul este 31 octombrie. Noi am vrea să o aducem până în 31 octombrie. Acum lucrăm cu un arhitect pentru că vrem să amenajăm câte ceva la sală, nu foarte mult. Mai punem şi un sistem de antiefracţie, care va fi legat la jandarmerie.

Va fi singurul exponat din sală?

Paula Popoiu: În acea sală va fi doar ea şi în jurul ei vom produce informaţie, de exemplu cine era lângă Brâncuşi atunci când a realizat-o, informaţii care vor fi schimbate periodic.

Va putea fi văzută în circuitul normal al muzeului?

Paula Popoiu: Va fi vizitată în circuitul normal al muzeului. Nu va fi o taxă specială pentru ea, nemaifiind vorba de continuarea donaţiilor. Dar vom continua să contribuim pe cât posibil la fondul acela de achiziţii de urgenţă, Fondul Brâncuşi, şi care după părerea mea este o idee minunată, care a mai fost la Ministerul Culturii, s-a numit ”Patrimoniu în pericol”, şi chiar am cumpărat din acel fond primele case care au fost duse la Muzeul Satului din Bucovina.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.