Mai mult de jumătate de milion de lire sterline au fost cheltuite din 2024 pentru a folosi influenceri în promovarea campaniilor guvernului britanic pe diverse teme, de la mediu la bunăstare socială, scrie The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Cheltuielile au inclus angajarea a 215 influenţatori din 2024, dintre care 126 în 2025 - o creştere faţă de cei 89 angajaţi în 2024 - şi sunt considerate o încercare de a utiliza platforme precum TikTok pentru a ajunge la tinerii.

Dintre ramurile guvernului care au furnizat cifre în urma unei cereri de acces la informaţii, cea mai mare sumă a fost cheltuită de Ministerul Educaţiei, care a cheltuit 350.000 de lire sterline din 2024. Acesta a utilizat 53 de influenceri în acest an, comparativ cu 26 în anul precedent.

Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apărării şi Departamentul pentru Muncă şi Pensii (DWP) s-au numărat printre departamentele care au utilizat cei mai mulţi influenceri plătiţi pe reţelele de socializare pentru a-şi promova activitatea începând cu 2024.

Guvernul a fost criticat de jurnalişti după ce a introdus schimbări radicale în sistemul de presă al Downing Street. La începutul acestei luni, Tim Allan, directorul executiv de comunicare al Downing Street, a declarat că numărul briefingurilor va fi redus la jumătate în noul an.

Briefingul de după-amiază - în cadrul căruia jurnaliştii pot pune câte întrebări doresc pe orice subiect - va fi eliminat complet, iar şedinţa de dimineaţă va fi uneori înlocuită cu o conferinţă de presă deschisă jurnaliştilor specializaţi şi creatorilor de conţinut pentru reţelele de socializare. Organizaţia care reprezintă jurnaliştii de lobby a declarat că această măsură restricţionează accesul la informaţii.

Personalităţile cunoscute publicului tânăr sunt din ce în ce mai curtate de miniştri. În timpul summitului climatic Cop30 din Brazilia, omul de ştiinţă Simon Clark a transmis apelul său FaceTime cu Starmer celor 73.000 de urmăritori ai săi de pe Instagram. Activista Anna Whitehouse - cunoscută şi sub numele de Mother Pukka - a postat în iulie clipuri cu conversaţia sa cu Bridget Phillipson despre deficienţele sistemului englez de îngrijire a copiilor pentru cei 444.000 de urmăritori ai săi, în timp ce influencerii din domeniul finanţelor personale Cameron Smith şi Abi Foster au primit locuri în primul rând la conferinţa de presă a lui Rachel Reeves, în care aceasta a avertizat asupra viitoarelor creşteri de impozite.

DWP a cheltuit 120.023 de lire sterline în acest an pentru opt influenceri, după ce anul trecut nu a angajat niciunul, pentru campanii care, potrivit declaraţiilor sale, aveau scopul de a informa publicul despre politicile şi serviciile disponibile şi ajutorul acordat gospodăriilor vulnerabile.

Departamentul pentru Afaceri şi Comerţ a cheltuit 39.700 de lire sterline în 2025 pentru influenceri de pe reţelele de socializare, angajând un total de 17 în acest an şi în 2024. Printre aceştia s-au numărat Bella Roberts, Krish Kara, Noah Brierley, Rotimi Merriman-Johnson (Mr MoneyJar), Beth Fuller şi Jasmine Shum.

Ministerul Justiţiei a folosit 12 influenceri de pe reţelele de socializare începând din 2024, sprijinind campaniile de recrutare pentru a încuraja oamenii să aplice pentru posturi de ofiţeri de penitenciar, ofiţeri de probaţiune şi magistraţi.

Cifrele au fost publicate ca răspuns la solicitările formulate în temeiul Legii privind libertatea de informare de o agenţie de relaţii publice, Tangerine, care a afirmat că guvernul se străduieşte să atragă atenţia „alegătorilor tineri şi apatici”. Majoritatea departamentelor au refuzat să furnizeze informaţii, invocând „motive comerciale”.

Sam Fisk, directorul asociat al Tangerine, a declarat: „Publicul tânjeşte după voci autentice şi se îndepărtează din ce în ce mai mult de miniştrii care repetă discursuri politice pregătite în prealabil".

Downing Street consideră ecosistemul influencerilor ca fiind un mijloc util de a ajunge la publicul care rareori interacţionează cu mass-media tradiţională. Însă, pentru critici, acest model este o modalitate de a evita o analiză serioasă a politicilor controversate, în favoarea întrebărilor uşoare din partea intervievatorilor care nu înţeleg prea bine detaliile tehnice complexe.

Keir Starmer a primit laude moderate pentru TikTok-urile sale „la limita competenţei” după ce şi-a lansat contul săptămâna trecută. Prim-ministrul s-a alăturat şi platformei de newsletter Substack, scriind în prima sa postare: „Oamenii au dreptul să ştie cum sunt luate deciziile care îi afectează şi de ce. Şi cred că toţi politicienii ar trebui să exploreze modalităţi noi şi inovatoare de a face acest lucru”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.