Traian Bilţiu-Dăncuş, expus cu 111 lucrări după mai bine de 50 de ani la Bucureşti, este un pictor-revelaţie care prezintă în Art Safari „Culorile Maramureşului”, în timp ce Paula Modershon-Becker (1876-1907), una dintre cele mai importante reprezentante ale Modernismului german, o artistă de talie mondială şi prima din lume căreia i s-a dedicat un muzeu, este prezentă în Pavilion cu portrete, autoportrete şi peisaje în cărbune, dar şi gravuri.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Horia Roman Patapievici a caracterizat creaţia artistului maramureşean Traian Bilţiu-Dăncuş: „Este un peisagist de forţă. Numele lui este legat de scene regionale, cu ţărani, de scene rurale, dar modul în care el lucrează nu este maniera etnografică, ci are o profunzime a volumelor, redă oameni monumentali în atitudini ce par hieratice deşi sunt ale cotidianităţii şi cu o coloristică în care se simte postimpresionismul, fovismul. Copacii lui în care se simt liniile arcuite ale lui Camil Ressu sau acele naturi statice cu mere în care Cezanne este prezent fără să fie copiat, este pur şi simplu forţa lui Cezanne în aceste naturi moarte. Dar portretistica lui, portretul mamei lui, văduvei, celei care plânge după soţul dispărut, ce forţă au! Într-un tablou cu doi ţărani mâncând se simte tăcerea lor, se simte reculegerea mesei. Peisajele lui urbane, nocturnele lui din oraş sau peisajele după ploaie din oraş arată un pictor extraordinar despre care pot spune că este un pictor regional într-un fel în care nu este absolut deloc depreciativ”.

Paula Modershon-Becker, „o artistă puţin cunoscută în România, este o artistă-revelaţie atunci când o cunoşti, din toate punctele de vedere. Pentru că este o preexpresionistă cu propria ei genialitate pentru că a avut îndrăzneli care s-au impus şi prin harul ei cum ar fi îndrăzneala de a-şi face un autoportret însărcinată nud. Are o tuşă cu valoare psihologică şi coloristică cu totul specială”, a descris-o Horia Roman-Patapievici.

Mirela Barz, directoarea Muzeului Maramureşean a vorbit despre „o expoziţie unică”. Traian Bilţiu-Dăncuş nu a mai avut o astfel de expoziţie de pictură din 1969, deci, după mai bine de 50 de ani se află pe simezele Bucureştiului, la Art Safari. „Traian Bilţiu-Dăncuş a fost unul dintre cei mai renumiţi pictori maramureşeni, a fost primul pictor maramureşean care a absolvit  Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti. Lucrările sale sunt adevărate documente etnografice, pentru că putem urmări viaţa rurală într-o anumită perioadă de timp, putem vedea arhitectura, portul, tradiţiile. El a iubit foarte mult oamenii şi acest lucru se observă foarte bine prin portretele pe care le-a pictat. Nu a fost doar un pictor desăvârşit, a fost şi sculptor, el fiind cel care a sculptat prima poartă pe cinci stâlpi din Maramureş, poartă care a marcat intrarea în gospodăria lui, după care a marcat intrarea în Maramureşul istoric dinspre Baia Mare cu o poartă care acum se află restaurată în Muzeul Satului din Baia Mare. În timpul războiului, el a mai sculptat o altă poartă, la uzina de armament de la Mârşa, iar azi această poartă monumentală marchează intrarea principală de la Muzeul Astra de la Sibiu”.

Colecţia lui Bilţiu-Dăncuş nu cuprinde doar lucrări de pictură şi grafică, ci şi caiete de notiţe, schiţe, jurnale, programe şcolare, el fiind şi profesor.

Majoritatea lucrărilor din expoziţie au fost dăruite de familia artistului Muzeului Maramureşean din Sighetu Marmaţiei. Acestora li se adaugă şi opere din colecţii private şi din colecţiile unor muzee din ţară, a spus directoarea muzeului.

Prof. univ. dr. Ioan Opriş a vorbit la vernisaj despre creaţia extinsă a artistului. „A pictat peste 40 de biserici. Este un pictor care a pictat 450 de lucrări, ceea ce înseamnă enorm pentru un pictor care a trăit 75 de ani. Aici sunt 111 lucrări. O colecţie care a fost necunoscută până acum. Este un artist al identităţii şi un portretist de excepţie”.

Curatori ai expoziţiei sunt Mirela Barz şi prof. Ioan Opriş.

„Paula Modersohn-Becker. Desen, gravură şi fotografie”, o expoziţie realizată de ifa (Institut für Auslandbeziehungen), în colaborare cu Ambasada Republicii Federale Germania în România şi Art Safari. Curatoriată de  Wulf Herzogenrath pentru ifa în 1997.

Deşi a realizat numeroase opere cu peisaje şi natură statică, portretele feminine au ocupat cel mai mult imaginaţia artistică a Paulei Modersohn-Becker. A subminat normele nu numai prin modul în care a folosit culoarea, ci şi prin felul în care a pictat subiectele feminine, abătându-se de la standardele tradiţionale de feminitate. A surprins mame care alăptează, fete solitare de la fermă care munceau pământul şi bătrâne pe balansoare. Stilul ei distinct şi subiectele îndrăzneţe au poziţionat-o ca artistă de frunte a generaţiei ei. În acelaşi timp, s-a înfăţişat pe ea însăşi în ipostaze până atunci neexploatate de nicio altă artistă. A fost prima femeie care s-a pictat nud, însărcinată fiind. Deşi a trăit 31 de ani, sfârşind tragic la scurt timp după naşterea primului copil, a lăsat o moştenire artistică de peste 700 de picturi şi 1000 de desene şi gravuri. Este prima artistă căreia i s-a dedicat un muzeu - Paula Modersohn-Becker Museum, în Bremen, Germania (fondat în 1927).

A fost fascinată de Cezanne, dar mai ales de Van Gogh şi Gauguin, a cărora artă a descoperit-o în Paris, unde a locuit o perioadă în căutarea libertăţii personale şi artistice. Expoziţia de la Art Safari reuneşte portrete, autoportrete şi peisaje de Paula Modershon-Becker, dar şi opere ale altor artişti germani de renume. Desenele şi arta grafică din perioada Modernismului clasic din Germania provin din colecţiile moştenitorilor şi din arhivele artiştilor.

„Art Safari a devenit în Bucureşti un far cultural, care luminează mult dincolo de graniţele României. Aşadar, mă bucur că putem fi şi anul acesta partenerul Art Safari la organizarea unei expoziţii cu adevărat remarcabile. Expoziţia cu lucrări ale artistei germane Paula Modersohn-Becker ne conduce în colonia de artişti Worpswede de lângă Bremen, unde artista a realizat lucrările prezentate astăzi aici la Bucureşti, devenind astfel un pionier al Modernismului în Germania. Mulţumesc în mod special Art Safari şi Institutului pentru Relaţii Externe (IFA), precum şi Fundaţiei Paula Modersohn-Becker din Bremen, cât şi Otto Modersohn Estate, fără de care acest nou punct culminant în relaţiile culturale româno-germane nu ar fi fost posibil”, a spus dr. Peer Gebauer, ambasadorul Germaniei în România.

Publicul se poate bucura în continuare de cele trei expoziţii: „Pe mai multe voci. O expoziţie de muzică celestă”, curator: Emil Pantelimon, un spectacol mutisenzorial al muzicii marca Madrigal, „De la frici uitate la nopţi prietenoase. Avatarurile oraşului nocturn”, curator: Adrian Majuru, în parteneriat cu Muzeul Municipiului Bucureşti, şi “Bags: Inside Out”, curator: dr. Lucia Savi, asistent curator: Jessica Harpley, în parteneriat cu Victoria & Albert Museum, Londra, design de expoziţie: Diana Nicolaie, un show cu genţi legendare care au scris istorie.

Program Art Safari (până pe 14 ianuarie 2023)
• Joi-duminică – 12:00-21.00 (ultima intrare - 20:30);
• Night Tours – vineri şi sâmbătă 22:00-1:00 (tururi ghidate şi prosecco; se intră la ora 22:00). Pentru alte menţiuni privind programul, consultaţi site-ul www.artsafari.ro.
• Bilete: artsafari.ro sau direct de la intrare. Palatul Dacia-România, Lipscani, nr. 18-20, Bucureşti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.