Trenul regal, folosit în prezent de către familia regală a României, a fost inaugurat în anul 1928 şi a fost gândit ca un mijloc de transport pentru regele Ferdinand Întregitorul şi regina Maria în vizitele lor pe teritoriul României Mari. De Ziua Naţională, trenul cu locomotiva cu aburi originală va conduce familia regală într-o călătorie istorică la Alba Iulia.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

A fost fabricat în Italia, la solicitarea statului român, la uzinile Ernesto Breda/ Construzioni Meccaniche Milano, din 1926 până în 1928. Potrivit site-ului romaniaregala.ro, trenul a fost livrat României şi a intrat în serviciul Casei Regale a României la un an după moartea regelui Ferdinand. Primii ani din istoria trenului sunt legaţi de regina Maria, de regele Mihai, regina-mamă Elena şi de regele Carol al II-lea.

Trenul regal a fost iniţial folosit la realizarea vizitelor de Stat din ţările vecine, la vizitarea comunităţilor urbane şi rurale. De atunci, el a fost în permanenţă un mijloc de a face legătura între Coroană şi comunităţile locale, dar şi un simbol al Statului român.

În anii 1940, regele Mihai şi regina-mamă Elena au folosit trenul regal în multe ocazii. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, suveranul şi mama sa au petrecut, graţie acestui mijloc de transport, multe clipe alături de oameni, de comunităţi, de familii româneşti.

Trenul este compus din cinci vagoane: Vagonul Sufragerie, Vagonul Majestăţii Sale, Vagonul Musafirilor Regali, Vagonul Invitaţilor şi Vagonul Casei Majestăţii Sale. Lor li se adaugă, atunci când este cazul, Vagonul Funerar.

Vagonul Sufragerie este compus din două spaţii: sufrageria propriu-zisă, cu o masă de 24 de persoane şi salonul cu 12 fotolii. Sufrageria este folosită pentru prânzuri, dineuri sau invitaţii la ceai. Salonul este folosit pentru primiri sau pentru întruniri.

Cu actualul tren regal au călătorit patru generaţii ale familiei: regina Maria, regele Carol al II-lea, regina Elena, regele Mihai şi Majestatea Sa Margareta. Nu au călătorit niciodată cu acest tren regele Ferdinand I şi regina Ana.

În zilele noastre, trenul regal a reînceput drumurile sale, ducând membrii familiei regale în oraşele din ţară, acum şase ani. La 15 octombrie 2012, aniversând 90 de ani de la Încoronare, locuitorii municipiului Alba Iulia şi autorităţile locale au sărbătorit evenimentul refăcând cu fidelitate, pas cu pas, prezenţa familiei regale în Gara Alba Iulia, la Catedrala Încoronării şi în Sala Marii Uniri. A fost prima călătorie a familiei regale cu trenul, după 64 de ani de întrerupere. Trenul l-a condus pe regele Mihai I şi pe regina-mamă Elena în exil, în zilele de 3-6 ianuarie 1948.

De ziua de 1 Decembrie, în anul 2013, a doua călătorie a familiei regale a cuprins oraşele Sinaia, Câmpina, Ploieşti şi Bucureşti, ca un omagiu adus de Ziua Marii Uniri regelui Ferdinand I şi reginei Maria. Un mare număr de locuitori ai oraşelor vizitate şi autorităţile locale au venit la gară, pentru a saluta prezenţa capetelor încoronate şi pentru a vedea trenul regal.

În luna iunie a anului 2014, familia regală a efectuat cu trenul a treia călătorie din prezent, poposind pentru două zile la Craiova. Familia a fost invitată de craioveni, de ziua oraşului lor.

Ziua de 1 decembrie 2014 a fost, din nou, o zi de sărbătoare cu trenul regal. Sub numele “Trenul Regal de 1 Decembrie”, a patra călătorie, cu familia regală, a omagiat regii români întregitori de neam şi a avut loc pe traseul Sinaia, Focşani, Râmnicu-Sărat, Buzău, Ploieşti şi Bucureşti. Un mare număr de oameni au venit la întâlnirea cu familia regală şi cu trenul, arătând cât de inspirată a fost decizia de a transforma călătoria trenului regal de 1 Decembrie într-un eveniment anual.

În anul 2015, la 1 Decembrie, familia regală a refăcut un drum istoric. Sub numele de “Trenul Aducerii Aminte”, acesta a parcurs a cincea călătorie, de la Turnu Severin la Bucureşti, refăcând drumul parcurs de Carol I acum 150 de ani, când a păşit pentru prima oară pe pământ românesc, la 8 mai 1866. Trenul a oprit în gările Filiaşi, Craiova, Slatina şi Titu. Ultima oprire, deşi în gara unui oraş mai mic, a avut o semnificaţie importantă. Regele Carol I şi regina Elisabeta au venit de multe ori la gara din Titu, de unde au plecat adesea spre Bucureşti, în compania musafirilor regali din Europa.

La 30 noiembrie 2016, trenul regal a pornit din nou la drum, în anul jubileului de 150 de ani ai Coroanei Române. Traseul trenului a fost Gara Băneasa - Gara Sinaia. A doua zi, pe 1 decembrie, traseul celei de-a şasea călătorii regale a cuprins oraşele Sinaia, Buşteni, Predeal, Braşov, Codlea, Făgăraş, Avrig şi Sibiu. A fost traseul cu cele mai multe opriri dintre toate cele efectuate până acum. Incluzând gara de plecare şi cea terminus, trenul regal a oprit în 9 gări.

În zilele de 15 şi 16 decembrie 2016, trenul regal  a făcut a şaptea călătorie regală, pentru comemorarea celor 100 de ani de la refugiul familiei regale, a Guvernului şi a Parlamentului României la Iaşi. Pentru doi ani, din 1916 până în 1918, capitala Regatului României a funcţionat la Iaşi. Familia regală a parcurs întocmai traseul din zilele de 5-6 decembrie 1916. În ziua de 15 decembrie 2016, trenul regal a oprit la Mărăşeşti, Adjud şi Bacău, iar în 16 decembrie 2016, la Roman, Paşcani şi Iaşi.

Pe 11 iulie 2017, la comemorarea Centenarului marilor bătălii de la Mărăşeşti, Mărăşti şi Oituz, familia regală a făcut a opta călătorie cu trenul regal, sub semnul recunoştinţei faţă de eroii Primului Război Mondial. Trenul s-a oprit în gările Focşani, Mărăşeşti, Adjud şi Oneşti, iar Majestatea Sa Margareta şi principele Radu au luat parte la ceremonii solemne la Mausoleele de la Mărăşeşti şi Mărăşti, precum şi la Cimitirul Militar din Oituz.

A noua călătorie a avut loc de la Gara Regală Băneasa la Gara din Curtea de Argeş, pe 16 decembrie 2017, când o ţară întreagă l-a condus pe ultimul drum pe regele Mihai I. Vagonul Funerar a fost adăugat la garnitura regală pentru prima oară, din anul 1938.

A zecea călătorie a trenului regal a fost dedicată Dobrogei. La 15 iunie 2018, trenul s-a oprit în gările Feteşti, Cernavodă, Medgidia şi Constanţa, pentru a sărbători 140 de ani de la alipirea Dobrogei la ţara-mamă şi 160 de ani de la începerea lucrărilor liniei de cale ferată Cernavodă-Constanţa.

Următoarea călătorie va onora memoria celor care au realizat Marea Unire, la 100 de ani de la înfăptuirea acestui ideal naţional. Familia regală va ajunge în Gara Alba Iulia la 1 Decembrie 2018, ora 9.30, cu trenul regal tras de o locomotivă cu aburi construită în anul 1922, folosită în anii interbelici în călătoriile către diferite oraşe din România. Locomotiva a fost restaurată cu migală, în cursul acestui an, special pentru a onora Centenarul Marii Uniri.

Trenul regal va beneficia, în anul 2019, de o carte-album dedicată istoriei sale de la construire până astăzi.

Regina-mamă Elena şi regele Mihai în gara Jimbolia
Regina-mamă Elena şi regele Mihai în gara Jimbolia

Trenul a adus-o pe regina-mamă Elena în ţară, în anul 1940, când s-a întors din exil. Regele Mihai a călătorit mult în anii celui de-al Doilea Război Mondial. Regele Mihai şi regina-mamă au vizitat Chişinăul, călătorind cu trenul regal. Tot trenul regal este cel care a condus familia regală pe drumul exilului, în ianuarie 1948.

Lideri politici europeni şi nord-americani au fost musafiri ai trenului regal între anii 1948 şi 1989.

Locomotiva cu aburi a trenului regal
Locomotiva cu aburi a trenului regal

Trenul regal, intrat în al zecelea deceniu al existenţei sale, este impecabil păstrat, este rezistent şi are o calitate tehnică remarcabilă, continuând să fie unul dintre cele mai puternice simboluri ale Statului român.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.