Fiecare copil este produsul unor influenţe în ceea ce priveşte cititul, trebuie să devină expert în citit pentru a câştiga bătălia în faţa gadget-urilor, să fie înconjurat de cărţi pentru a iubi lectura, iar părinţii nu deţin informaţia digitală la nivelul copiilor - sunt câteva dintre concluziile dezbaterii cu tema "Copilăria şi noile oferte de divertisment: între digital, carte şi joacă în aer liber", care a avut loc duminică, în ultima zi a Târgului Internaţional Gaudeamus-Carte de Învăţătură, la Romexpo.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Dezbaterea a avut ca scop explorarea obiceiurilor de consum cultural ale noii generaţii de copii, cu accent pe relaţia dintre lectură, joacă şi mediul digital.

Diana Mocanu, directoarea generală a editurii Gama, susţine că cei mici trebuie să se împrietenească cu cărţile de la vârste fragede. “Să le citim, să-i înconjurăm de cărţi, când ajung la vârsta şcolii e important să-i ajutăm să citească. Până la urmă e şi justificat să te atragă gadget-urile, pentru că atunci când nu eşti expert în a citi, e normal să te atragă ceva mai amuzant. Dacă prind gustul cărţii, este mai greu să o părăsească”, a spus editorul. 

De partea cealaltă, a elevilor, Daria, prietenă cu cărţile, booktuber de succes, elevă în clasa a VII-a, a explicat în cadrul dezbaterii că la şcoală nu îi învaţă nimeni cum să fie ei înşişi. “Ne învaţă să fim toţi la fel, asta mi se pare cea mai greşită parte”, spune cititoarea. Daria spune că nu poate recomanda o carte necunoscând persoana respectivă, “pentru că ea este influenţată de tot ce a trăit până atunci”.

Profesoara Dana Papadima, director educaţional Avenor College, a fost de părere că influenţele îi pot determina pe copii să citească sau nu.

“Am o fată, care are 34 de ani, şi fata noastră s-a născut într-o casă tapetată cu cărţi. Pe noi ne ştie citind, cu cartea în mână, pe bunici la fel. Fata mea, până în clasa a XI-a a citit o singură carte - "Poveste fără sfârşit/ Never Ending Story", de vreo zece ori. Tot ce aş fi încercat eu, prin minunatul meu model, să-i spun că sunt nişte cărţi minunate ale copilăriei fără de care nu te poţi maturiza, de exemplu “Contele de Monte Cristo”. La un moment dat, când s-a copt, când a avut parte de o influenţă hotărâtoare, nu de la noi, din altă parte, a început să citească. Într-adevăr, contează ca un copil să ne vadă citind, însă fiecare copil e produsul unor influenţe şi determinări”.

Valorile cu care părinţii au crescut nu mai corespund cu cele ale copiilor lor.

“Noi folosim tehnica în zona divertismentului, spre deosebire de copii, care chiar reuşesc să descopere şi să facă lucruri serioase pe gadget-uri. Apropo de conţinut, fiica mea a venit acasă, în clasa a VI-a şi m-a întrebat: “Tu mă înveţi lecţia iertării, că trebuie să empatizăm… Ce este prostia aia din “Baltagul”, în care o mama îşi face copilul criminal?” Este o contradicţie între valorile pe care noi le descoperim acum, adulţi fiind, şi depsre ceea ce vrem să punem ca valoare în educaţia copiilor noştri şi aceste lecture obligatorii care nu mai au legătură cu realitatea”, a spus Mirela Retegan, autoare şi creatoarea fenomenului Gaşca Zurli.

“Dacă ar fi să citim ficţiune ca să facem ce fac personajele de acolo, ar trebui să nu mai citim nimic”, a replicat profesorul Liviu Papadima.

Părinţii au spus că ei n-ar fi îndrăznit să pună astfel de probleme la vârsta copiilor lor.

“Copiii se nasc perfecţi, noi nu suntem capabili să-i ducem acolo unde trebuie, nu deţinem nişte informaţii. Din păcate, sunt şocată să văd cărucioare de bebeluşi cu suport pentru tabletă, maşini care au la scaune suport pentru tabletă. Şi le punem tableta, şi mergem trei ore şi ne vedem de discuţiile noastre. La restaurant, îi dăm telefonul ca să avem timp să vorbim, iar când vine mâncarea îl certăm că stă toată ziua pe telefon. Cred că noi ar trebui să trecem printr-un proces de învăţare a felului în care administrăm tehnologia în viaţa noastră”, a punctat Mirela Retegan.

În dezbaterea citit vs. gadget, cartea se consumă şi digital.

“Până acum consumam informaţie pe hârtie, acum consumăm totul digital. Profesiile se vor modifica în următorii ani. Va trebui să trăim prin ecran. E interesant cum vom consuma informaţie de calitate în viitor”, a spus jurnalistul Mircea Toma, coordonator de programe educaţionale.

Editura Gama a lansat aplicaţii de învăţare. Prin urmare, “unele jocuri pe calculator sunt educative, de construcţie, au valenţe de incitare la creativitate”, a afirmat Mircea Toma, indicând că “marea problemă este că părinţii sunt gogomani, ei nu au cunoştinţe digitale, incompetenţa noastră digitală, a mea inclusiv, ne face să paralizăm în faţa copiilor care sunt deja nişte navigatori superprofi prin internet iar eu n-am cum să-i spun: “Vezi, că acolo e trecere de pietoni?” Nu ştii că sunt pericole!”, a subliniat Mircea Toma.

Evenimentul a făcut parte din campania cu tema “Ziua în care avem timp”, un proiect inedit de promovare a lecturii şi jocului: detalii, pe pagina de Facebook a Editurii Gama.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.