Proiecţia-dezbatere „Pălării feminine în perioada La Belle Epoque - frumuseţe şi reprezentare“, susţinută de drd. Raluca Partenie, va fi organizată, joi, de Academia Română prin Secţia de arte, arhitectură şi audiovizual, în parteneriat cu Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu“.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Evenimentul va avea loc în Sala de consiliu a Academiei Române din Calea Victoriei nr. 125, începând cu ora 11.00.

Prezentarea porneşte de la constatarea că moda de la sfârşitul secolului al XIX-lea rămâne un etalon de eleganţă feminină şi rafinament vestimentar.

Cercetătoarea Raluca Partenie arată că moda în spaţiul românesc era conectată la dinamica internaţională, înregistrând cu fidelitate schimbările de stil, inovaţiile şi controversele din creaţia de pălării. O analiză atentă asupra pălăriilor din perioada 1890-1914, aşa cum sunt ele redate în materialul vizual specific epocii (fotografii, ilustraţii, tablouri), oferă detalii esenţiale despre relaţia modei cu progresul tehnologic, regulile de etichetă socială, dar şi despre apariţia în epocă a primelor preocupări de ecologie. Conceptul estetic al pălăriilor poate fi un bun reper în datarea imaginilor din acea perioadă.

Cercetările realizate de Raluca Partenie demonstrează că normele vestimentare impuneau pălăria ca accesoriu obligatoriu în public în acea perioadă, atât pentru doamne, cât şi pentru domni, iar rolul estetic şi de reprezentare prevala rolului funcţional. Împodobite din abundenţă cu flori şi pene, ajungând uneori la dimensiuni grandioase, spectaculoasele creaţii ale modistelor din La Belle Epoque se înscriu în estetica Art Nouveau şi reprezintă chintesenţa spiritului epocii: entuziasm, frumuseţe, prestigiu, ostentaţie, exces.

"Moda de la cumpăna sec. XIX-XX rămâne un etalon de eleganţă feminină şi rafinament vestimentar. Normele costumare impuneau pălăria ca accesoriu obligatoriu în public, atât pentru doamne cât şi pentru domni, iar rolul estetic şi de reprezentare prevala asupra rolului funcţional. După un veac în care femeile căsătorite au purtat boneta, pălăria - considerată informală - devenea, după 1880, un accesoriu esenţial, bucurându-se de câteva decade de maximă strălucire, până la Primul Război Mondial. Împodobite din abundenţă cu flori şi pene, ajungând uneori la dimensiuni grandioase, spectaculoasele creaţii ale modistelor din La Belle Epoque se înscriu în estetica Art Nouveau şi reprezină chintesenţa spiritului epocii: entuziasm, frumuseţe, prestigiu, ostentaţie, exces. Atent conectată la fenomenul internaţional, moda românească înregistra cu fidelitate schimbările de stil, inovaţiile şi controversele din creaţia de pălării. O privire mai atentă asupra pălăriilor din perioada 1890-1914 este prilej nu doar de desfătare, ci şi de studiu asupra conexiunii complexe dintre modă şi economie sau progresul tehnologic, regulile de etichetă socială, apariţia în epocă a primelor preocupări de ecologie, şi ne oferă un instrument util şi precis în datarea imaginilor (fotografii, ilustraţii, pictură)", spune Raluca Partenie.

Proiecţia-dezbatere se adresează specialiştilor în istoria modei, antropologilor, istoricilor de artă, dar şi profesioniştilor din alte domenii ale culturii, interesaţi de evoluţia vieţii sociale româneşti din secolele XIX-XX.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.