Institutul Naţional al Patrimoniului a deschis seria programelor de formare estivală multidisciplinare, dedicate viitorilor specialişti în domeniu, cu Şcoala de vară de la Conacul Cantacuzino-Paşcanu, Cepleniţa, judeţul Iaşi - care se desfăşoară anul acesta până pe 22 august.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Alături de participanţii selectaţi pentru cele două ateliere principale - arheologie preventivă şi conservare preventivă - lectori şi organizaţiile partenere ale Şcolii de vară, s-au aflat la Cepleniţa şi reprezentanţii comunităţii locale (Primăria Cepleniţa, parohia Cepleniţa, locuitori ai comunei), respectiv ai Consiliului Judeţean Iaşi.

Alături de toate celelalte demersuri necesare atunci când un monument istoric atât de important trebuie restaurat şi pus în valoare, iniţiatorii Şcolii de vară de la Cepleniţa au considerat extrem de importantă abordarea acestui loc şi prin intermediul unor ateliere de studiu direct, la faţa locului, care să permită celor implicaţi - studenţi, cercetători, profesori, profesionişti în domeniul patrimoniului cultural - să reflecteze asupra problemelor pe care le ridică patrimoniul ruinat din România şi, în mod particular, categoria monumentelor care au ajuns în ruină după 1989.

Aceste monumente - deloc puţine, din păcate, în toată ţara - pun probleme cu totul speciale de abordare: de la cele de ordin teoretic, de exemplu legate de legitimitatea unei reconstrucţii, la cele de natură tehnică (stabilitate, straturile vizibile şi invizibile, evoluţia istorică a arhitecturii, funcţiunii şi componentelor artistice ale monumentului) şi până la cele ce ţin de percepţia comunităţii asupra ruinei recente şi de armonizare a acesteia cu perspectiva specialiştilor şi rezultatele cercetării.

"Avem ocazia, cu acestă Şcoală de vară, să avansăm atât în înţelegerea din perspectivă multi-disciplinară a ruinei, a istoriei sale şi a potenţialului său, cât şi în eforturile de asigurare şi conservare a materiei istorice. Dar, poate şi mai important, avem ocazia să punem într-un dialog real  şi pe termen lung comunitatea ştiinţifică şi profesioniştii domeniului, începând cu specialiştii care contribuie ca lectori şi invitaţi dar nu numai, şi oamenii locului interesaţi de găsirea unei soluţii corecte şi viabile pentru punerea în valoare a monumentului istoric" a completat Ştefan Bâlici, managerul Institutului Naţional al Patrimoniului.

Şcoala de vară de la Cepleniţa se concentrează pe cercetarea ruinelor recente şi reuneşte - pentru al doilea an consecutiv - studenţi şi tineri profesionişti cu activitate în domenii precum arhitectură, restaurare, arheologie, patrimoniu cultural, istorie şi antropologie

12 participanţi iau parte, anul acesta, la cele două ateliere principale - arheologie preventivă, respectiv conservare preventivă - şi prezentările, sesiunile interdisciplinare şi activităţile conexe desfăşurate alături de partenerii celei de-a două ediţii a şcolii de vară de la Cepleniţa.

Programul şcolii de vară este completat de prezentări de specialitate, rezultate a unor proiecte dedicate patrimoniului nobiliar (ex. Bune practici pentru revitalizarea resedintelor aristocratice, extrase în urma studiului realizat in cadrul proiectului INNOCASTLE). Asociaţia ACOLO va desfăşura, în plus, prezentări şi ateliere centrate pe bune practici de revitalizare a siturilor în ruină şi cooperare cu comunităţile locale.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.