ARTEXIM, organizatorul Festivalului Internaţional „George Enescu”, a solicitat Ministerului Afacerilor Interne să facă demersurile legale pentru a verifica legalitatea scoaterii la licitaţie de către casa Historic a unor bunuri şi manuscrise ce i-au aparţinut compozitorului George Enescu. Potrivit specialiştilor, acestea ar trebui să fie în patrimoniul naţional, se arată într-un comunicat transmis News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

ARTEXIM precizează că felul în care este anunţată scoaterea la licitaţie a acestor bunuri ridică numeroase semne de întrebare, pe care autorităţile trebuie să le verifice.

„Nu este cunoscută provenienţa acestor piese manuscrise, dintre care unele sunt inedite. Este specificată colecţia Romeo Drăghici, avocat prieten şi secretar personal, multă vreme, al lui Enescu. Dar Romeo Drăghici, totodată fondator şi primul director al Muzeului „George Enescu“ şi mai ales legatarul său testamentar, a donat el însuşi mai multor fonduri publice – în primul rând Muzeului Enescu, apoi Arhivelor Naţionale şi Cabinetului de Muzică al Academiei Române – tot ceea ce rămăsese de la Enescu. Fidelitatea sa pentru orice a rămas de la Enescu (încredinţat lui direct, în 1946) sau a rămas în cuprinsul proprietăţilor din ţară ale lui Enescu (după moartea sa, în 1955, respectiv după 1968, la moartea soţiei lui Enescu) justifică, în contextul acestei licitaţii, examinarea juridică şi patrimonială cea mai atentă”, a preciat ARTEXIM.

Conform acesteia, manuscrisul tragediei lirice (numită „piesa“) Œdipe, cu preţ de pornire la 100.000 euro şi evaluat a fi adjudecat la 300.000 euro, este şi mai problematic. Œdipe, după standardele creatorului său şi ale muzicologiei internaţionale, este reuşita supremă a lui Enescu.

ARTEXIM atrage atenţia că „Historic“ nu menţionează nici dimensiunile, nici datarea, nici traseul partiturii, iar cele câteva fotografii plasate pe site-ul licitaţiei justifică ele însele un control, ştiut fiind că un asemenea document nu poate lua calea unei colecţii private, căci angajează la cel mai înalt nivel responsabilităţile patrimoniale maxime ale statului român.

De asemenea, vioara menţionată a fi un Guarneri dăruită lui Enescu de Casa Regală, la o dată şi într-un context complet neclare, este un instrument care nu apare în familia viorilor bine-cunoscute pe care a cântat de-a lungul vieţii Enescu (în principal patru, fiind cunoscute un număr de douăsprezece, printre care aceasta de la 1885 nu figurează). De aceea, se poate presupune că este vorba de o informaţie falsă, câtă vreme nu există dovezi clare să susţină aserţiunile organizatorului.

Astfel de practici asociate celor mai importante fonduri de patrimoniu cultural din ultimii 150 de ani au fost sesizate şi la licitaţiile anterioare. În decembrie 2019 şi în aprilie 2021, Casa de licitaţii „Historic“ a organizat două licitaţii cu manuscrise care i-au aparţinut lui Mircea Eliade, unele inedite, altele defectuos editate. Cele două licitaţii cu fonduri din colecţia Mircea Handoca, obţinute de acesta fraudulos înainte de decembrie 1989 şi niciodată restituite circuitului public, au fost blocate în urma presiunii publice. Astfel, majoritatea loturilor din licitaţia din 4 aprilie 2021 au fost cumpărate - prin drept de preemţiune - de Academia Română pentru Biblioteca Academiei Române, dar numai de ce a fost anulat un drept de preemţiune obţinut în condiţii neclare de Casa „Historic“ de la Arhivele Naţionale. Similitudinea între risipirea tezaurului de manuscrise Eliade şi risipirea tezaurului de manuscrise Enescu devine tot mai documentabilă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.