Prima ediţie a festivalului After x Image, care va avea loc în perioada 16 septembrie - 15 octombrie, la Bucureşti, explorează felul în care se produce, consumă şi distribuie imagini, anunţă organizatorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Festivalul cuprinde şase tururi ghidate prin Bucureşti (începând cu 16 septembrie), două filme însoţite de o discuţie pe tema modului în care documentarele reuşesc să înregistreze fragmente de realitate (17 septembrie) şi un eveniment central (7-8 octombrie) care include o serie de conferinţe cu invitaţi locali şi internaţionali, sesiuni de gaming şi recenzii de portofolii pentru creatori de imagine din diverse domenii (artă, fotografie de presă, ilustraţie şi design grafic).

Imaginile tind să devină principalul mod de comunicare în societatea de astăzi, iar astfel apare şi nevoia unui set de instrumente care să ne ajute să înţelegem cum funcţionează, cum impactul lor e influenţat de context sau de canale de distribuţie. Fie că e vorba despre presă, reţele sociale sau artă, cultura vizuală este esenţială pentru a decoda o eră post-adevăr, construită pe receptarea rapidă a imaginilor.

"Abordarea 360, prin lentilele mai multor domenii adresează tocmai nevoia contemporană de a conecta informații disparate extrase dintr-un consum enorm de imagini și a le transforma intr-o înțelegere stratificată. Într-o lume în care suntem inundați de informații și imagini, noi analizăm griurile în loc de opțiuni alb/negru şi căutăm multitudinea de perspective în locul unei abordări binare", a menţionat Ioana Diaconu, co-fondatoare After x Image. Multiperspectivismul face parte din ADN-ul festivalului şi e esenţial atât în dezvoltarea unui simţ critic în citirea imaginilor, cât şi pentru miza ediţiei de anul acesta de a dărâma mitul unei percepţii universale şi a discuta despre cum imaginea realităţii se construieşte în straturi.

The Real - tema After X Image

Primul sezon al After x Image se desfăşoară sub umbrela temei “The Real”. În explorarea multitudinii de imagini care descriu realitatea, fie că e film documentar, fotografie de presă sau video-uri pe TikTok, After x Image încurajează exersarea mai multor perspective şi porneşte de la ideea că fiecare imagine este un fel de a privi şi deci, nu poate fi citită decât în context. Astfel, After-Image chestionează reprezentări ale realului din mai multe puncte de vedere. Ceea ce oamenii percep ca fiind real este de cele mai multe ori influenţat de vizibilitatea în mass-media a subiectului şi implicit, de cine decide ce anume merită să fie vizibil, de subiectivismul creatorilor şi distribuitorilor de imagine sau de prejudecăţi. Câteva exemple de subiecte ar fi: impulsul de a documenta ce vedem în jurul nostru, cum a schimbat digitalul experienţa realului, cinema verite, viitorul fotografiei AI, etica distribuirii imaginilor cu conţinut violent sau hiper-realităţile din jocurile video.

"Imaginea a devenit o sursă de informaţie la fel de importantă ca şi scrisul şi ne influenţează activ deciziile, fie că e vorba de alegerea supermarketului sau de felul în care ne raportăm la problemele sociale şi politice. Suntem forţaţi să vedem mai mult şi avem puţin timp şi prea puţine instrumente să ne gândim la ceea ce vedem. After x Image creează contextul în care putem reflecta asupra imaginilor", a adăugat Mădălina Cozmeanu, co-fondatoare After x Image.

De-tururi - After x Image

After x Image invită publicul să exploreze Bucureştiul alături de un antropolog (Bogdan Iancu), un urbanist (Alex Axinte), un artist vizual (Timothy Stanley), un fotograf (Ioana Moldovan), un director de creaţie şi un designer grafic (Dan Stănescu şi Andrei Nicolaescu) şi doi activişti queer (Florin Buhuceanu şi Victor Ciobotaru). Tururile sunt concepute ca exerciţii de schimbare de perspectivă şi subliniază cum interesele personale şi informaţiile de care dispunem determină atât ceea ce vedem, cât şi limitările percepţiei.

Recording Reality - After x Image

After x Image abordează raportul dintre realitate şi reprezentările ei în imagini şi prin film, prin programul Recording Reality, care prezintă "Chronicle of a Summer" (1960, r. Jean Rouch) şi "Young Solitudes" (2018, r. Claire Simon). Cele două filme vor fi punctul de plecare pentru o discuţie susţinută de regizorul Alexandru Solomon şi criticul de film şi regizoarea Andreea Chiper despre posibilitatea obiectivităţii în filmul documentar, pornind de la cinéma vérité, termenul propus de Jean Rouch şi sociologul Edgar Morin, pentru a desemna un tip de film documentar care favorizează improvizaţia în detrimentul unui scenariu.

"Chronicle of a Summer" (1960, r. Jean Rouch, Edgar Morin). În vara anului 1960, regizorul Jean Rouch şi sociologul Edgar Morin îşi propun să documenteze viaţa de zi cu zi a parizienilor prin interviuri ghidate, discuţii şi observaţie directă. Artişti, muncitori, studenţi şi mulţi alţii se deschid în faţa camerei şi îşi împărtăşesc experienţele, fricile şi aspiraţiile, în ceea ce va deveni un film de referinţă în istoria documentarului.
"Young Solitudes" (2018, r. Claire Simon). Claire Simon creează în acest film un spaţiu cinematografic pentru discuţii deschise şi intime cu 10 adolescenţi dintr-o şcoală din suburbiile Parisului

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.