În primele şapte luni ale anului 2023, autorităţile române au capturat peste 80 de milioane de ţigarete, cu peste 50% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Valoarea pe piaţa neagră a ţigaretelor de contrabandă reţinute în cele şapte luni se ridică la peste 65 de milioane de lei, conform datelor centralizate pe platforma www.stopcontrabanda.ro, singurul centralizator în timp real al capturilor de ţigarete de contrabandă din România.  

Anul trecut media anuală a comerţului ilegal cu ţigarete a fost de 7,1%, aceasta fiind cea mai scăzută din ultimii 15 ani. Spre comparaţie, nivelul mediu atins de piaţa neagră de ţigarete înregistrat în România în anul 2010 era de 27% din totalul consumului. Un nivel scăzut al traficului ilicit cu ţigarete înseamnă implicit şi venituri mai mari la bugetul de stat.

BAT, cel mai mare jucător de pe piaţa tutunului din România, este şi unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat, cu o contribuţie totală de 10,5 miliarde lei (2,1 miliarde euro) în accize şi taxe în 2022.

„Declinul continuu al pieţei negre este un efect pozitiv al eforturilor susţinute ale autorităţilor pentru combaterea contrabandei, dar şi al susţinerii unui cadru fiscal echitabil şi predictibil, iar scăderea activităţilor ilegale este direct corelată cu creşterea contribuţiilor industriei tutunului la bugetul de stat. Sperăm ca recentele iniţiative propuse în spaţiul public privind creşterea accizei la produsele din tutun şi nicotină nu se vor concretiza, deoarece o creştere de taxe în afara calendarului pe 5 ani adoptat cu mai puţin de un an în urmă va duce inevitabil şi la o creştere a pieţei negre. Metodele de introducere ilegală a ţigaretelor în ţară se diversifică permanent, iar activitatea reţelelor de crimă organizată pare a fi limitată doar de imaginaţia traficanţilor. Credem că tocmai în aceste momente este important ca factorii decizionali să susţină acest trend descendent prin asigurarea predictibilităţii fiscale necesare combaterii traficului ilicit care afectează direct consumatorii români, bugetul de stat, dar şi companiile plătitoare de taxe şi angajaţii lor”, a declarat Ileana Dumitru, Director juridic şi relaţii publice, Aria Europa de Sud – Est din cadrul BAT.

Conform Nanny State Index 2023, în România sunt cele mai mari taxe pentru produsele din tutun raportat la veniturile populaţiei şi la puterea de cumpărare, iar la polul opus, cu cele mai mici niveluri ale taxării tutunului, se află ţări precum Luxemburg, Austria sau Germania.

România are 2.000 de km de graniţă cu ţări non-UE, în care preţul tutunului poate fi de până la trei ori mai mic, iar fiecare container de ţigări ilegale înseamnă un milion de euro profit pentru reţelele de contrabandă.

Comerţul ilicit cu produse accizabile are un impact semnificativ asupra eforturilor guvernelor de a securiza venituri esenţiale în finanţarea şi sprijinirea serviciilor publice. Doar în perioada 2016-2022, România a pierdut încasări la bugetul de stat de circa 17.8 miliarde lei din cauza contrabandei cu ţigări.

Datele despre evoluţia capturilor de ţigarete de pe teritoriul României sunt centralizate în timp real pe platforma www.stopcontrabanda.ro, o iniţiativă BAT care are scopul de a susţine eforturile autorităţilor, prin centralizarea capturilor din întreaga ţară, dar şi de a informa consumatorii cu privire la efectele contrabandei cu ţigări asupra societăţii. Campania este desfăşurată în parteneriat cu Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) şi Autoritatea Vamală Română. Campania „Stop contrabanda” a fost lansată de BAT în 2017, pentru a crea un punct unic de informare cu privire la contrabanda cu ţigări.

Despre BAT în România

  • BAT, cel mai mare jucător de pe piaţa tutunului din România, a avut un impact total în economie de peste 125 de miliarde de euro* în primii 25 de ani de prezenţă pe piaţa locală. Din această sumă, aproximativ 24 de miliarde de euro reprezintă contribuţia directă la bugetul de stat sub formă de taxe şi accize.
  • BAT este unul dintre cei mai mari contribuabili ai României, cu o contribuţie totală de 10,5 miliarde lei (2,1 miliarde euro) în accize şi taxe la bugetul de stat în 2022.
  • Investiţiile totale ale companiei în fabrica din Ploieşti au depăşit pragul de 500 de milioane de euro de la construcţia sa în 1996.
  • BAT are în prezent peste 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice ale grupului din România şi generează peste 30.000 de locuri de muncă pe lanţul de distribuţie.
  • În decembrie 2017, BAT a lansat în România glo, cel mai inovator dispozitiv al companiei care încălzeşte, nu arde tutunul.

Despre BAT la nivel global 

BAT este o companie de top, cu mai multe categorii de bunuri de larg consum, al cărei obiectiv este de a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow™) prin reducerea impactului asupra sănătăţii, ceea ce presupune angajamentul de a oferi consumatorilor adulţi o gamă variată de produse cu risc redus*.

Compania susţine clar că ţigările cauzează riscuri majore la adresa sănătăţii şi că singura modalitate prin care acestea pot fi evitate este renunţarea la fumat. BAT îi încurajează pe cei care continuă să fumeze să facă trecerea complet la alternative cu risc redus dovedit ştiinţific*. Pentru a realiza acest lucru, BAT se transformă într-o afacere cu multiple categorii de bunuri de larg consum, centrată cu adevărat pe consumatori.

Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă produsele sale care nu implică arderea tutunului pâna în 2030 şi de a genera venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii pâna în 2025. BAT şi-a stabilit o serie de obiective ambiţioase de sustenabilitate, precum neutralitatea emisiilor de carbon pentru Scopurile 1 şi 2 până în 2030, eliminarea utilizării plasticului de unică folosinţă non-necesar şi realizarea tuturor ambalajelor din plastic reutilizabil, reciclabil sau compostabil până în 2025.

BAT are peste 50.000 de angajaţi. Grupul BAT a generat venituri de 27,65 miliarde de lire sterline în 2022 şi un profit din operaţiuni de 10,52 miliarde lire sterline.

Portofoliul strategic al companiei include mărcile sale globale de ţigarete şi o categorie tot mai largă de produse cu risc redus* din tutun şi nicotină, precum şi produse tradiţionale din tutun care nu implică ardere. Portofoliul include produse precum ţigări electronice, produse de încălzire a tutunului, produse moderne pentru uz oral, inclusiv produse cu nicotină pentru uz oral fără tutun, precum şi produse orale tradiţionale, cum ar fi snus şi snuff umed. În 2022, 22,5 milioane de consumatori au ales noile categorii de produse BAT care nu implică arderea tutunului, o creştere de 4,2 milioane faţă de anul precedent.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.