Cercetătorii americani de la NASA şi MIT au dezvoltat o aripă de avion cu un design radical schimbat, care îşi poate schimba forma în timpul zborului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Aripa unui avion are nevoie să folosească forme diferite în faze diferite ale zborului. Acesta este şi motivul pentru care flaps-urile aripilor sunt activate pe parcursul anumitor manevre, precum decolarea şi aterizarea.

Însă, designul actual al aripilor de avion permite doar o modificare limitată a acestora, ceea ce limitează la rândul ei potenţialul şi eficienţa atât în timpul zborului, cât şi în ceea ce priveşte producţia şi întreţinerea avioanelor.

Oamenii de ştiinţă de la NASA şi MIT au prezentat un prototip care schimbă radical designul aripilor de avion. Acesta foloseşte o structura cu zăbrele uşoare, compusă din mii de piese identice de formă triunghiulară, acoperite cu un strat subţire de polimer, care se îmbină reciproc.

Metamaterialul, aşa cum a fost numit de cercetători, este compus în cea mai mare parte din spaţiu gol. De aceea, acesta este şi foarte uşor, măsurând a mia parte din densitatea cauciucului.

Poziţionarea lonjeroanelor în acest design permite schimbarea automată în zbor a formei aripii, în funcţie de condiţiile aerodinamice de moment. Eficienţa aerodinamică (rezistenţa redusă la frecarea aerului) are un impact pozitiv asupra consumului de energie.

Cu cât suprafaţa de frecare cu aerul este mai mică, cu atât rezistenţa opusă de acesta scade, reducându-se automat şi consumul de energie necesară propulsiei.

Conceptul acestui design a fost prezentat în urmă cu câţiva ani dar, folosind turnarea prin injecţie, cercetătorii au reuşit abia acum să creeze un prototip de aripă.

Prototipul prezentat a fost construit manual, însă procesul de dezvoltare a fost proiectat astfel încât, pe viitor, aripile de avion care folosesc acest design să poată fi asamblate de roboţi autonomi de dimensiuni mici.

O astfel de aripă, dacă îşi va dovedi potenţialul în practică, ar putea schimba şi designul de “tub cu aripi” al avioanelor, care s-ar putea transforma într-o structură în care corpul şi aripile să fie integrate într-un singur modul.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.