Ministrul Educaţiei, Ligia Deca a declarat luni, la prezentarea proiectelor legilor educaţiei naţionale, că s-a ajuns în acest punct mult aşteptat de întreaga comunitate şcolară şi universitară, ea precizând că legile au beneficiat de un amplu proces de consolidare, au sprijinul politic al coaliţiei. „Din cele 422 de măsuri, 75% sunt deja implementate, în curs de implementare sau se crează cadrul legislativ prin aceste două legi”, a mai spus ministrul. Ea a adăugat printre măsurile incluse ar fi faptul că liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar, iar masteratul didactic va include 80% practică, fiind acordată şi o bursă lunară egală cu salariul unui debudant, indiferent dacă aceştia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor. De asemenea, vai fi înfiinţat Centrul Naţional pentru Formare în Cariera Didactică, iar salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă şi va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime de 15 ani şi acordată o primă în cuantum a două salarii de bază cadrelor didactice la pensionare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Am ajuns în acest punct mult aşteptat de către noi cât sunt convinsă de întreaga comunitate şcolară şi universitară, de a prezenta variantele de legi ale educaţiei, legea învăţământului preuniversitar şi legea învăţământului universitar superior, după perioada de consultare publică”, a declarat Ligia Deca, luni, într-o conferinţă de presă susţinută la sediul Ministerului Educaţiei. 

Ligia Deca a arătat că proiectele au beneficiat de ”un amplu proces de consolidare, ca urmare a punctelor de vedere venite din societate, din partea actorilor relevanţi, a instituţiilor şi autorităţilor şi care au şi sprijinul politic al coaliţiei”.

Ministrul a arătat că legile s-au bazat pe proiectul România Educată şi pe rapoartele experţilor OECD.

„Am luat în calcul şi schimbările la legislaţia conexă”, a mai spus ea, precizând că este vorba de Codul Administrativ, legile justiţiei, precum şi deciziile CCR, precum şi angajamentele României.

„Din cele 422 de măsuri, 75% sunt în curs de implementare, 21% sunt măsuri care ţin de legislaţia secundată sau au fost implementate parţial în cele două acte normative, 4% din măsuri nu au mai fost considerate oportune sau necesare ca urmare a schimbărilor legislative survenite de pandemia COVID-19, a mai spus ministrul. 

„Primul pilon este creşterea calităţii în educaţie şi reducerea analfabetismului funcţional. 5 din 10 elevi până în vârstă de 15 ani au competenţe matematice sub nivelul minim de performanţă. 4 elevi din 10 tot de 15 ani citesc un text şi nu pot formula uşor concluziile. 2 din 10 elevi nu au promovat examenul de Bacalaureat, iar 6 din 10 nu au participat la niciun curs de predare a ştiinţelor cu metode moderne în ultimii 2 ani. Dorim să existe profiluri foarte clare de formare din care să decurgă standardele de formare. Vom creşte calitatea formării iniţiale corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar. Ceea ce formam doar la nivel de învăţământ mediu acum vom forma la nivelul învăţământului superior”, a mai anunţat ministrul Deca.

Ea a adăugat că „vom generaliza masteratul didactic care include 80% practică”.

„Vom acorda o bursă lunară egală cu salariul unui debudant, indiferent dacă aceştia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor. Pentru şcolile mici, mai ales cele din mediul rural, vom promova o licenţă didactică cu dublă specializare pentru a adresa nevoia de profesori de calitate peste tot în ţară”, a completat Deca.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.