Asociaţia Forţa Fermierilor susţine că procesatorii şi retailerii vor să arunce scăderea de preţ a laptelui la raft pe umerii crescătorilor de vaci, menţionând că mecanismul de reducere a preţului este şi prost gândit, şi prost aplicat. Fermierii solicită Consiliului Concurenţei să analizeze modul prin care procesatorii şi retailerii operează, pe lanţ, reducerea de preţ de 20%.
„Asociaţia Forţa Fermierilor protestează public faţă de modul în care este aplicată iniţiativa premierului Nicolae Ciucă de reducere a preţului final la lapte, pentru consumator, cu 20%. În acest moment, asistăm, de fapt, la o nouă reducere a preţului de achiziţie, la poarta fermei, pentru producătorii de lapte din România. Este evident că procesatorii şi nici retailerii vor să arunce această scădere de preţ, în totalitate, exclusiv pe umerii crescătorilor de vaci de lapte din România. Şi pot face asta pentru că mecanismul de reducere a preţului, monitorizat de Consiliul Concurenţei, este şi prost gândit, şi prost aplicat”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Forţa Fermierilor.
Producătorii de lapte din Asociaţia Forţa Fermierilor solicită Consiliului Concurenţei să analizeze modul prin care procesatorii şi retailerii operează, pe lanţ, reducerea de preţ de 20%.
„Dacă acest «efort» al procesatorilor şi retailerilor înseamnă să sugrume de tot activitatea crescătorilor de vaci de lapte şi să impună noi scăderi la preţul de achiziţie pentru laptele românesc, atunci considerăm că era mai corect ca măsura anunţată de premierul Nicolae Ciucă să sune astfel: Obligăm producătorii de lapte din România să intre în faliment şi îi forţăm să scadă preţul la poarta fermei până la un nivel inacceptabil pentru ca reducerea de 20% nu afecteze cu nimic cheltuielile şi profiturile procesatorilor şi retailerilor. Considerăm că ar fi fost mai onest aşa”, mai precizează sursa citată.
Asociaţia Forţa Fermierilor a mai anunţat că în ultima săptămână, numeroşi crescători de lapte au transmis asociaţiei informaţii cu privire la scăderi la preţul laptelui preluat de procesatori de la nivelul fermelor.
„Aceste scăderi de preţuri nu le sunt justificate în niciun fel fermierilor, care se văd constrânşi să accepte scăderile, de teama de a nu le fi reziliate contractele. Membrii Asociaţiei Forţa Fermierilor apelează la Consiliul Concurenţei să nu devină groparul zootehniei româneşti şi să solicite acţiuni şi informaţii de la procesatori şi retaileri prin care reducerea de 20% a preţului la consumatorul final pentru laptele din comerţ să fie «suportată» prin micşorarea adaosurilor comerciale şi prin reducerea altor cheltuieli decât cele de achiziţie de materie primă. Altfel, nu vom asista decât la o manevră politicianistă, de o ipocrizie şi un cinism ieşite din comun, care va avea un singur efect: diminuarea dramatică a numărului fermelor de vaci de lapte din România”, a mai transmis Asociaţia Forţa Fermierilor.
Preşedintele Asociaţiei, Vlad Macovei, consideră că a îi împinge la faliment pe producătorii de lapte este o lipsă de discernământ din punct de vedere economic, social şi politic.
„Dacă reducerea cu 20% a preţului la raft pentru laptele românesc va însemna dispariţia celor care îl produc, în câteva luni nu vom mai avea la ce face discount. Vom avea rafturi goale, fără lapte pentru consumatori şi atunci nu va mai conta care e reducerea de preţ pe hârtie. Crescătorii de animale nu pot arunca mai departe, pe lanţ, această scădere. Ei sunt baza acestui lanţ alimentar, nu le pot cere vacilor să mănânce cu 20% mai puţin. A-i împinge la faliment pe producătorii de lapte din România este o lipsă de discernământ din punct de vedere economic, social şi politic. Suntem convinşi că premierul Nicolae Ciucă dar şi decidenţii din Consiliului Concurenţei vor îndrepta modul în care se aplică această decizie guvernamentală, care s-a născut, fără îndoială, dintr-o intenţie bună”, a spus Vlad Macovei, preşedintele Asociaţiei Forţa Fermierilor.
Asociaţia Forţa Fermierilor a menţionat că nu a fost invitată la cele două runde de discuţii la Guvern, organizate de premierul Nicolae Ciucă cu mediul asociativ şi cu autorităţile publice.
Acordul voluntar între retaileri şi procesatori pentru reducerea preţului laptelui proaspăt de consum, la care au acceptat să participe toate marile reţele comerciale, se aplică începând de la 1 mai, pentru o perioadă de 6 luni, conform anunţului făcut recent de Consiliul Concurenţei. Reducerea de cel puţin 20% a preţului la raft se va aplica laptelui de provenienţă românească şi se va împărţi între retaileri (minimum 10%) şi procesatori (minimum 10%). Preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu a precizat, însă, că este posibil să dureze câteva zile până când această măsură se va aplica în toate magazinele, ţinând cont că trebuie renegociate contractele cu fiecare producător şi epuizate stocurile existente.
Optsprezece dintre cei 23 de procesatori, respectiv 78%, participă la acordul voluntar temporar pentru reducerea preţului laptelui, conform anunţului Consiliului Concurenţei.
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, s-a referit la măsura de plafonare a preţului la lapte, precizând că producătorii nu trebuie să reducă preţul, această decizie fiind instituită la cele două verigi ale lanţului de producţie şi anume la procesare şi la retailer.
Premierul Nicolae Ciucă a cerut ministrului Agriculturii şi Consiliului Concurenţei să prezinte joi, în şedinţa de Guvern, măsurile discutate împreună cu fermierii pe ceea ce înseamnă industria laptelui.
Ministrul Petre Daea a arătat că din ce a fost informat, 70% din operatoriii care sunt pe piaţă ar fi în situaţia să răspundă la acel acord privind reducerea preţului la lapte cu 20%. La rândul lui preşedintele Consiliului Concurenţei a spus că aplicarea diferă de la magazin la magazin, pentru că sunt mii de produse la care trebuie operate aceste reduceri şi aplicarea nu este integrală în momentul de faţă. El a mai spus că, acolo unde sunt discrepanţe, vor fi cerute clarificări.
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.