Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) anunţă că localizarea AML, care permite transmiterea către sistemul 112 a coordonatelor geografice ale locului de unde se face apelul, este activă pentru apelurile de urgenţă făcute de pe telefoane de tip smartphone.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit STS, cetăţenii care sună la numărul de urgenţă 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML). Facilitatea a fost implementată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă şi în parteneriat cu Google şi Apple. Această tehnologie permite transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgenţă şi nicidecum în alte condiţii.

AML vine şi în sprijinul persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.

Facilitatea AML, dezvoltată şi pusă gratuit la dispoziţia serviciilor de urgenţă, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situaţii de urgenţă, nu necesită instalare de componente sau aplicaţii suplimentare şi are o acurateţe de ordinul metrilor/zecilor de metri.

"La acest moment, AML funcţionează în toată ţara, iar când cetăţenii sună la 112, operatorii STS şi dispecerii agenţiilor de intervenţie au la dispoziţie coordonatele geografice cu o acurateţe mult mai mare. Am realizat teste, am analizat diverse scenarii tehnico-operaţionale şi am integrat toate configuraţiile necesare, astfel încât această tehnologie să vină cât mai mult în sprijinul apelantului. Totodată, a fost nevoie de actualizarea legislaţiei pentru implementarea acestei tehnologii. Noi continuăm demersurile pentru modernizarea Sistemului 112 printr-un proiect finanţat din fonduri europene pe care ne dorim să îl finalizăm în 2021”, a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.

Timp de aproape cinci luni, echipele de ingineri şi programatori ai STS au colaborat cu echipa Android ELS de la Google pentru a face testările preliminare şi pentru a îmbunătăţi precizia localizării apelurilor la 112. De asemenea, implementarea s-a realizat în strânsă legătură cu marii operatori de telefonie mobilă din România, care au făcut lucrări în infrastructurile proprii, pentru a facilita transmiterea informaţiilor AML către serviciul de urgenţă.

În aceeaşi perioadă, infrastructura Sistemului 112 a fost configurată pentru a permite recepţionarea poziţiei geografice transmise şi de pe telefoanele cu sistem de operare iOS, fapt confirmat de Apple în urma testelor pe care le-a realizat până în prezent. La finalul lunii martie, s-a lansat actualizarea sistemului de operare iOS la versiunea 13.4 care permite furnizarea localizării AML şi pentru utilizatorii telefoanelor iPhone. Spre deosebire de soluţia oferită de Google, terminalele Apple transmit poziţia către Sistemul 112 doar în cazul apelurilor telefonice de urgenţă, nu şi în cazul transmiterii de mesaje de urgenţă prin SMS la numărul 113.

Pe sistemul Android, STS arată că sunt câteva condiţii obligatorii pentru furnizarea informaţiilor de localizare prin serviciul ELS/AML: telefonul trebuie să includă sistemul de operare Android, începând cu versiunea OS 4.0 sau superior şi să aibă Serviciile Google Play instalate; utilizatorul să nu fi optat în prealabil la dezactivarea serviciului ELS, din setările de localizare ale telefonului său; telefonul trebuie să fie înregistrat într-o reţea mobilă din România, cu acces la servicii de SMS şi/sau internet; telefonul trebuie să aibă integrate funcţiile de GPS şi WiFi.

Serviciul Android ELS recunoaşte când un utilizator face un apel de urgenţă la 112 sau când se transmite un SMS la 113 şi va calcula locaţia folosind mai multe surse de localizare (AGPS, reţea mobilă, WiFi şi senzori din telefon). Locaţiile ELS sunt calculate pe dispozitiv şi trimise prin SMS şi/sau internet, direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.

ELS nu funcţionează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive, nu funcţionează dacă telefonul este setat pe modul avion şi nu funcţionează pentru telefoanele cu nivelul bateriei sub 10%.

STS precizează că serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie; informaţia de localizare este transmisă din telefonul mobil direct către Sistemul 112, iar Google nu primeşte această locaţie transmisă către serviciul de urgenţă; dacă la apelarea numărului de urgenţă 112 conexiunea la internet este oprită, serviciul ELS va transmite poziţia însă doar prin SMS; pentru transmiterea şi afişarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoţeşte informaţia de localizare de tip AML, se recomandă activarea opţiunii de actualizare automată a datei şi orei asociate telefonului mobil.

Pe iOS, condiţiile obligatorii pentru furnizarea informaţiilor de localizare AML pentru iPhone sunt ca sistemul de operare al telefonului să fie actualizat la versiunea 13.4; telefonul să fie înregistrat într-una din următoarele reţele mobile din România cu care Apple are acord în implementarea AML; telefonul trebuie să aibă acces la serviciul de SMS.

Când un utilizator iniţiază un apel la numărul de urgenţă 112, telefonul iPhone calculează poziţia integrând date din mai multe surse, cum ar fi sistemele de sateliţi şi reţelele WiFi. Ulterior, coordonatele sunt împachetate într-un SMS care este transmis direct către Serviciul 112, fără a mai fi nevoie de vreo operaţiune.

Pe telefoanele iPhone, AML nu funcţionează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive şi la transmiterea de mesaje de urgenţă către serviciul SMS113.

STS mai arată că, în prezent, recepţionarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanţii care se află în roaming internaţional, precum şi pentru cei care nu au semnal în reţeaua proprie (roaming naţional).

Pentru utilizarea eficientă a informaţiilor furnizate prin tehnologia AML, au fost actualizate procedurile de operare şi întreg personalul SNUAU a fost instruit în acest sens.

"Toate cele patru metode de localizare implementate în ţara noastră (AML, aplicaţia mobilă APEL 112, Geolocation şi Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, însă niciuna nu este infailibilă. Aşa cum se întâmplă şi în celelalte ţări care au implementat soluţii de transmitere a coordonatelor geografice pe timpul apelurilor de urgenţă, fiecare metodă are o anumită rată de succes. Astfel, conform raportului Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă 112 (EENA) din 2019, la nivel european, rata de succes pentru AML este de până la 65%. Din acest motiv, cetăţenii care sună la numărul 112 sunt rugaţi să ofere şi să confirme pe cât posibil detaliile privind locaţia lor", precizează STS.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.