Spitalele publice, serviciile de ambulanţă şi alte instituţii aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii (MS) vor transmite pe platforma securizată www.monitorizarecheltuieli.ms.ro toate informaţiile cu privire la achiziţiile publice, pentru transparentizarea datelor, arată un proiect al MS. În 2015, spitalele au preferat încheierea de contracte directe (circa 430 de mii de contracte online sau offline), care, în pondere, reprezintă 91 la sută, dar în valoare absolută însumează doar 4 la sută din valoarea totală a achiziţiilor publice derulate de spitale (circa 700 de milioane de lei, faţă de suma totală a contractelor de circa 17 miliarde de lei).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministerul Sănătăţii a elaborat un proiect de ordin pentru transparentizarea informaţiilor cu privire la achiziţiile publice şi contractele
ce implică utilizarea patrimonului public la nivelul spitalelor publice, serviciilor judeţene de ambulanţă şi instituţiilor cu personalitate juridică aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MS.

Potrivit Referatului de aprobare a ordinului, în cursul anului 2015 spitalele publice au înregistrat un număr de 43.500 proceduri de achiziţie publică în valoare de 16.645.107.606,92 lei, un număr de 422.021 contracte directe online în valoare de 555.345.068,55 lei şi un număr de 5.131 contracte directe offline în valoare de 156.391.133,68 lei (conform datelor publicate de Agenţia pentru Agenda Digitală a României în portalul www.data.gov.ro)

Analiza datelor pentru 2015 indică o preferinţă pentru încheierea de contracte directe (427.152 contracte online sau offline) într-un procent de 91 la sută, dar în valoare absolută acestea reprezintă doar un procent de 4 la sută din valoarea totală a achiziţilor publice derulate de spitale (711.736.202,23 lei faţă de suma totală a contractelor de 17.356.843.809,15 lei).

La acest moment nu există un sistem coerent de analiză a datelor legate de achiziţiile derulate de spitalele publice, arată MS. Absenţa unui astfel de mecanism reprezintă o vulnerabilitate semnificativă în contextul demersurilor ministerului de prevenire a corupţiei şi promovare a integrităţii,  acest aspect fiind menţionat în rapoartele Comisiei Europene ce privesc progresele înregistrate de România în lupta împotriva corupţiei, în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare, mai spune MS în document.

Pe de altă parte, ȋn Hotărârea de Guvern nr. 583/2016, privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public, este definită noţiunea de  “open contracting data standard”, arată MS.

 Aceasta se referă la transparentizarea procesului de achiziţie publică şi derulare a contractelor prin punerea la dispoziţie a datelor deţinute de autorităţile publice şi implicarea publicului şi mediului de afaceri în identificarea şi rezolvarea problemelor în domeniu.

Procesul este compus din două etape principale: deschiderea datelor şi implicarea cetăţenilor şi mediului de afaceri. Deschiderea datelor şi publicarea lor se realizează conform unor standarde recunoscute ca buna practică la nivel internaţional - Open Contracting Data Standard (OCDS), mai precizează proiectul.

Deschiderea datelor nu se limitează la procesul de achiziţie, ci şi la faza de contractare şi desfăşurare a contractelor.

Printre beneficii ar fi: folosirea eficientă a fondurilor publice; oferirea posibilităţii accesării fondurilor publice de către o plajă mai largă de participanţi, reducând costurile prin creşterea competiţiei; oferirea posibilităţii creşterii calităţii bunurilor şi serviciilor contractate din fonduri publice; prevenirea corupţiei; promovarea unei analize participative a datelor pentru găsirea de soluţii la problemele sectorului public şi ale comunităţilor, arată MS.

Soluţia propusă de Compartimentul de Integritate vizează dezvoltarea unui mecanism coerent de monitorizare a achiziţiilor publice derulate la nivelul spitalelor publice, mecanism ce urmează a fi aplicat la nivelul tuturor spitalelor publice.

Astfel, Spitalele publice, serviciile judetene de ambulanţă publice şi instituţiile cu personalitate juridică aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătăţii au obligaţia de a transmite electronic Ministerului Sănătăţii, folosind pagina web www.monitorizarecheltuieli.ms.ro, informaţii cu privire la achiziţiile publice şi contractele ce implică utilizarea patrimonului public, în scopul transparentizării acestora.

Proiectul prevede încărcarea în sistemul securizat www.monitorizarecheltuieli.ms.ro a achiziţiilor publice cu valoare de peste 20.000 de lei, a achiziţiilor directe de peste 20.000 lei, contracte cu terţe părţi, dar şi semnarea oricăror acte adiţionale sau contracte subsecvente în situaţiile definite.

În vederea respectării regimului informaţiilor care sunt confidenţiale sau protejate de un drept de proprietate intelectuală, unităţile definite din subordinea Ministerului Sănătăţii vor lua măsurile necesare în acest scop, cum ar fi anonimizarea secţiunilor din documentele scanate care conţin informaţii de acest tip, precizează MS.

Managerii unităţilor respective răspund de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în cuprinsul actului normativ, potrivit proiectului.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.