Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater”solicită sprijinul preşedintelui Nicuşor Dan pentru a rezolva problemele cu care se confruntă personalul din învăţămînt în urma deciziilor politice luate pentru diminuarea deficitului bugetar. Cele trei federaţii sindicale consideră că deciziile de ”eficientizare” luate de Guvern pot avea un cost mult mai mare pe termen mediu şi lung, afectând calitatea educaţiei, dar şi statutul profesional şi social al angajaţilor din învăţământ şi viitorul elevilor.
”Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET” şi Federaţia Naţională Sindicală „ALMA MATER”, în numele celor peste 250.000 de salariaţi din învăţământ ale căror drepturi şi interese le reprezintă, vă solicită sprijinul în vederea soluţionării problemelor cu care se confruntă personalul din învăţământul preuniversitar şi superior, generate de măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu consecinţe deosebit de grave asupra angajaţilor din învăţământ şi a beneficiarilor educaţiei”, au transmis, vineri, reprezentanţii celor trei confederaţii sindicale.
Aceştia au precizat că se referă Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare şi au adăugat că acestea vor avea efecte dezastruoase asupra salariaţilor din învăţământ şi a actului educaţional.
”Textele respective reglementează: majorarea efectivelor de elevi, preşcolari şi/sau antepreşcolari în raport de care unităţile de învăţământ au personalitate juridică; majorarea efectivelor de elevi, preşcolari şi/sau antepreşcolari la clasă/grupă; instituirea unui tarif la plata cu ora la un nivel mult inferior celui existent în prezent; modificarea normei didactice de predare-învăţare-evaluare, de instruire practică şi evaluare curentă în sensul creşterii acesteia cu 2 ore săptămânal; limitarea degrevărilor pentru personalul didactic de conducere, de îndrumare şi de control la cel mult jumătate din norma didactică suplimentară;”, au mai afirmat sindicaliştii.
Ei consideră că în cazul în care nu se va proceda la eliminarea prevederilor respective, printre efectele care vor afecta sistemul de învăţământ preuniversitar se află dispariţia a cel puţin 15.000 de norme/posturi didactice, cu riscul ca, începând cu 1 septembrie, mii de cadre didactice să rămână fără serviciu; dispariţia a sute de unităţi de învăţământ, existând riscul concedierii personalului didactic auxiliar şi administrativ încadrat la nivelul unităţilor care vor fi comasate.
De asemenea, ei au menţionat că revenirea la efectivele de elevi/preşcolari „istorice” şi comasări de grupe/clase va avea drept consecinţă scăderea calităţii actului educaţional şi reducerea numărului de norme/posturi, iar imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remuneraţiei derizorii (prin scăderea cu peste 50% a tarifului) va compromite specializările şi disciplinele deficitare în resursă umană.
Sindicaliştii au mai explicat că dacă nu există profesori dispuşi să predea aceste discipline, în regim de plată cu ora, elevii vor fi lipsiţi de acces la aceste materii, ceea ce ar afecta diversitatea şi echilibrul programei şcolare.
”Practic, Executivul a introdus în Lege textele respective, având la bază date pur contabile prezentate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, fără a ţine cont de realitatea din sistem, de posibilităţile reale ale sistemului de a face faţă unor asemenea schimbări si de opiniile specialiştilor în ştiinţele educaţiei”, a precizat sursa citată.
Reprezentanţii celor trei federaţii sindicale au mai anunţat că măsurile adoptate au efecte directe asupra personalului din învăţământ: apariţia unui număr mare de noi completări de normă, de restrângeri de activitate; completările de normă, precum şi transferul personalului pentru restrângere de activitate sau la cerere pentru apropiere de domiciliu realizate în etapele corespunzătoare din calendar să fie sub semnul întrebării; dispariţia unui număr mare de posturi la nivel naţional, ceea ce face să nu mai existe concordanţă între posturile publicate pentru ocupare la examenul de titularizare şi cele existente, în fapt, la nivelul unităţilor de învăţământ; creşterea numărului de ore de predare prestate de persoane fără studii corespunzătoare etc.
”Argumentul precum că în sistemul educaţional există peste 30000 de norme plătite în regim de plata cu ora şi, drept urmare, sunt suficiente posturi pentru soluţionarea noilor completări de normă sau a restrângerilor de activitate, nu este unul care poate fi acceptat”, au mai subliniat sindicaliştii.
Ei au explicat că normele nu sunt uniform distribuite pe unităţi şcolare sau pe discipline, iar majorarea normei didactice la învăţători nu influenţează cu nimic dispariţia normelor în regim de plata cu ora pentru această categorie, deoarece ei sunt angajaţi pe post şi nu pe normă didactică de predare.
”Având în vedere că, din cele peste 30000 de posturi în regim de plata cu ora, aproximativ 2200 sunt ocupate de educatoare şi învăţători, care sunt angajaţi pe post, rămân aproximativ 28000 de posturi în regim de plata cu ora care, ipotetic, ar putea fi ocupate de cei cărora li se măreşte norma; sunt multe unităţi unde nu există ore atribuite în regim de plata cu ora; în aceste situaţii, fie vor intra profesorii titulari în restrângere de activitate, pentru că nu au cum să aibă catedra de 20 de ore, fie li se va diminua salariul”, au mai transmis reprezentanţii federaţiilor sindicale.
Ei susţin că această completare la alte şcoli este mai mult decât incertă, deoarece este foarte probabil să nu mai fie ore disponibile sau pot fi la distanţe apreciabile, costurile pentru navetă fiind mai mari decât cuantumul celor două ore;
Totodată, sindicaliştii menţioneaz că multe norme plătite în regim de plata cu ora provin din normele directorilor de unităţi şcolare şi a inspectorilor şcolari (peste 5000 de astfel de posturi) degrevaţi.
”Reducerea numărului de norme didactice a fost prezentată ca o măsură de eficientizare, când, de fapt, ea va conduce la: scăderea calităţii actului educaţional, apariţia şomajului în rândul cadrelor didactice şi descurajarea tinerilor să aleagă o carieră didactică, văzând-o ca pe un domeniu incert şi lipsit de siguranţă, ceea ce va agrava criza de personal calificat pe termen lung; supraîncărcarea profesorilor rămaşi - cei care îşi păstrează posturile vor fi nevoiţi să preia un volum mai mare de muncă, inclusiv ore suplimentare şi responsabilităţi extra-curriculare, ceea ce poate duce la epuizare profesională (burnout), scăderea motivaţiei şi, implicit, la o deteriorare a calităţii predării”, au mai declarat reprezentanţii federaţiilor sindicale.
Ei menţionează că deşi a fost argumentată prin eficienţă, comasarea unităţilor de învăţământ va avea efecte negative semnificative.
Astfel, sindicaliştii subliniază că distanţele mai mari pentru elevi şi acces redus la educaţie (închiderea şcolilor mici, mai ales în mediul rural, ar forţa elevii să parcurgă distanţe considerabile pentru a ajunge la unităţile comasate; acest lucru implică costuri suplimentare de transport, timp pierdut, şi va genera abandon şcolar, în special pentru elevii din familii defavorizate).
De asemenea, reprezentanţii federaţiilor sindicale consideră că desfiinţarea unităţilor de învăţământ ar duce la slăbirea coeziunii sociale, la pierderea identităţii locale şi la o deteriorare generală a vieţii comunitare, deoarece un punct de referinţă important dispare.
Totodată, în cazul concedierii personalului didactic auxiliar această măsură ar amplifica problemele sociale şi economice în zonele defavorizate, având în vedere că aceste posturi sunt adesea esenţiale pentru familiile din comunităţile mici.
”Mărirea numărului de elevi în clase, prezentată ca o măsură de eficienţă, are dezavantaje majore: - scăderea drastică a calităţii actului educaţional şi individualizării; clasele cu un număr mare de elevi fac aproape imposibilă o abordare didactică personalizată; profesorul nu poate oferi suficientă atenţie fiecărui elev, nu poate identifica rapid dificultăţile de învăţare şi nu poate adapta metodele didactice la stilurile individuale de învăţare; aceasta duce la o învăţare superficială şi la performanţe şcolare mai slabe; - dificultăţi în gestionarea clasei/grupei şi creşterea stresului; un număr mare de preşcolari/elevi într-o clasă creşte considerabil provocările legate de gestionarea disciplinei şi a dinamicii grupului”, au afirmat sindicaliştii.
Ei au adăugat că alte dezavantaje care reies din mărirea numărului de elevi în clase sunt: profesorii sunt supuşi unui stres suplimentar, încercând să menţină ordinea şi să predea eficient într-un mediu aglomerat, ceea ce poate afecta şi sănătatea lor mintală şi fizică; - limitarea activităţilor interactive şi a metodelor moderne de predare: metodele didactice moderne, care implică lucrul în grupuri mici, proiecte, experimente sau dezbateri, devin dificil de implementat în clasele supraaglomerate; profesorii sunt forţaţi să revină la metode frontale, tradiţionale, care nu stimulează gândirea critică şi creativitatea elevilor, limitând potenţialul de dezvoltare al acestora.
”Afirmaţii de tipul «au fost şi clase cu 35-40 şi a fost în regulă» nu reprezintă un argument, ci demonstrează lipsa de profesionalism şi desconsiderarea sistemului educaţional. Încărcarea excesivă a personalului de conducere şi control are efecte negative asupra întregului sistem prin: neglijarea rolului didactic şi managerial esenţial; absenţa mentoratului şi a sprijinului pentru profesori; decizii administrative superficiale şi ineficiente etc”, a menţionat sursa citată.
Sindicaliştii mai afirmă că Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să înţeleagă că şi director sau inspector eficient şi profesor care să-şi îndeplinească, în acelaşi timp, atribuţiile care revin unui profesor, nu aduce plus valoare în sistem, ci din contră.
”Toate aceste contraargumente evidenţiază faptul că măsurile de «eficientizare» pot avea un cost mult mai mare pe termen mediu şi lung, afectând direct calitatea educaţiei şi statutul profesional şi social al angajaţilor din învăţământ şi viitorul beneficiarilor primari. Excelenţă, Ne adresăm Domniei Voastre, în calitate de mediator între stat şi societate, pentru a veni în sprijinul învăţământului românesc, prin blocarea măsurilor anti-educaţie cuprinse în Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare. În speranţa că veţi da curs solicitării noastre, vă asigurăm, domnule Preşedinte, de întreaga noastră consideraţie”, se mai arată în documentul adresat preşedintelui Nicuşor Dan.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.