România este definită de americani prin Transilvania şi Dracula, potrivit unui sondaj ale cărui rezultate au fost făcute publice marţi, iar soldaţii români din Afganistan ar putea reprezenta un brand de ţară.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul sociologic „Valori, percepţii şi reprezentări ale populaţiei în România şi SUA” are la bază două sondaje de opinie realizate simultan de Inscop Research (România) şi The Polling Company (Statele Unite).

Sondajele au fost realizate în România, în perioada 12 – 23 octombrie 2018, iar în SUA, în perioada 19 – 22 octombrie 2018.

La fiecare dintre acestea au participat 1.050 de persoane cu vârste de 18 şi peste 18 ani. Cât priveşte România, au fost intervievaţi oameni din fiecare judeţ al ţării şi din fiecare sector al Bucureştiului. 

Două treimi dintre români (66%) apreciază că România are imagine mai degrabă negativă în lume, în timp ce doar aproximativ un sfert (24%) consideră ţara lor se bucură de o imagine pozitivă în lume.

Cât priveşte SUA, 67% dintre americani declară că au auzit despre România, 20% că nu au auzit, în timp ce 12% nu ştiu sau nu răspund.

Bărbaţii, cei cu o vârstă mai ridicată şi cei din zonele urbane declară mai des decât celelalte categorii (femei, tineri, cei din zone suburbane/rurale) că au auzit despre România. De asemenea, procente mai ridicate ale celor care au auzit despre România se înregistrează în rândul respondenţilor din regiunile Nord-Est şi Vest ale SUA, respectiv în rândul respondenţilor albi şi asiatici.

23% dintre cei intervievaţi declară că ştiu că România este o ţară, 3% că este un stat fost-comunist. Tot 3% menţionează că ştiu pe cineva din ţara noastră, 4% dintre respondenţi asociază numele României cu gimnastica, şi tot atâţia cu Vlad Ţepeş/ Dracula.

61% menţionează că au auzit despre ţara noastră într-un alt context.

Transilvania este cea mai cunoscută parte a României în Statele Unite: 71% dintre americani declară că au auzit despre regiune, 19% că nu au auzit, în timp ce 10% nu ştiu sau nu răspund.

Dintre totalul celor intervievaţi, 35% consideră că Transilvania este o regiune în România, 23% că este ţara lui Dracula, 4% – o regiune în Ungaria, 3% – o regiune într-o altă ţară din UE.

Pe de altă parte, 6% precizează că nu au auzit niciodată despre Transilvania, în timp ce 24% nu ştiu sau nu răspund.

Bărbaţii, cei cu vârste cuprinse între 45 şi 64 de ani, albii, locuitorii din regiunea Nord-Est şi cei cu un nivel de educaţie mai ridicat identifică Transilvania ca fiind o regiune in Romania într-o măsură mai mare decât celelalte categorii.

Rugaţi să îşi exprime acordul cu privire la o serie de afirmaţii despre ţara noastră, 69% dintre americani identifică România ca fiind o ţară din Europa, 36% – o ţară în regiunea Mării Negre, 31% – o ţară membră a UE, 28% – membră a NATO. Opt procente dintre respondenţi consideră că România este localizată în Asia.

Americanii chestionaţi, în proporţie de 28%, se arată deschişi ideii de a vizita România.

Bărbaţii şi cei cu un nivel de educaţie mai ridicat identifică România ca fiind membră a NATO, respectiv o ţară membră a UE sau o ţară în regiunea Mării Negre într-o măsură mai mare decât celelalte categorii (femei, cei cu un nivel redus de educaţie).

Deschiderea faţă de ideea de a vizita România este mai mare în rândul tinerilor şi a celor cu un venit mai ridicat.

În topul informaţiilor care ar putea cântări pentru îmbunătăţierea părerii despre Romania se numără: faptul că soldaţii români lupta alături de cei americani în Afganistan (48% dintre respondenţi au ales variantele 5 şi 4 ale scalei, aferente unei importanţe ridicate), calitatea de membra a UE si NATO (46% au ales variantele 5 şi 4 ale scalei), faptul că peste 70% dintre români au o părere bună despre Statele Unite (44%) şi lipsa unor relaţii apropiate cu Rusia (43%).

De remarcat că ponderi destul de ridicate dintre cei intervievaţi nu ştiu sau nu răspund.

Profesorul Dan Dungaciu, director al Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I. C. Brătianu“ al Academiei Române, a punctat la prezentarea de marţi a rezultatelor: „Dacă ar fi să construim un brand de ţară, ar trebui pornit de la faptul că soldaţii români şi soldaţii americani stau umăr la umăr în teatrele de operaţiuni. Deocamdată, acesta ar fi un punct de plecare politic important, altul nu avem deocamdată. Acesta este brandul României. Când transmiţi public o asemenea idee, nu o faci din raţiuni strict de securitate. O faci şi de asta, dar şi din raţiuni ce ţin de imaginea României în Statele Unite (...) Dacă ne interesează America, trebuie să construim o imagine a României plecând de la aceste date”.

Rezultatele au fost prezentate marţi, de Brett Loyd, preşedinte şi CEO al The Polling Company, şi Darie Cristea, director al Inscop Research.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.